به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۴۶۰۴۹

واردات ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی در سال جاری

واردات ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی در سال جاری
گروه اقتصادی:دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: در ۴ ماه نخست سال جاری حدود یک میلیون تن برنج خارجی ثبت سفارش شده است که از این میزان ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد شد.مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج، با اشاره به افزایش مصرف برنج در آستانه ماه‌های محرم و صفر، گفت: مسئولان گرفتار روزمرگی شده‌اند و فراموش می‌کنند باید برای آینده برنامه‌ریزی کند. این در حالیست که فصل برداشت برنج ایرانی نزدیک است و اگر با برنامه جلو نرویم بدون تردید شاهد احتکار و گران‌فروشی این محصول در بازار داخلی خواهیم بود.
 
به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه تجربه تلخ ممنوعیت واردات برنج خارجی در ۱۴۰۰ نباید تکرار شود، تصریح کرد: پیامد‌های این تصمیم تا به امروز بر بازار برنج تاثیر خود را گذاشته است؛ نرخ برنج ایرانی در مرداد سال گذشته کیلویی ۳۴ هزار تومان بود و به صورت منطقی توزیع می‌شد، اما بعد از تصویب دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت برنج داخلی، با کاهش برنج خارجی و به تبع آن افزایش نرخ آن در بازار مواجه شدیم.به گفته کشاورز؛ واسطه‌گران از این شرایط سوءاستفاده کردند و قیمت پایه برنج ایرانی را بالا بردند؛ از این‌رو امیدواریم که این تجربه در سال جاری تکرار نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به لزوم مدرنیزاسیون کردن شالی‌کوبی‌ها، گفت: وزارتخانه می‌تواند کشاورزان را ملزم کند که شلتوک‌ها را به شالی‌کوبی‌های صنعتی ببرند چرا که ۵۰ درصد برنج داخلی در شالی‌کوبی‌های سنتی از بین می‌رود؛ همچنین میزان و نوع برنجی که کشاورزان به شالی‌کوبی‌ها می‌آورند باید ثبت شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اخذ پروانه استاندارد ۱۲۷ برای برنج ایرانی الزامی شود، گفت: برنج ایرانی باید شناسنامه‌دار شود در این شرایط نحوه توزیع آن قابل رصد و اینگونه احتمال احتکار وجود ندارد.کشاورز تصریح کرد: سازمان حمایت قیمت برنج ایرانی را باتوجه به هزینه‌ها از این ماه محاسبه و قیمت را به طور رسمی اعلام کند و اجازه ندهد بالاتر از این نرخ برنج داخلی عرضه شود. همچنین وزارت کشاورزی کشت قراردادی برنج ایرانی دارد و بهتر است برای کنترل این بازار پیش از سایر کشاورزان اقدام به توزیع برنج کند تا اینگونه بازار برنج مهار شود.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید برنج ایرانی، گفت: اقشار متوسط برای اینکه سفره‌های آن‌ها از برنج خالی نشود اقدام به خرید برنج خارجی می‌کنند؛ همچنین تقاضا برای خرید برنج خارجی در مناسبات مذهبی پیشرو افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد در سال جاری نیاز ما به واردات برنج خارجی بالاتر از سنوات گذشته باشد.به گفته کشاورز؛ در ۴ ماه نخست سال جاری حدود یک میلیون تن برنج خارجی ثبت سفارش شده است که از این میزان ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد شد.
برچسب ها: برنج
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها