به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۳۴۵۵۰۷

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۸ استان

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۸ استان
گروه جامعه: سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، رگبار باران، خیزش گرد و خک و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی هشدار صادر کرد.به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی و تقویت بارش‌های رگباری با رعدوبرق و رگبار باران، رعدوبرق و تندبادلحظه ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه (۱۴ تا ۱۶ تیرماه) خبر داد.
 
این شرایط جوی روز سه‌شنبه درنیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، هرمزگان و جنوب کرمان،چهارشنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و هرمزگان و پنج‌شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب شرق فارس مورد انتظار است.در اثر این مخاطره جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دیدو احتمال اختلال در پرواز و کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها در کنار درختان کهن‌سال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی را توصیه می‌کند.سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از وزش باد شدید همراه با گردوخاک از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه (۱۴ تا ۱۶ تیرماه)خبر داد.

این مخاطره جوی روز سه‌شنبه درخوزستان، شمال بوشهر، یزد، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، سمنان و شمال شرق اصفهان،چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان و پنج‌شنبه در شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پروازپیش‌بینی می‌شود.به توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی باید خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک در دستور کار قرار گیرد.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از رشد ابرهای همرفتی بویژه در ساعات بعدازظهر همراه با رگبار باران و در مناطق مستعد با رعدوبرق در نواحی مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقت از سه‌شنبه تا جمعه (۱۴ تا ۱۷ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در ارتفاعات و دامنه مازندران و غرب گیلان، چهارشنبه در ارتفاعات و دامنه مازندران، غرب گیلان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان، پنج‌شنبه در جنوب کرمان و جمعه در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان مورد انتظار است.در اثر این مخاطره احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب به شکل محدود و محلی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب روخانه های فصلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا بطور موقت و احتمال شکستن درختان فرسوده دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی باید احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها در دستور کار قرار گیرد.در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید از سه‌شنبه تا جمعه(۱۴ تا ۱۷ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد،چهارشنبه در جنوب تهران، مرکزی، یزد، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و کرمان،پنج‌شنبه درشمال و شرق اصفهان، یزد، جنوب تهران، سمنان، مرکزی، قم، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر، ایلام و کرمانشاه و جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق خراسان رضوی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سمنان، جنوب تهران و قم پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل نقل مورد انتظار است.سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی عدم قرار گیری در فضای باز برای افراد آسیب پذیر در مواقع بروز گردو خاک، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های زیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، مالچ پاشی و سایر اقدامات پیشگیرانه در کانونهای کنار مراکز جمعیتی، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کار و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

 هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
برچسب ها: هواشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها