به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۳۴۵۹۲۱
دزدی ها و مفساد به نام دین انجام می‌شود

دولت به جای رسیدگی به زندگی مردم بر حجاب تمرکز کرده است

دولت به جای رسیدگی به زندگی مردم بر حجاب تمرکز کرده است
گروه سیاسی: آرمان‌های انقلاب سال ۵۷ و همچنین تلاش و اندیشه‌های رهبران انقلابی به قدری برای جامعه پنجاه سال قبل ایران جذاب بود که موجب سرنگونی رژیم پهلوی، و استقرار نظامی در کشور شد که پایه و اساس آن احکام اسلام بود.

بروز برخی تندروی‌ها در خصوص نوع پوشش زنان و همچنین نگاه صفر و صدی به مقوله حجاب در دهه‌های اخیر، همواره محل بحث بخشی از جامعه با طبقه حاکم شده است. پس از استقرار دولت سیزدهم و علی‌رغم شعارهای انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی مبنی بر حفظ کرامت افراد و به ویژه بانوان در جامعه؛ برخی اقدامات قهری و پلیسی در موضوع حجاب این سوال را ایجاد کرده که آیا باید شاهد تکرار اتفاقات افراطی شبیه آنچه پس از انقلاب اسلامی رخ داد، باشیم.

محمود صادقی به عنوان سیاستمداری که سابقه پوشیدن لباس روحانیت را نیز دارد در خصوص نگاه حاکم بر مقوله حجاب می‌گوید؛ تجربه نشان داده که برخوردهای قهری به نام اسلام و همچنین استفاده ابزاری از دین، موجب دور شدن بیشتر مردم از مبانی اصلی انقلاب اسلامی سال ۵۷ می‌شود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید می‌کند؛ آنچه امروز در جامعه ایران در حال رخ دادن است، فاصله بسیار زیادی با اندیشه‌های بزرگانی همچون؛ مرحوم طالقانی و شهید بهشتی و مطهری دارد.

مدعیان هدایت مردم هیچ شباهتی با سیره پیامبر اسلام ندارند 
محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب  ضمن انتقاد از برخوردهای قهری صورت گرفته به بهانه مقابله با بدحجابی در جامعه، اظهار کرد: روش هنجارسازی بر اساس ارزش‌های اعتقادی جامعه یک موضوع پیچیده است.
وی گفت: کسانی که این روزها داعیه ترویج تعالیم اسلامی را دارند، هیچ‌گونه آشنایی با روش‌های هدایتی پیامبر اسلام ندارند. وقایع امروز و نوع برخوردهای کنونی فاصله بسیار زیادی با سیره حضرت محمد(ص) در صدر اسلام دارد.نماینده پیشین مجلس با استناد به یکی از جملات حضرت علی علیه السلام، خاطرنشان کرد: امام علی فرموده‌اند؛ یکی از علل نابودی اقوام گذشته این بوده که «اصول» را تضعیف می‌کردند و مسائل فرعی (فروع) را بر اصول مقدم می‌دانستند.

حجاب یک‌ حکم فرعی در اسلام است
صادقی تأکید کرد: حجاب در دین اسلام به عنوان یکی از ضروریات است، اما نحوه پذیرش این هنجار در جامعه نیازمند کار و بحث اساسی است. نباید فراموش کنیم که «حجاب» در قیاس با اصول دین، در نهایت یک حکم فرعی در اسلام است و همانند نماز و روزه جایگاه دارد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: همچنان سوالات بسیاری وجود دارد که ترویج و توسعه حجاب در جامعه اسلامی بر عهده طبقه «حاکم اسلام» است و یا این موضوع یک امر «فردی» باید باشد. نباید فراموش کنیم که در سیره پیامبر اسلام و حضرت امیر یک همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و غیرمسلمانان وجود داشته است.

دولت رئیسی موجب شکاف بیشتر بین فقیر و غنی شده است
وی با طرح این پرسش که «عدالت» در نسبت با احکامی همچون حجاب، چه جایگاهی دارد؟ بیان داشت: باید مشخص شود که دولت فعلی برای رفع تبعیض و اجرای عدالت تا میزان دغدغه و عزم دارد. متاسفانه از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد عمیق‌تر شدن فاصله بین اقشار فقیر و غنی بوده‌ایم.صادقی ادامه‌ داد: میزان دریافتی بخش زیادی از اقشار جامعه نسبت به وضعیت اقتصادی موجود چنان فاصله دارد که هر فرد دغدغه‌مندی با مشاهده این وضعیت، دچار ناراحتی و خجالت می‌شود.نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از نوع اولویت‌بندی کارها در دولت سیزدهم، اظهار داشت: دولت به جای اینکه به مسائل اصلی همچون وضعیت بد اقتصادی رسیدگی کند، توان خود را بر روی مسائل فرعی همچون حجاب متمرکز کرده است.

مسؤولان دولتی به جای رد گم کنی به مسائل اصلی بپردازند
وی گفت: شاهد هستیم که مسؤولان دولت دست به نوعی رد گم کنی زده‌اند و به جای رسیدگی به امور اصلی کشور، به امور دم دستی و فرعی می‌پردازند. 

آیا گشت ارشادی‌ها در زندگی خودشان نیز به احکام شرعی عمل می‌کنند؟
محمودصادقی گفت:البته اگر زندگی نیروهای گشت ارشاد را مورد بررسی قرار دهیم، مشخص خواهد شد که آیا خود این افراد واقعا عامل به دستورات حاکمیتی در موضوع حجاب هستند یا خیر؟این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با دیده‌بان ایران در خصوص ابعاد رحمانی دین اسلام، بیان داشت: اسلام دین رحمت است و با اجرای احکام آن، مردم از روی رضایت به سمت تعالیم دینی سوق پیدا می‌کنند. باید بپذیریم که ایمان یک امر قلبی است و در کلام الهی نیز به آن اشاره شده و نمی‌توان با برخوردهای پلیسی احکام را جاری در جامعه جاری کرد.

دزدی ها و مفساد به نام دین انجام می‌شود 
وی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که به نام دین، ظلم، جنایت، فساد، اختلاس، دزدی و...؛ در کشور رخ می‌دهد.
صادقی با اشاره به صدماتی که برخی سیاست‌ها به دین اسلام زده، اظهار داشت: فقر جانکاهی که امروز به نام دین به جامعه تحمیل شده، موجب نگرش بد به دین اسلام شده است. باید بپذیریم مردم نگاهی که حتی در دوران پهلوی داشتند به دین اسلام داشتند را دیگر ندارند و میزان «دین‌داری» افراد نسبت به دهه‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

مردم با هر پوششی در مبارزات دوران انقلاب حاضر می‌شدند 
وی یادآور شد: در زمان مبارزات دوران انقلاب افراد با هر نوع پوششی در کنار هم قرار می‌گرفتند، زیرا یک نگاه امیدوارانه به شعارهای اسلامی داشتند، اما آنچه رخ داده منجر به فاصله گرفتن مردم از دین اسلام شده است.

برخی ورود دولت به موضوع حجاب را یک توطئه علیه رئیسی می‌دانند 
محمودصادقی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی درباره دلایل ورود دولت به موضوع حجاب زنان به دیده بان ایران گفت: برخی از چهره‌های طرفدار دولت مدعی هستند که طرح مسأله حجاب یک توطئه از سوی مخالفان است تا سید ابراهیم رئیسی وادار به انجام این مسأله شود، تا به تبع آن نارضایتی مردم افزایش پیدا کند، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که بدنه دولت به صورت مستقیم در این موضوع بخشنامه صادر می‌کند. 

انتقاد شدید از اظهارات اخیر رییس بانک مرکزی 
صادقی ضمن ابراز تأسف از صحبت‌های اخیر رئیس بانک مرکزی، بیان داشت: رئیس بانک مرکزی موظف است تا به مسائل مهم اقتصادی و جلوگیری از استقراض شدید پول از مجموعه تحت امر خود بپردازد، اما شاهد هستیم که همین فرد نیز در موضوع حجاب اظهار نظر می‌کند.وی در پاسخ به پرسش که چرا بین اندیشه‌های بزرگانی همچون حضرات آیات؛ مطهری، بهشتی، طالقانی و آنچه که امروز در جامعه رخ می‌دهد فاصله‌ ایجاد شده، اظهار کرد: باید بپذیریم که از آرمان‌های ابتدا انقلاب فاصله زیادی گرفته‌ایم. قول معروفی است که می‌گوید؛ "علما در دوران انقلاب با قرآن و نهج‌البلاغه مردم را به اسلام دعوت می‌کردند، و امروز این کار با رساله‌های عملیه انجام می‌شود."صادقی تأکید کرد: امروز یک نگاه تکلیف محور بر جامعه حاکم شده و در آن حقوق مردم فراموش می‌شود. به نظر می‌رسد که عده‌ای تلاش می‌کنند تا مردم تنها از بخشنامه‌ها «تقلید» کنند.

دین‌داران واقعی مخالف برخوردهای قهری به نام حجاب هستند 
این نماینده سابق پارلمان با رفتارشناسی خانواده‌های دین‌دار، عنوان داشت: کسانی که باورهای قلبی به دین اسلام و مسأله حجاب دارند، به هیچ عنوان موافق برخوردهای قهری با بانوان نیستند.صادقی با انتقاد شدید از استفاده ابزاری تیم سید ابراهیم رئیسی از اندیشه‌های «شهید سلیمانی» در ایام انتخابات، گفت: شهید سلیمانی یک نگاه بسیار منطقی و رحمانی به موضوع حجاب و جامعه داشت. در ایام انتخابات ریاست جمهوری از برخی سخنان حاج قاسم سلیمانی سو استفاده شد، و اینگونه القا شد که دولت آینده نیز چنین نگاهی را دنبال خواهد کرد، اما آنچه در عمل رخ داده کاملا با آن اندیشه‌ها فاصله دارد.

شاهد دیپلماسی حقارت از سوی دولت هستیم 
محمودصادقی در پایان بار دیگر با انتقاد از عملکرد یکسال اخیر دولت، عنوان داشت: دولت به جای رسیدگی جدی به امور مردم در حوزه سیاست داخلی و خارجی و پشت کردن به «دیپلماسی حقارت»، در حال انجام اموری است که مردم را نسبت به دین اسلام بدبین می‌کند.
مرجع : دیده‌بان ایران
برچسب ها: محمود صادقی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۴:۱۵
معترضین و نقادین حواسشون باشه ........ (390414)
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۱۸:۰۵
آ قای محمودصادقی خداوندبه درجات پدرشهیدت بیفزاید،ولی ازپای بست ویران است (390435)
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ ۲۱:۰۵
خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج. (390446)
۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۰۸:۱۶
مسأله حجاب در کشور ما دیگر از حالت یک حکم شرعی حال چه فرعی و چه اصلی خارج شده و به یک کشمکش سیاسی و عصیان مدنی علیه حکومت بدل شده است. مردم می دانند نمی توانند اعتراض سیاسی و تجمع و اعتصاب کنند چون سرکوب میشوند. از طرفی می دانند حجاب برای رأس حاکمیت بسیار بسیار اساسی است. به همین خاطر دست به یک لجبازی سیاسی با حاکمیت زده اند نوع بی حجابی و بد حجابی کاملاً گویای این نکته است... (390461)
۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ۰۸:۴۱
چون توانایی... (390463)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها