به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۴۵۵۸۶
برنامه های فاطمی امین «انشاء» بود

قالیباف جلوی استیضاح وزیر صمت را گرفت

قالیباف جلوی استیضاح وزیر صمت را گرفت
گروه سیاسی:نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت‌ها به سرعت از دست می‌رود اکنون یک سال از دولت و دو سال از دوره ما نمایندگان گذشت دیگر چیزی باقی نمانده‌ است، بنابراین نمی‌توانیم استمهال را در دستورکار داشته باشیم.
 
به گزارش ایلنا، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «علیرغم اصرار و پافشاری برای رساندن استیضاح به مرحله اعلام وصول در صحن با وساطت رئیس مجلس با مهلت دو ماهه به دولت موافقت کردید، علت این موافقت چه بود؟»، گفت: ما باید ببینیم هدف‌مان از استیضاح چه بود، مفهوم استیضاح این بود که ما از عملکرد وزیر صمت در حوزه فعالیتی‌اش ناراضی هستیم. ناراضی هستیم یعنی چه؟ یعنی ایشان به وظایف و وعده‌هایش عمل نکرده و برنامه‌هایش اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: خب البته ماهم پیش‌بینی می‌کردیم که اینطور شود از ابتدا من با خود ایشان چندین بار صحبت کردم و گفتم که برنامه شما عملیاتی نیست یک انشاء زیبایی است روی کاغذ و جواب نمی‌دهد. به هر صورت من طی سال‌ها یک مدیر اجرایی بودم و اجرا را می‌فهمم که با انشاء فرق دارد. ایشان هم در جلسات مختلف توضیح داد و قانع نشدیم، در آخرین جلسه توضیح داد باز هم قانع نشدیم و این پیام به دولت رسید.

سیاهکلی افزود: دولت هم تلاش زیادی کرد که استیضاح‌کنندگان را که انصافاً خدا گواه است اصلا نگاه سیاسی نداشتند و کاملا نگاه تخصصی و اصلاح‌گرایانه داشتند را منصرف کند. خود آقای وزیر هم در آخرین جلسه گفت این‌هایی که امضاء کرده‌اند از من هیچ درخواستی نداشتند و خود ایشان هم این را اذعان کرد.وی تصریح کرد: پس امضاءکنندگان نه درخواست منفعت‌طلبانه‌ای داشتند نه نگاه سیاسی، بلکه دیدگاه اصلاحی داشتند. این به دولت رسید و دولت هم متوجه شد که آقای وزیر نمی‌تواند این وزارتخانه را اداره کند و این ناتوانی را دولت متوجه شد، خب کافی‌ است دیگر.
 
نماینده مردم قزوین در مجلس در ادامه بیان کرد: ما می‌خواهیم چه کار کنیم؟ اگر به مجلس بیاوریم و استیضاح هم کنیم نهایتا می‌خواهیم بگوییم این وزیر مناسب این وزارتخانه نیست دیگر، تازه ممکن است اصلا رأی بیاورد ما که نمی‌دانیم رأی مجلس چه می‌شود اما وقتی خود دولت می‌گوید من متوجه شدم این اتفاق باید رخ دهد و این وزارتخانه باید به دو وزارتخانه تبدیل شود تا بشود این را اداره کرد در واقع پیام مجلس را دولت دریافت کرده و اصلاحات در این وزارتخانه را در دستورکار قرار داده است و ما هم این را قبول داریم، خب چه چیزی بهتر از این، چون نگاه، نگاه برخوردی نیست بلکه نگاه کار و گره‌گشایی است. لذا بر همین اساس با مهلت دو ماهه موافقت شد تا دولت فرصت داشته باشد و این ساختار را اصلاح کند.

سیاهکلی در رابطه با این مساله که «در حاشیه این استیضاح موضوع دخالت نمایندگان در انتصابات مطرح شد، شما درخصوص چنین اقدامی از سوی نمایندگان و لزوم برخورد از جانب هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، چه نظری دارید؟»، عنوان کرد: هم برابر قانون، هم برابر نظر مقام رهبری و هم برابر عقل، تصدی‌گر نمی‌تواند ناظر باشد. بنابراین وقتی مجلس نقش نظارتی دارد چگونه می‌تواند در انتصاب افراد نقش داشته باشد. وقتی که من یک کسی را منصوب می‌کنم دیگر آنجا تعارض منافع به وجود می‌آید بنابراین نقش نظارتی‌ام دچار مشکل می‌شود، این نظر مقام معظم رهبری و قانون است.

وی افزود: اما نمایندگان می‌توانند نظر مشورتی بدهند. یعنی چه؟ یعنی بنده ممکن است یک کسی را به وزیر معرفی کنم این نظر مشورتی است، اما اگر اصرار بر این انتصاب داشته باشم این غلط است، ممکن است یک وقتی نماینده طرف مشورت باشد مثلا بپرسند فلان فرد به درد فلان کار می‌خورد یا خیر؟ خب نماینده براساس اشرافی که به حوزه انتخابیه و شناختی که از افراد دارد نظر می‌دهد اما اصرار بر نظرش داشته باشد این حتما خلاف است و اگر نماینده‌ای چنین اصراری داشته باشد حتما هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کند و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره «لزوم ترمیم کابینه و اینکه اصلاح کابینه در حد وزارت کار و وزارت صمت متوقف خواهد ماند؟»، گفت: دولت نیاز به یک پوست‌اندازی دارد، یعنی باید یک نگاه متخصصانه و حرفه‌ای به رفتار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خود داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: فرصت‌ها به سرعت از دست می‌رود اکنون یک سال از دولت و دو سال از دوره ما نمایندگان گذشت دیگر چیزی باقی نمانده‌ است، بنابراین نمی‌توانیم استمهال را در دستورکار داشته باشیم. لذا نیاز است که با نگاه تیزبین رفتار افراد را بررسی کنیم، هرکس که ضعیف است در حوزه او اصلاحات صورت گیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها