به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۴۵۶۳۶

تاثیر عجیب لاغری و چاقی بر ایمنی واکسن کرونا

تاثیر عجیب لاغری و چاقی بر ایمنی واکسن کرونا
گروه علمی:واکسیناسیون خطر بستری شدن در بیمارستان را میان بزرگسالان دارای اضافه وزن، چاقی و با وزن طبیعی در مقایسه با همتایان خود که واکسینه نشدند، تقریبا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین کاهش مشابهی در خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹دارد.مطالعه بر روی بیش از ۹ میلیون بزرگسال نشان داد، کسانی که ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده‌اند، در برابر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از این بیماری به شدت محافظت می‌شوند. اثربخشی واکسیناسیون برای افراد چاق به اندازه افراد دارای وزن سالم عالی بود.
 
 
کارمن پیرناس سانچز، سرپرست گروه تحقیق دانشگاه آکسفورد، در این خصوص اظهار کرد: نگرانی در این مورد بود که برخی شواهد نشان می‌دهد واکسن آنفلوآنزا برای افراد مبتلا به چاقی کمتر تاثیر دارد و این موضوع ما را بر آن داشت تا واکسن‌های کووید را نیز بررسی کنیم.بر اساس یافته‌ها واکسن‌ها به طور مشابه برای کسانی که وزن طبیعی اضافه وزن دارند یا چاق هستند، موثر است، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چرا چاقی بر شدت بیماری کووید تاثیر دارد، مورد نیاز است. در حال حاضر وی و سایر متخصصان بر اهمیت واکسیناسیون از جمله تزریق دوز تقویت‌کننده تاکید کردند.

دکتر آرون گلات، رئیس بیماری‌های عفونی در کوه سینا نیویورک، گفت: واکسن‌ها برای محافظت در برابر کووید کامل نیستند و با وجود دریافت واکسن امکان ابتلا به کووید امکان دارد، اما آن‌ها در برابر بیماری‌های شدید بسیار موثر هستند.آخرین مطالعه مربوط به دوران قبل از امیکرون بود، اما گلات گفت که واکسن‌ها در برابر کووید شدید همچنان بسیار موثر هستند.

دکتر لالیتا پارامسواران، متخصص بیماری‌های عفونی نیویورک، با موافقت در این مورد گفت: واکسیناسیون مهمترین روش برای جلوگیری از بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید محسوب می‌شود و این امر در دوره امیکرون نیز صادق بوده است.وی افزود: دوز‌های تقویت‌کننده محافظت در برابر بیماری‌های خفیف تا متوسط ارائه می‌دهند و پاسخ محافظتی به بیماری شدید را بیشتر افزایش می‌دهند.

به طور کلی نتایج تحقیق کنونی نشان داد کسانی که ۲ دوز از هر واکسن کووید موجود در بریتانیا یعنی آسترازنکا، فایزر و یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری جدی هستند.واکسیناسیون خطر بستری شدن در بیمارستان را میان بزرگسالان دارای اضافه وزن، چاقی و با وزن طبیعی در مقایسه با همتایان خود که واکسینه نشدند، تقریبا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین کاهش مشابهی در خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹دارد.
کسانی که کمبود وزن داشتند تا حدودی محافظت کمتری نشان دادند و محققان دریافتند واکسیناسیون خطر بستری شدن برای کووید در بیمارستان را به نصف و خطر مرگ را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گفته محققان علت تاثیر کم‌وزنی بر واکسن مشخص نیست. البته این امکان وجود دارد برخی از افراد کم‌وزن دچار بیماری‌هایی از جمله سرطان باشند که همین موضوع پاسخ ایمنی به واکسن‌ها را کاهش می‌دهد.
محققان همچنین دریافتند زمانی که افراد واکسینه شده به کووید مبتلا می‌شوند، کسانی که چاق هستند در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی با خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان یا مرگ مواجه می‌شوند.
از اوایل بیماری همه‌گیر تشخیص داده شده است که افراد چاق در معرض افزایش خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید هستند. کارشناسان معتقدند دلایل مختلفی وجود دارد که چاقی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل و افراد را مستعد ابتلا به لخته شدن خون و مشکلات تنفسی کند.

پیرناس سانچز می‌گوید: با توجه به اثربخشی بالای واکسن‌ها تعداد مطلق موارد شدید به شدت کاهش یافته، اما در میان موارد شدید کمتری که اتفاق می‌افتد، افرادی که وزن بدن پایین یا بالا دارند، در مقایسه با افراد با وزن سالم در معرض خطر بیشتری قرار دارند.وی افزود: نتایج نشان می‌دهد که دستیابی به وزن سالم به محافظت از افراد در برابر کووید ۱۹ شدید کمک می‌کند.

در این مطالعه تعداد کمی از افراد با هر وزنی پس از دوز تقویت‌کننده کووید به شدت بیمار شدند، اما به گفته محققان مطالعات بیشتری برای دانستن اینکه آیا دوز‌های تقویت‌کننده خطر اضافی مرتبط با چاقی را از بین می‌برد یا خیر مورد نیاز است.با این حال هر سه متخصص به افراد توصیه کردند که دوز‌های تقویت‌کننده را دریافت کنند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تزریق واکسن تقویت‌کننده دوم را برای بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر و برخی از افراد جوان‌تر که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند، توصیه می‌کند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد بزرگسالان کم‌وزن کمتر از بقیه احتمال دارد واکسینه شوند؛ حدود یک‌سوم تا نوامبر ۲۰۲۱ واکسینه نشده بودند.باز هم دلایل ناشناخته است، اما محققان حدس می‌زنند که پیام‌های بهداشت عمومی که بر خطرات مرتبط با چاقی تاکید می‌کند، ممکن است به افراد لاغر این ایده را بدهد که هیچ نگرانی در مورد آنان وجود ندارد.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها