به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۴۵۶۱۲

مردم متضرر در انتظار جبران خسارت هستند

مردم متضرر در انتظار جبران خسارت هستند
گروه اقتصادی: فروش ارزی و دلاری بلیت هواپیما به اتباع خارجی که موجبات گران فروشی ایرلاین‌ها و ضرر مردم شده بود متوقف شد.داستان از این قرار است که هفته گذشته در حالی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ابلاغ دستورالعمل دلاری شدن بلیت هواپیما برای اتباع خارجی داد که این موضوع مخالفت‌هایی را از جانب نهاد‌های مختلف حوزه گردشگری به همراه داشت؛ مخالفت‌هایی که سبب شد تا مجلس به این موضوع ورود کند.

نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی از پنجم تیرماه برای مسافران خارجی به صورت ارزی محاسبه شده و بر اساس این تصمیم که ازسوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی اتخاذ شد و سپس از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به تایید رسید، قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی برای پرواز‌های کمتر از یک ساعت ۱۰۰ دلار و برای پرواز‌های بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار اعلام شد.

تبانی ایرلاین‌ها برای فروش دلاری بلیت هواپیما
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: فروش دلاری بلیت هواپیما زیاده خواهی ایرلاین‌ها بود. در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده بود و در جهان در حوزه گردشگری چنین مصوبه‌ای وجود نداشت.حرمت الله رفیعی ادامه داد: ایرلاین‌ها خودسرانه مبادرت به تبانی با یکدیگر و تنظیم آیین نامه‌ای بین خود کرد بودند و نرخ‌هایی را برای بلیت اتباع خارجی در سفر‌های داخلی تعیین کردند.

با ایرلاین‌های متخلف برخورد شود
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در حال حاضر توقع و انتظار مردم این است که نهاد‌های نظارتی برخورد لازم را با ایرلاین‌های متخلف داشته باشند که چرا ۱۰ روز جامعه را ملتهب کردند و در این مدت فروش دلاری داشتند؟ حالا باید متخلفان را بازخواست کنند و برخورد لازم را داشته باشند که چه کسانی بانی این کار بودند و آن‌هایی که مبادرت به فروش زیادی کرده و شرایطی را مهیا کردند که مردم مجبور باشند نرخ‌های بالایی را پرداخت کنند، باید ضرر و زیان مردم را پرداخت کنند.رفیعی ادامه داد: توقع جامعه این است که ایرلاین‌های متخلف حتما ازسوی تعزیرات جریمه شوند و پول مردم به آن‌ها برگردد و نتیجه این برخورد حتما ازسوی نهاد‌های نظارتی به اطلاع مردم برسد نه اینکه در سکوت خبری گفته شود که جلوی این کار را گرفتیم.

جلوی افزایش قیمت بی رویه ایرلاین‌ها گرفته شد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در مورد سفر‌های هوایی ماه محرم و اربعین گفت: ناوگان هوایی ما پاسخگوی نیاز مردم است و تنها مشکلی که وجود داشت، افزایش قیمت‌های بی رویه بود که جلوی آن گرفته شد.رفیعی افزود: امیدوارم با توجه به افزایش تقاضا برای سفر‌های زیارتی در ماه محرم و اربعین، شرایطی مهیا شود که منافع مردم دیده شود و در حق مردم اجحاف نشود.

افزایش قیمت دلبخواهی بلیت هواپیما در اربعین
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  گفت: توقع ما این نیست که جلوی سود آن‌هایی که صاحب محصول هستند؛ چه ریل، هوایی و جاده‌ای گرفته شود و انتظار نمی‌رود که صاحبان محصول زیان ببینند. هر مسیری یک نُرم قانونی دارد و پرواز‌ها می‌بایست براساس سود مشخص انجام شود.رفیعی ادامه داد: زمانی که متقاضی در مسیر‌های زیارتی زیاد می‌شود این گونه نباشد که در حق این قشر از جامعه اجحاف کنیم و با اطمینان خاطر از اینکه متقاضی بسیار زیاد است، قیمت را دلبخواهی افزایش دهیم. این جفای در حق مردم است. باید مثل سال گذشته ستادی مشخص شود و نرخ معقول و متعادل را برابر آنچه ایرلاین‌ها هزینه می‌کنند تعیین کنند تا در حق مسافران اجحاف نشود.

پیش فروش بلیت اربعین می‌بایست از الان آغاز شود
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: یکی از مشکلات و معضلاتی که ایرلاین‌ها به وجود می‌آورند، این است که بلیت‌ها را نگه می‌دارند و برای همان زمان محرم و اربعین فروششان را انجام می‌دهند و، چون فروش بلیت در زمان پیک سفر و متقاضی زیاد است، یک دفعه قیمت‌ها را سرسام آور افزایش می‌دهند. الان فرصت خوبی است که مسئولان امر از همین حالا نظارت کرده و ایرلاین‌ها برای ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین بلیت هواپیما‌های خود را پیش فروش کنند.

رفیعی ادامه داد: ایرلاین‌ها شروع به پیش فروش کرده و مردم برای خرید بلیت به دفاتر خدمات مسافرتی یا سایت‌های معتبر فروش بلیت مراجعه کنند و از الان بلیت خود را خریداری کنند نه اینکه یک هفته به حرکت تصمیم به خرید بگیرند. کنترل و نظارت در آن زمان خیلی محدود می‌شود، زیرا حجم سفر‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. در سال گذشته برای خرید بلیت اربعین ۵ تا ۱۰ شرکت را تعیین کردند تا مردم از آن‌ها بلیت بخرند. این تعداد شرکت پاسخگوی این تعداد مسافر نیست. صف‌های طویل ایجاد می‌شود و شأن مسافر رعایت نمی‌شود.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: بلیط هواپیما
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها