کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تری دی پانل چیست؟

15 تير 1401 ساعت 11:02

گروه کسب و کار: یکی از مدلهای دیوارهای پیش ساخته، تری دی پانل می‌باشد که از یک لایه پلی استارین نسوز یا همان یونولیت نسوز در بین دو شبکه مفتولی در دو طرف آن ساخته شده است. پس از اینکه پانل‌های پیش ساخته در جای مشخص شده خود قرار گرفتند، بتن ریزی صورت میگیرد.


یکی از ویژگی‌هایی که پلی استایرن و یا همان یونولیت دارد این است که علاوه بر اینکه وزن دیوار و سقف کاهش می‌دهد، موجب کاهش وزن کل سازه نیز میشود.
کاربرد‌های تری دی پانل‌ها در ساختمان‌ها برای دیوارهای باربر یا غیر باربر و یا جدا کننده فضاها، سقف‌ها و ... می‌باشند. در عصر امروز تری دی پانل‌ها به راحتی جایگزین مصالح قدیمی به ویژه در سازه‌های بلند شده اند. این دیوارها دارای مزایای فراوان می‌باشند که برخی از آنها عبارتند از از افزایش سرعت اجرای پروژه، حمل و نقل راحت پانل‌ها، دارای پرتی کم، دارای عملکرد لرزه ای مطلوب، شیار زنی راحت برای عبور لوله‌های تاسیسات و همینطور حذف نعل درگاه‌ها.

اما دقیقا این تری دی پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخچه تری دی پانل
سیستم‌های پانل ۳ بعدی نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به وسیله شخصی به نام ویکتور وایزمن در کالیفرنیای آمریکا ثبت شد. پس از ثبت تری دی پانل توسط این فرد شرکت‌های زیادی در سطح جهان به تولید این پانل‌ها و اجرای ساختمان‌های پانلی پرداختند.
 در سال‌های اخیر به کارگیری از شیوه‌های تولید صنعتی و نیمه صنعتی برای پاسخگویی به نیاز مسکن از اهداف و سیاست‌های مهم کشور ما قرار گرفته است.  به گونه ای که حجم زیادی از ساخت و سازها باید با بهره گیری از قطعات پیش ساخته در کارخانه جات تولید صنعتی ساختمان تامین شوند. زیرا نیاز به این شیوه‌های جدید در ساخت و ساز بهترین فکر برای برطرف کردن مرزهای بحرانی جهت انبوه سازی می‌باشد.
 
به منظور رسیدن به این اهداف تعیین شده نوع جدیدی از مصالح ساختمانی که از مدل پانل‌های پیش ساخته در صنعت ساختمان به اسم دیوارهای سه بعدی یا همان تری دی وال پنل وارد بازار شد. با در نظر گرفتن عملکرد بدون عیب و ایراد این سیستم در ساخت و ساز، این امکان را فراهم کرد که به سرعت تبدیل به بهترین گزینه برای جایگزینی مصالح قدیمی موجود  در کشور شود. و همینطور توانست در بین محصولات مشابه آن به عنوان بهترین گزینه برگزیده شود.
این نوع پانل‌ها به صورت ترکیبی می‌باشد و از چند شبکه‌های مش در اطراف خود برخوردار هستند. این شبکه‌ها از مفتول‌های سه میلیمتری که به شیوه کششی سرد از مفتول‌های ۵.۶ میلی متری ساخته شده اند و به منظور ارتقای کیفیت جوش این مفتول‌ها به شکل اسید شور شده می‌باشد و به وسیله تکنولوژی جوش‌های نقطه ای به شکل شبکه در آمدند. اما این تری دی وال چیست و چه کاربردی دارد؟
 همچنین صفحه پلی استایرن با ضخامت ۳ الی ۲۰ سانتی متر در وسط شبکه‌های جوش قرار می‌گیرد و در نهایت شبکه‌های مش طرفین پانل به وسیله خرپاهای مورب به یکدیگر جوش میخورند تا استحکام خود را از ترکیب فولاد و بتن به شکل کامل به دست آورند و دقیقاً مشابه با یک قطعه بتن عمل کنند.



تری دی پانل‌ها را میتوان به هر شکل و اندازه ای با یک برش به راحتی تغییر داد. زیرا ممکن است در ساخت ساختمان‌ها در قسمت درب‌ها و پنجره‌ها برش‌هایی نیاز شود. که این کار به راحتی در این پانل‌ها امکان پذیر می‌باشد. قبل از بتن پاشی پانل‌ها در فضای خالی بین آنها تاسیسات برقی و مکانیکی اجرا می‌شود. در این صورت سهولت کار بسیار بیشتر می‌شود و در نتیجه سرعت نصب آن افزایش پیدا میکند.
 پلی استایرن مصرفی در بین این پانل‌ها از نوع گرید و شامل درجه مقاومت در مقابل آتش با ضریب مقاومت استاندارد ۹۰ الی ۱۲۰ میباشد. بنابراین از ویژگی‌های مهم آن نسوز بودن  را می‌توان نام برد. 
 
اجزای تشکیل دهنده تری دی پانل
پانل‌های پیش ساخته سبک وزن دارای ۲ صفحه شبکه جوش شده از جنس فولاد یا مش میباشند که یک هسته عایق در بین آن‌ها قرار دارد و به وسیله تعدادی از اعضای خرپایی به همدیگر وصل می‌شوند که پس از نصب بتن از دو سمت آن پاشیده می‌شود.
 
اجزای پانل سه بعدی
 برش گیر
شبکه جوش شده
مفتول سرد کشیده شده
چشمه شبکه مش
 
ابعاد تری دی پانل
 ابعاد و مشخصات یک پانل  استاندارد عبارتند از:
 عرضی دارای ۱۰۰ سانتی متر
طولی دارای ۳۰۰ سانتی متر
وزن تقریبی آن ۶ کیلوگرم بر متر مربع
دارای ضخامتی به اندازه ۴و۶و۸و۱۰ سانتی متر
سیم مفتول دارای ابعاد شبکه ای پنج در پنج سانتی متر و به قطر ۲/۸ میلی متر
قطر اعضای خرپایی دارای ۳ میلیمتر
فاصله خربا‌ها از یکدیگر ۱۰ سانتی متر
ضخامت بتن موجود در دو طرف یک و نیم الی دو سانتی متر
 
کاربرد‌های تری دی پانل
تری دی پانل‌ها که دارای هسته‌ای از جنس یونولیت و پوسته ای از جنس بتن می‌باشند؛ برای موارد زیر کاربرد دارند:
دیوار باربر
سقف
دیوارهای جداکننده غیر باربر داخلی و خارجی
طراحی ساختار‌های سازه ای مثل دیوارهای باربر برشی دیوارهای عایق در برابر انتقال حرارت و صوت و پانل‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.



مزایای دیوارهای تری دی پانل
 این دیوارها از ویژگی‌های منحصر به فرد و فراوانی برخوردارند که این ویژگی‌ها عبارتند از:
  استفاده از تری دی پانل موجب میشود وزن ساختمان به دلیل سبکی سقف و دیوارهای پیش ساخته تری دی وال کاهش پیدا کند.
موجب افزایش سرعت حمل و نقل همینطور راحتی در بالا کشیدن پانل‌ها در ساختمانهای بلند میشود.
دارای مقاومت بالا در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله به دلیل یکپارچگی سازه
این پانل‌ها در مقابل حرارت برودت و رطوبت و صدا عایق می‌باشند.
در برابر آتش سوزی به دلیل وجود سطح‌های بتنی طرفین پانل، مقاوم می‌باشد.
 نفوذ ناپذیری ساختمان در مقابل حشرات
راحتی در حمل و نقل و استفاده از دیوارهای تری دی پانل در مناطق صعب العبور برای احداث ساختمان
استفاده از تری دی پانل موجب کم شدن وزن آهن و بتن مصرفی و قیمت 3d پانل می‌شود.
استفاده از فضای مفید بیشتر به دلیل داشتن ضخامتی ناچیز در تری دی پانل‌ها.

دارای آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع و هر مدل نما سازی داخلی و خارجی در مدل‌های قوسی و سینوسی. زیرا تری دی پانل‌ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.
استفاده از تری دی پانل موجب می‌شود در هزینه‌های مربوط به فوندانسیون و اسکلت ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند صرفه جویی می‌شود. زیرم وزن سقف با دیوارهای پانلی بسیار سبک می‌باشد.
صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به تهویه مطبوع ساختمان در گرمای ۵۰ درصد یا سرمایه ۸۰ درصد به خاطر جلوگیری از ورود و خروج حرارت و یا برودت که موجب می‌شود در نتیجه انرژی کمتر مصرف شود.

زیاد شدن عمر مفید ساختمان و تاسیسات مربوط به آن
بدون نیاز به کنده کاری و خراب کردن تأسیساتی دیوارها و سقف در نهایت عدم انباشته شدن نخاله‌ها که این مورد نیز در هزینه‌ها و وقت صرفه جویی میکند.
بعد از بتن ریزی طرفین پانل‌ها با ضخامت حداقل ۴ سانتی متر سیستم از گچ و خاک بی نیاز بوده که با اجرای چند میلیمتر سفید کاری دیوارها سقف برای نقاشی آماده خواهد بود.
به خاطر وزن سبکی که تری دی کالا دارند حمل و نقل آن آسان می‌شود و در نتیجه موجب صرفه جویی در کرایه حمل و نقل خواهد بود.
اما شما میتوانید در قسمت تماس با ما از شرکت پایکار بنیان پانل تولید کننده تری دی پانل مناسب و با کیفیت دریافت نمایید.
 


کد مطلب: 345584

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345584/تری-دی-پانل-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir