به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۳۴۵۵۱۴
کشور را چه کسی اداره می‌کند؟

مردم توان اداره زندگی خود را ندارند

مردم توان اداره زندگی خود را ندارند
گروه سیاسی:عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: خودرو را چه کسی توطئه کرده است که چهار برابر قیمت به مردم می‌فروشند؟ خودروی چینی مگر تولید ایران است؟ ‌چرا کسی نمی‌پرسد در دولت که این خودرو چرا سه برابر به مردم فروخته می‌شود؟ مشکل ما این مسائل است وگرنه ما آقای رئیسی را می‌شناسیم. در این یکسال شب و روز تلاش می‌کند، وقت می‌گذارد، انسان شفاف و صادقی است. هیچ گلایه هم نداریم و ایشان را هم حمایت می‌کنیم اما واقعیت‌هایی کف جامعه وجود دارد که نه این دولت و نه دولت‌های قبلی هیچکدام متوجه نشده است و مشکل اصلی این است که مردم توان اداره زندگی خود را ندارند
 
جلیل رحیمی جهان‌آبادی  درباره سیاست حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: «به دو دلیل چاره‌ای جز ساماندهی یارانه‌ها و سوبسیدهایی را که دولت به بخش‌های مختلف می‌داد، نداشتیم. دلیل اول شرایط تداوم تحریم‌ها و کمبود شدید ارزی و دلیل دوم اینکه توزیعی که در طول این سال‌ها اتفاق افتاد، توزیعی ناعادلانه بود. مثلا در یارانه بنزین کسانی که خودروی بیشتری دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کردند که طبقه ثروتمند جامعه بودند و کسانی که خودرو نداشتند یا یک خودرو داشتند، به همان میزان کمتر از این یارانه بهره‌مند می‌شدند. این عادلانه نبود.»
وی با بیان اینکه ما با اصل ساماندهی یارانه‌ها و اینکه دولت بخواهد سوبسید را مستقیم به دست مردم برساند مخالفتی نداریم و نداشتیم، افزود: «حتی در مجلس دهم من یکی از کسانی بودم که می‌خواستم دولت آقای روحانی این کار را انجام دهد و یارانه مستقیم به دست مردم برسد. اما الان که این اتفاق افتاد و باید البته به چند نکته اشاره کرد.»
این نماینده مجلس در این باره به رسانه وابسته به آموزش و پرورش گفت: «زیرساخت توزیع یارانه در کشور و نحوه توزیع آن عادلانه نیست. من می‌توانم صدها نفر را در حوزه انتخابیه خود مثال بزنم که این‌ها یا شغل ندارند یا کارگر هستند اما یارانه دریافت نمی‌کنند و به هر دری می‌زنند هیچ سیستم ثبت اطلاعاتی وجود ندارد و خیلی از افرادی که استحقاق آن را نداشتند از ابتدا یارانه دریافت می‌کردند یا سبدهای معیشتی که دولت توزیع می‌کرد عادلانه نبود.»
 
روی کاغذ نباید جامعه را اداره کرد
رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: «محاسبات با کف میدان، وضع متفاوتی دارند. روی کاغذ نباید جامعه را اداره کرد. وقتی یارانه خوراک دام، یارانه آرد و یارانه شکر و روغن حذف می‌شود در تمام کالاهای موجود همگی افزایش قیمت پیدا خواهد کرد، از حمل و نقل، اجاره و از کارگر و … . تکلیف این وضعیت باید مشخص شود.»
 
 
مردم توان اداره زندگی خود را ندارند
این نماینده مردم در خانه ملت بیان کرد: «شما یک تناسب ساده انجام دهید و ببینید بین درآمدهای یک فرد ایرانی با هزینه‌های وی چقدر تناسب وجود دارد، و این را با ۱۹۸ کشور در جهان مقایسه کنید؛ نه با سوئیس نه با آلمان، نه با فرانسه. ببینید در کدام کشور این عدم تناسب بین درآمد و هزینه مردم وجود دارد. اصلا ما فرض را بر این می‌گیریم که دشمنان صبح تا شب علیه ما توطئه می‌کنند که می‌کنند، اما من سوال می‌کنم خودرو را چه کسی توطئه کرده است که چهار برابر قیمت به مردم می‌فروشند؟ خودروی چینی مگر تولید ایران است؟ ۱۰۰ متر آن طرف‌تر از بندرعباس خودروی چینی یک سوم قیمت ایران است، چرا کسی نمی‌پرسد در دولت که این خودرو چرا سه برابر به مردم فروخته می‌شود؟ مشکل ما این مسایل است.

ما در این کشور شن، ماسه و سیمان و آجر و آهن نداریم؟ این کشور کدام مصالح ساختمان را ندارد که قیمت مسکن دو و سه برابر استانبول است؟
وی در این باره افزود: «الان قیمت ملک در تهران گران‌تر است یا در دبی و استانبول، چهار کارشناس وزارت راه نباید به مردم توضیح دهند که دلیل این اتفاق چیست؟ ما در این کشور شن، ماسه و سیمان و آجر و آهن نداریم؟ این کشور کدام مصالح ساختمان را ندارد که قیمت مسکن دو و سه برابر استانبول است؟ الان دولت آمار پولی را که از ایران خارج می‌شود و روانه ترکیه، گرجستان و دبی و … می‌شود را دارد؟ باید به این مسائل توجه شود. یک سال است وزیر گردشگری منصوب شده است، یکبار آمده است به نمایندگان گزارش دهد که وضعیت گردشگری ما این‌گونه است؟ می‌دانید در سال چند گردشگر ایرانی چه میزان پول از کشور خارج می‌کنند؟ چند گردشگر، ما جذب کردیم؟ میزان درآمد ما چقدر بوده است؟ هتل‌ها، حمل و نقل و رستوران‌های ما چقدر از گردشگری سود برده‌اند؟ مشکلات این است، ما با کلیت این وضعیت اقتصادی مشکل داریم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «ما به عنوان نماینده مردم از دولت سوال داریم چرا قیمت مسکن، خودرو، ملک، اجاره مسکن، یکه‌تازی می‌کند؟ کشور را چه کسی اداره می‌کند؟ چه کسی به ما جواب می‌دهد؟ وقتی ملت نتوانند زندگی شرافتمندانه داشته باشد چه دولت اصلاح‌طلب باشد چه انقلابی ما رهایش نخواهیم کرد، باید پاسخگو باشد.»

برنامه‌ها باید با واقعیت‌های کف جامعه همخوانی داشته باشد
جلیل رحیمی جهان‌آبادی گفت: «من از نظر فکری به دولت سابق نزدیک بودم اما در استیضاح وزیر راه، وزیر اقتصاد، وزیر کشور نقش داشتم، امضا کردم و حتی علیه وزیر اقتصادش هم سخنرانی کردم، چون ما تعارف با دولت نداریم، ما وکیل ملت هستیم نه وکیل دولت.»

وی در پایان گفت: «نباید روی کاغذ محاسباتی انجام داد و سعی کرد همان را در کف بازار اجرا کرد، باید کف بازار را دید. باید با واقعیت‌های کف جامعه، برنامه‌ها همخوانی داشته باشد.»
مرجع : پانا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها