به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۳۴۵۵۲۸

کشف جدیدی که می‌تواند به درمان آسم کمک کند

کشف جدیدی که می‌تواند به درمان آسم کمک کند
گروه علمی:بررسی جدید پژوهشگران استرالیایی، کشف مهمی را نشان می‌دهد که می‌تواند به ارائه یک درمان مؤثرتر برای آسم کمک کند. پژوهش جدیدی که به سرپرستی «دانشگاه ادیث کوان» (ECU) استرالیا انجام شده است، کشف مهمی را گزارش می‌دهد که می‌تواند به ارائه درمان‌های مؤثرتری برای ۲۶۲ میلیون نفر مبتلا به آسم در جهان بینجامد.

این پژوهش نشان می‌دهد که مبتلایان به آسم شدید در مقایسه با افراد مبتلا به آسم خفیف تا متوسط و افراد سالم، دارای مشخصات بیوشیمیایی متمایزی در ادرار خود هستند.پژوهشگران در این پروژه موسوم به «U-BIOPRED»، نمونه‌های ادرار بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده در ۱۱ کشور را مورد بررسی قرار دادند تا شدت‌های گوناگون آسم را بهتر شناسایی و درک کنند.این گروه پژوهشی، نوع خاصی از متابولیت به نام «کارنیتین» (Carnitine) را کشف کردند که در مبتلایان به آسم شدید کاهش می‌یابد. کارنیتین، نقش مهمی را در تولید انرژی سلول و واکنش‌های ایمنی بر عهده دارد. تحلیل‌های بیشتر نشان داد که متابولیسم کارنیتین در افراد مبتلا به آسم شدید، پایین‌تر است.این یافته‌های جدید، به پژوهشگران کمک خواهند کرد تا روی درمان‌های جدید و مؤثرتری برای آسم کار کنند.
 
دکتر «استیسی رینکه» (Stacey Reinke)، پژوهشگر دانشگاه ادیث کوان، گفت: بهبود درمان آسم، یک نیاز حیاتی است. آسم، ۲.۷ میلیون استرالیایی را تحت تاثیر قرار داده و در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۱۷ مورد مرگ ناشی از آسم در استرالیا رخ داده است. آسم شدید زمانی رخ می‌دهد که آسم به رغم استفاده از سطوح بالای یک یا چندین دارو، کنترل‌ نشده باشد. برای شناسایی و توسعه گزینه‌های درمانی جدید، ابتدا باید مکانیسم‌های زمینه‌ای بیماری را بهتر بشناسیم.

یکی از راه‌های انجام دادن این کار، بررسی مشخصات شیمیایی بدن یا «متابولوم» (Metabolome) است که تصویری فوری را از وضعیت فیزیولوژیکی کنونی شخص فراهم می‌کند و بینش مفیدی را در مورد فرآیندهای بیماری ارائه می‌دهد.«رینکه» ادامه داد: در این مورد، ما توانستیم از متابولوم ادراری افراد مبتلا به آسم برای شناسایی تفاوت‌های اساسی در متابولیسم انرژی استفاده کنیم که می‌تواند هدفی برای مداخلات جدید در کنترل آسم باشد.

وی افزود: بررسی مستقیم ریه‌ها می‌تواند کاری دشوار و تهاجمی باشد، اما خوشبختانه آنها حاوی رگ‌های خونی زیادی هستند. بنابراین، هرگونه تغییر بیوشیمیایی در ریه‌ها می‌تواند به جریان خون راه یابد و سپس از طریق ادرار دفع شود.این موارد، نتایج اولیه هستند؛ اما ما به بررسی متابولیسم کارنیتین ادامه خواهیم داد تا ظرفیت آن را به عنوان یک هدف جدید برای درمان آسم ارزیابی کنیم.
برچسب ها: آسم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها