به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۴۵۶۸۸

چرا مکمل ویتامین D تهدیدکننده سلامت است؟

چرا مکمل ویتامین D تهدیدکننده سلامت است؟
گروه علمی: نتایج تحقیق جدید هشدار می‌دهد که افراد در صورت مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین D ممکن است در بیمارستان بستری شوند. این ویتامینی که مردم از نور خورشید و برخی غذاها نیز دریافت می‌کنند، برای افرادی که بیش از حد آن را مصرف می‌کنند مضر است.
 
هایپرویتامینوز D، وضعیتی که به دلیل مصرف بیش از حد ویتامین D ایجاد می‌شود، در حال افزایش است و می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات جدی سلامت شود.شایان‌ذکر است، زنان، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

محققان بیان کردند که در سطح جهان، روند رو به رشد هیپرویتامینوز D مشاهده می‌شود، یک وضعیت بالینی که با افزایش سطح ویتامین D۳ در سرم خون مشخص می‌شود و بهبودی پس از مصرف بیش از حد این ویتامین ممکن است هفته‌ها ادامه یابد.محققان خاطرنشان کردند که علائم هیپرویتامینوز D می‌تواند چندین هفته ادامه داشته باشد. این علائم همچنین می‌توانند متفاوت باشند اما بیشتر به دلیل کلسیم بیش از حد در خون ایجاد می‌شوند.

علائم شامل خواب‌آلودگی، گیجی، بی‌تفاوتی، روان‌پریشی، افسردگی، بی حالی، کما، بی‌اشتهایی، درد قفسه سینه، استفراغ، یبوست، زخم معده، پانکراتیت، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب و ناهنجاری‌های کلیوی است. بیماری‌های التهابی چشم، سفتی مفاصل، کاهش شنوایی و ناشنوایی نیز از بیماری‌های احتمالی هستند.

این گروه می‌گوید: در حالی که این وضعیت نسبتا نادر است اما این مورد مهم است که مردم به خاطر داشته باشند که مصرف بیش از حد این ویتامین وجود دارد.محققان نتیجه می‌گیرند: نتایج این تحقیق، سمیت بالقوه مکمل‌هایی که تا حد زیادی ایمن تلقی می‌شوند تا زمانی که در مقادیر ناایمن یا ترکیب‌های ناایمن مصرف نشوند را برجسته کرده است.نتایج این تحقیق در نشریه BMJ Case Reports منتشرشده است.
برچسب ها: ویتامین D
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها