به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۴۶۰۰۲
خانواده بسیاری از اختلاس‌گرایان، با حجاب بودند

مشکل اصلی کشور گرانی است نه بدحجابی

مشکل اصلی کشور گرانی است نه بدحجابی
گروه سیاسی: تندروی ها در فضای سیاسی کشور طی چند هفته اخیر اوج گرفته است و برخی چهره های تندرو که مدتی در سکوت بودند این روزها تندتر از قبل تریبون به دست درحال تاخت و تاز هستند، یک روز به ورزشکاران حمله می کنند و روز دیگر به هنرمندان و ...

در این میان خطبه های نماز جمعه روز گذشته نیز با اظهارات تهدیدآمیزی دربره حجاب همراه بود. در همین راستا یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به تند شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور گفت: هر نوع تندروی در فضای سیاسی، فضای اجتماعی یا ...  برای کشور خطر ایجاد می کند. تندروی و برخورد تند با هر موضوعی مانند حجاب، عکس العمل منفی دارد. من فکر می کنم اگر فضای سیاسی کشور می خواهد تند شود، باید علیه مشکلات اقتصادی باشد. آن چیزی که جامعه را رنج و عذاب می دهد، مشکلات اقتصادی است و احتمال دارد برای منحرف کردن ذهن مردم از مشکلات اقتصادی، به سمت و سوی فضای دیگر می رود.

مشکل اصلی کشور، بدحجابی نیست
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی افزود: در حال حاضر مشکل کشور، بدحجابی نیست. هر سال تابستان، مسئله حجاب مطرح می شود که امسال این موضوع تندتر بیان شده و رئیس جمهور نیز به موضوع ورود پیدا کردند. اگر دولت، خطیبان نماز جمعه و مسئولان همه تلاش خود را برای حل گرانی ها، تحریم و مشکلات اقتصادی انجام بدهند، این مشکلات خودش حل می شود. تا مادامی که مشکلات اقتصادی حل نشود، مشکلات دیگر باقی است. 

ممکن است بخواهند ذهن مردم را منحرف کنند
او در پاسخ به این سوال که آیا تندروی ها بر سر حجاب، برای منحرف کردن افکار عمومی از مسائل اصلی است، گفت: من کلمه فریب را به کار نمی برم و شاید اصطلاح درستی نباشد، من احتمال می دهم و ممکن است یک عده برای انحراف ذهن مردم از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، آن ها را به سمت ماجرای دیگری هدایت کنند. خیزی که برای مسئله حجاب برداشتند، برای آن قانون گذاشته و افراد را از حقوق شهروندی باز می دارند، کار درستی نیست. برای اصلاح جامعه و کم شدن آسیب های اجتماعی، باید به سراغ حل ریشه مشکلات رفت. ریشه مشکلات نیز بی اعتمادی ها، گرانی و مشکلات اقتصادی است که جامعه را ناامید می کند. 

صحبت کردن با پرخاش و تهدید با نسل جدید جواب نمی‌دهد
میبدی در پاسخ به این سوال که روش های تند و ضربتی در مسائلی مانند حجاب، برای اقناع نسل  جواب می دهد یا خیر، بیان کرد: جواب خیلی بدی دارد و باعث دین گریزی و دین هراسی می دهد. نسل جدید، تحصیل کرده هستند و افکارشان رشد کرده است. هرچیزی را که به آنان می خواهید بگویید، باید با منطق و استدلال باشد. صحبت کردن با پرخاش و تهدید با نسل جدید جواب نمی دهد. نسل جدید، نسلی نیست که از دیگران تقلید بکند و بگوید چشم. نسل جدید انتظار دارد که مشکلات اقتصادی، مالی، شغل و امنیتش حل بشود و این مدل تندروی ها تا به الآن نتیجه معکوس داشته است. 

برخورد فیزیکی و درگیر شدن با یک خانم بدحجاب خلاف شرع است
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به فرمان های آتش به اختیار از سوی برخی افراد، خاطر نشان کرد: ما در دنیا، آتش به اختیار نداریم. در دنیا هر چیزی که بخواهد جرم شناخته شود، باید تبدیل به قانون شود. یعنی، جرم انگاری شود، تعریف شده و مجازات آن تعیین شود. این که من در خیابان با یک خانم بدحجاب برخورد کنم علی الخصوص برخورد فیزیکی، هل بدهم، چوب و شلاق بزنم خلاف شرع است. نمی توان گفت هرکاری که خلاف شرع است، جرم نیز هست؛ وقتی جرم هست پس می توان با آن برخورد کنم. اگر جرم است باید تبدیل به قانون شود و من بر این عقیده‌ام که اینگونه مسائل اصلا جرم نیست.وی افزود: فردی که خلاف اخلاق عمل کرده تا مادامی که به جامعه آسیب نرسانده است، باید او را به حال خودش بگذارند. باید با او صحبت کنند. ما یک گناه و یک جرم داریم. جرم یعنی انسان به حقوق افراد تجاوز می کند و حق جامعه را از بین می برد اما، گناه یعنی من نماز نمی خوانم و روزه خواری می کنم که در این صورت باید با من صحبت شود اما، حق ندارند با من برخورد فیزیکی کنند. 

این تندروی‌ها از هر نوع بزهکاری بدتر است
وی با اشاره به تندروی های افرادی مانند حسن عباسی، گفت: اسم این افراد را در مصاحبه هایتان نیاورید. این افراد رقمی نیستند که بخواهند در مصاحبه با شما مطرح شوند. این افراد یا جاعل یا مقول هستند که می خواهند جامعه را متشنج کنند. نام این افراد را آوردن درست نیست. به نظر من این افراد فریب خوردند یا مامور شدند که منافع خودشان تامین شود. این برخورد آقایان، نه اسلامی است، نه شرعی، نه قانونی و عقلانی. من از مقامات مسئول تعجب می کنم که چرا مسئولان جلوی این حرکات را نمی گیرند که از هر نوع بزهکاری بدتر است. 
میبدی با اشاره به وظیفه روحانیت در این شرایط گفت: روحانیت باید با تذکر و ارشاد جلوی این کارها را بگیرد. بالاخره روحانیت وظیفه دارد تذکر بدهد و تا مادامی که ما سکوت کنیم، این حرکات تشنج آفرین بیشتر می شود.

خانواده بسیاری از اختلاسگرایان، با حجاب بودند
وی با اشاره به تند بودن برخی از خطبه های نماز جمعه و اظهارات روحانیون نیز گفت: متاسفانه برخی از خطبه های نماز جمعه تند  است به طور مثال، یکی از آقایان دیروز گفت بدحجابان بچه های همان دزدها هستند. این حرف خیلی زشت و تهمت بزرگی است. ممکن است خانمی بدحجاب باشد اما پدرش بسیار فرد درستکاری باشد. چرا این حرف ها را می زنیم؟ بسیاری از اختلاسگران که در دولت نیز وجود داشتند، خانواده‌هایشان با حجاب بودند و برای حفظ ظاهر حجاب را حفظ می کنند. باید دقت کنیم خروجی این تندروی ها، چه بوده است. این که گشت ارشاد بگذاریم، ایجاد ترس و محدودیت کنیم نتیجه خوبی تا به الآن نداشته است. 
مرجع : قرن نو
برچسب ها: فاضل میبدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها