به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۳۴۵۷۳۱

امیرعبداللهیان: مطالبه فرابرجامی نداریم

امیرعبداللهیان: مطالبه  فرابرجامی نداریم
گروه سیاسی: وزیر خارجه جمهوری اسلام ایران با تأکید بر اینکه ایران در جریان مذاکرات احیای برجام برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، مصمم است، تصریح کرد: برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا نداریم و مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است.
 حسین امیرعبداللهیان  در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر که برای دیدار و رایزنی با مقامات ایران راهی تهران شده است، افزود: در دیدار امروز گفت‌وگوهای سازنده‌ای با یکدیگر در مورد برخی از موضوعات دوجانبه داشتیم و در اینجا لازم می‌دانم که قدردانی خود را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی خوبی که بین مقامات ورزشی کشورمان با مقامات برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر ایجاد کرده،‌ اعلام کنم.
وی با بیان اینکه ما توانستیم در زمان دیدار روسای دو کشور کارگروه‌هایی را در این زمینه فعال کنیم و برخی از هماهنگی‌های ضروری را برای تسهیل حضور ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و حضور شهروندان ایرانی برای تماشای مسابقات جام جهانی انجام دهیم، افزود: تا شب گذشته پیگیری‌ها در این زمینه انجام شد و به تصمیمات رضایت‌بخشی در سایه همکاری‌های موجود بین مقامات فنی دو کشور در این حوزه رسیدیم.
وزیر خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برخی از تجار ما مشکل داشتن اقامت طولانی مدت در دوحه را داشتند که این موضوع در سفر روسای دو کشور و دیدارهای آن‌ها با یکدیگر در دستور کار قرار گرفت، افزود: در گفت‌وگوهای امروز در تهران از زبان وزیر خارجه قطر شنیدیم که از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست قطر نخواهد بود.امیرعبداللهیان با بیان اینکه همچنین در جریان رایزنی‌های امروز در زمینه تسهیل حمل و نقل و حل مشکلاتی که برای تردد لنج‌های ایرانی به خاطر شیوع کرونا به وجود آمده بود گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد:‌امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات که نگرانی‌هایی را در مورد افزایش حجم روابط تجاری دو کشور ایجاد کرده، باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد لزوم تقویت سازوکارهای منطقه‌ای و همکاری‌های درون منطقه‌ای گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم،‌افزود: قطر همواره در گفت‌وگوهای منطقه‌ای و تقویت این گفت‌وگوها نقش مثبتی داشته و گام‌های سازنده‌ای برداشته است. در اینجا بار دیگر از حسن استقبال و میزبانی دولت قطر برای انجام گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم. هماهنگی خوب و نقش سازنده‌ای امیر قطر و وزیر خارجه قطر در این ارتباط انجام دادند و کمک کردند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و همه طرف‌ها و در این مسیر همواره تلاش دوستان‌مان در قطر را برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود را شاهد بوده‌ایم.
وزیر خارجه در ادامه گفت: در همین جا مایل هستم که بار دیگر تأکید کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.‌در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.
وی افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها