کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فواید شکر قهوه‌ای نسبت به شکر سفید

17 تير 1401 ساعت 12:18


گروه سلامت: شکر قهوه‌ای نیز مثل شکر سفید از نیشکر و یا چغندر قند بدست می‌آید و رنگ آن سرخ متمایل به قهوه‌ای است. علت قهوه‌ای بودن رنگ آن این است که این شکر از همان پایه شکر سفید بوجود می‌آید، ولی بصورت ناکامل و نیمه پالایش شده است و فرآیند آن تکمیل نمی‌شود و به همین دلیل هنوز در خود شیره قند دارد، علت قهوه‌ای بودن رنگ آن نیز داشتن ۵ درصد ملاس در آن است. شکر قهوه‌ای در مقایسه با شکر سفید ارزش غذایی بیشتری دارد چرا که در آن درصدی هرچند کم کلسیم، پتاسیم و آهن وجود دارد.

تفاوت بین شکر‌های قهوه‌ای و سفید از نظر ارزش غذایی
هر دو نوع شکر قهوه‌ای و سفید تقریبا خواص و ارزش غذایی یکسانی دارند، زیرا هر دوی آن‌ها از نیشکر و چغندر قند بدست می‌آیند و این ترکیب ۸۰ به ۲۰ است یعنی شکر ۸۰ درصد از نیشکر و ۲۰ درصد از چغندر به عمل می‌آید. در شکر قهوه‌ای که نوعی ساکارز است علاوه بر این دو ترکیب شیره شکر نیز وجود دارد و به همین دلیل، ملاس موجود در آن رنگ آن را تغییر می‌دهد. تفاوت اصلی این دو شکر علاوه بر رنگ آن‌ها داشتن مقدار ناچیزی کلسیم، آهن و پتاسیم است که باعث شده است از شکر سفید با ارزش‌تر باشد، علاوه بر آن می‌توان گفت شکر قهوه‌ای از شکر سفید کالری کمتری دارد و به همین دلیل برای کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند مناسب‌تر است. هر ۴ گرم شکر قهوه‌ای حاوی ۱۵ کالری است، ولی همین مقدار شکر سفید ۱۷ کالری انرژی دارد.

تفاوت بین شکر قهوه‌ای و سفید از لحاظ فرایند تولید
تفاوت دیگری که شکر قهوه‌ای و سفید علاوه بر موارد ذکر شده دارند روش تولید آن هاست که در ادامه نحوه تولید آن‌ها توضیح داده می‌شود.روش تولید شکر قهوه‌ای و سفید یکی است، ولی تفاوت‌هایی در مراحل آن وجود دارد.
مرحله یک: جداسازی آب شیرین از نیشکر و چغندر قند و راندن به درجه خلوص خاص و حرارت دادن و تغلیظ آن تا تبدیل شدن آن به ملاس که یک نوع شربت غلیط قهوه‌ای است.
مرحله دو: جداسازی کریستال‌های شکر از ملاس که توسط دستگاهی که به سرعت می‌چرخد.
مرحله سه: فیلتر کردن مجدد برای جداسازی باقی مانده ملاس‌ها و ایجاد کریستال‌های کوچکتر. برای این مرحله از زغال استخوان جهت فیلتراسیون استفاده می‌شود.
تمام این مراحل برای هر دو نوع شکر یکسان است، تفاوتی که این دو باهم دارند این است که در شکرقهوه‌ای بعد این مرحله‌ها که به شکر سفید تبدیل شد ملاس اضافه می‌شود و یا تصفیه مجدد برای جداکردن ملاس اضافی انجام نمی‌شود.

مقایسه طعم و رنگ و قیمت شکر سفید و قهوه‌ای
تفاوت دیگری که بین شکر سفید و قهوه‌ای وجود دارد می‌تواند تفاوت بین طعم آن‌ها باشد. شکر سفید برای غذا‌های رنگ روشن و شکر قهوه‌ای برای غذا‌های تیره رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم شکر قهوه‌ای کاراملی است و برای همین در کیک‌های شکلاتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرینی شکر سفید و غیر طعم دار بودن آن برای شیرین کردن بدون طعم دادن اضافی بهتر است.
تفاوت قیمتی شکر سفید و قهوه‌ای نیز قابل ملاحظه است. چرا که شکر قهوه‌ای چیزی حدود دو برابر شکر سفید قیمت دارد، به همین دلیل غالبا شکر قهوه‌ای از نظر اقتصادی به صرفه نیست و استفاده از شکر سفید رایج‌تر است.

فواید و مزایای شکر قهوه‌ای به نسبت شکر سفید
محافظت از پوست: بافت شکر قهوه‌ای می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بستن روزنه‌های باز استفاده شود. از شکر قهوه‌ای برای رطوبت رسانی به پوست و منبعی برای تامین ویتامین B می‌توان استفاده نمود.
تامین انرژی: خانواده قند‌ها بطور کلی می‌توانند برای مدت کوتاهی انرژی لازم را تامین و ضعف بدنی را جبران کنند، ولی این انرژی برای مدت کوتاهی است. شکر قهوه‌ای نیز همین ویژگی را دارد و با وجود بهتر بودن نسبت به شکر سفید نمی‌توان آن را به عنوان منبعی از مواد مغذی در برنامه غذایی گنجاند.
ضرر‌های شکر قهوه‌ای و آسیب‌هایی که به بدن می‌رساند.
بالابردن قند خون: تمامی کربوهیدرات‌ها و قند‌ها باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند و برای کسانی که دیابت نوع اول و دوم را دارند مضر است. شکر قهوه‌ای نیز از این ویژگی مستثتا نیست و باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود.
ایجاد آلرژی: بروز آلرژِی در بدن به واسطه قند‌ها رایج نیست، ولی طبق تحقیقات در برخی کودکان به خاطر کمبود آنزیم در روده منجر به ناتوانی در تحمل متابولیک به قند‌ها می‌شود و در بعضی مواقع منجر به اسهال و نارسایی سیستم گوارشی می‌گردد.
پوسیده شدن دندان ها: طبق تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا مصرف قند‌ها می‌تواند باکتری‌ها و اسید‌ها را در دهان افزایش دهد و باعث ایجاد پوسیدگی و حفره در دهان شود. برای همین میزان مصرف قند و شکر لازم است که ۱۰ درصد سطح کالری روزانه باشد. شکر قهوه‌ای نیز این ویژگی را دارد و مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد آسیب به دندان‌ها می‌شود.

جمع بندی
شکر سفید و قهوه‌ای هر دو از خانواده قند‌ها هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها باعث بروز بیماری و آسیب می‌شود، ولی بطور کلی اگر بخواهیم بین این دو انتخاب کنیم شکر قهوه‌ای می‌تواند ارزش غذایی بیشتری داشته باشد و بخاطر طعم متفاوت ان برای طبخ برخی غذا‌ها و کیک‌ها می‌تواند مناسب‌تر باشد. همچنین از نظر سطح کالری شکر قهوه‌ای می‌تواند مناسب‌تر باشد.


کد مطلب: 345879

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/345879/فواید-شکر-قهوه-ای-نسبت-سفید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir