به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۳۴۵۴۹۴

امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو

امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند به ناتو
گروه بین الملل: بر اساس اعلام ناتو مذاکرات درباره عضویت فنلاند و سوئد در یک دور پایان یافت و پروتکل‌های الحاق امضا شدند.
 ناتو در بیانیه‌ای تاکید کرد: فنلاند و سوئد طبق توافق هفته گذشته رهبران ناتو در نشست اخیرشان در مادرید، مذاکرات درباره پیوستن به این بلوک را در مقر ناتو در بروکسل آغاز و در یک دور جمع‌بندی کردند. هر دو کشور رسما تمایل و توانایی خود برای اجرای تعهدات و الزامات سیاسی، حقوقی و نظامی عضویت در ناتو را تایید کردند.حالا با امضای این پروتکل‌ها از سوی فنلاند و سوئد، آنها برای تایید به تمام کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شوند تا آنها این پروتکل‌ها را طبق روال‌های ملی خود تایید کنند.
فنلاند و سوئد ۱۸ مه سال جاری میلادی برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. قرار بود آنها دعوتنامه‌ای را برای پیوستن به نشست اخیر ناتو در مادرید دریافت کنند اما ترکیه این اقدام را وتو کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند، ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ۲۸ ژوئن سال جاری میلادی مذاکراتی را در این مورد در مادرید برگزار کردند. در نتیجه این مذاکرات، ترکیه وتوی خود را فسخ کرد و متعاقبا سه طرف یادداشت تفاهمی را که راه را برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بار می‌کند، امضا کردند.


 
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها