به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۳۴۵۶۱۴

خودکفایی برنج با کاهش سرانه مصرف آن!

خودکفایی برنج با کاهش سرانه مصرف آن!
گروه اقتصادی: قیمت برنج همچنان روند صعودی را طی می‌کند. این افزایش قیمت هم در برند‌های ایرانی قابل مشاهده است و هم در برند‌های خارجی. این در حالی است در بهمن ۱۴۰۰ زمانی که نرخ این محصول به مرز ۹۵ هزار تومان رسید؛ دولت ابتدا آن را تکذیب کرد و سپس با قیمت‌گذاری دستوری و تعیین نرخ ۶۵ هزار تومان از کنترل بازار خبر داد. اما حالا برنج مرغوب ایرانی در مرز رکوردشکنی و رسیدن به قیمت ۱۵۰هزار تومان قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته برنج مرغوب ایرانی به‌طور متوسط در محدوده ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. گرچه مرکز آمار، گزارش دقیقی از تورم این بازار منتشر نکرد، اما روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت. بر اساس این گزارش درصد تورم برنج درجه یک ایرانی نسبت به خرداد پارسال ۱۶۴ و برنج خارجی ۴۷/۲ درصد، است. البته همشهری قیمت برنج ایرانی را برای سال جاری ۹۷ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت برنج خارجی را ۵/۳۶ هزار تومان محاسبه کرد.

روند صعودی نرخ برنج در حالی ادامه دارد که اولویت وزارت کشاورزی از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، خودکفایی در عرصه برنج است. اما نه تنها تاکنون خودکفایی رخ نداده است، بلکه برنج در حال حذف شدن از سفره خانوار است. حتی برخی از فعالان بازار از استفاده نان به جای برنج به دلیل گرانی برنج خبر می‌دهند. شاید دولت قصد دارد به جای رساندن میزان تولید به سرانه مصرف، سرانه را کاهش دهد و بدین روش خودکفایی رخ دهد!

در این بین بسیاری از مسئولان علت گرانی برنج را به جنگ روسیه و اوکراین نسبت می‌دهند. در گذشته نیز تحریم‌ها را عامل اصلی گرانی برنج اعلام می‌کردند. هرچند جنگ روسیه و اوکراین و نیز تحریم‌ها روی بازار کالای خارجی، اثر مستقیم دارد. اما واضح است که حتی اگر این جنگ هم اتفاق نمی‌افتاد، به احتمال زیاد قیمت‌ها در بازار برنج ایران تفاوت چندانی نمی‌کرد.

کاهش عرضه قیمت برنج را بالا برد
با وجود آنکه سیاست حذف ارز ترجیحی، از نظر بسیاری از اقتصاددانان کار درستی است، اما روش اجرای آن نیز مهم است. روز شنبه پدرام سلطانی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی کاری درست بود که به شیوه‌ای غلط اجرا شد.مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج درباره علت گرانی برنج گفت: برنج موجود در بازار محصول سال جدید نیست. عرضه و میزان آن کم و تقاضا برای آن زیاد است. به همین خاطر قیمت آن افزایش می‌یابد.

او افزود: علت پایین بودن میزان عرضه برنج ایرانی به سال ۱۴۰۰ بازمی‌گردد. زمانی که فصل برداشت برنج ایرانی بود ما برنج ایرانی را با قیمت ۳۴ هزار تومان داشتیم.کشاورز خاطرنشان کرد: مسئولان دوره ممنوعیت واردات را برقرار کردند. برنج ایرانی گران شد. برنج خارجی کمبود پیدا کرد. به تبع آن هم سوءاستفاده‌هایی از سوی واسطه‌گران برنج ایرانی صورت گرفت.
 
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها