به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۴۶۰۹۲

جمع‌آوری نهمین نمونه از مریخ توسط "استقامت"

جمع‌آوری نهمین نمونه از مریخ توسط "استقامت"
گروه علمی: مریخ نورد "استقامت"(Perseverance) متعلق به ناسا، نهمین نمونه‌برداری از خاک و سنگ سیاره سرخ را که ممکن است نشانه‌هایی از آب جاری باستانی در مریخ را در خود داشته باشد، انجام داد.به گزارش ایسنا، مریخ‌نورد "استقامت" ناسا در حال حفاری در سطح سیاره سرخ در جستجوی شواهدی از آب جاری در گذشته‌ی باستانی این سیاره و نشانه‌هایی از حیات باستانی احتمالی است.
 
اعضای تیم این ماموریت اعلام کردند که "استقامت" در حال حاضر در حال کاوش یک دلتای رودخانه‌ای باستانی درون دهانه "جیزرو"(Jezero) است و اخیراً نهمین نمونه سنگ مریخی خود را در فاصله‌ای نه چندان دور از جایی که در فوریه 2021 فرود آمد، جمع آوری کرده است.در حساب توییتر این مریخ نورد اعلام شد: "نمونه سنگ شماره 9 در کیسه است! (در واقع در لوله است، به هر حال.) تیم من سال‌ها منتظر بوده است تا به این دلتای رودخانه‌ای نزدیک شود و ببیند [این دلتا] در مورد زندگی باستانی در مریخ چه برای گفتن دارد. این نمونه ممکن است یک بلیت یک طرفه برای ارسال به زمین در آینده دریافت کند."

"استقامت" بیش از یک سال است که در حال کاوش در دهانه "جیزرو" با عرض 28 مایل (45 کیلومتر) در جستجوی نشانه‌هایی است که نشان دهد احتمالا در مقطعی از گذشته‌ی باستانی این سیاره، حیات در مریخ وجود داشته است.دانشمندان بر این باورند که این دهانه زمانی محل قرار گرفتن یک دریاچه و دلتای رودخانه بوده است که آن را به مکانی عالی برای شکار نشانه‌های حیات باستانی یا آب در مریخ تبدیل کرده است. اگر زندگی در مریخ وجود داشته باشد، سنگ‌های این منطقه و دلتای رودخانه ممکن است شواهدی از "فسیل‌های مولکولی" را نشان دهند که مولکول‌های آلی ایجاد شده توسط موجودات زنده باستانی هستند.

"براد گارچینسکی" یکی از دانشجویان دخیل در این پروژه از دانشگاه "پردو" در وبلاگ رسمی "استقامت" نوشت: "دلتا [ما را] صدا می‌زند و ما باید برویم! اگر در گذشته، حیات میکروبی در اینجا وجود داشته است، این یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی آن است، زیرا گِل‌های لایه‌ای ظریف ممکن است سابقه‌ای از فعالیت میکروبی را در خود مدفون و حفظ کرده باشند.

برای کمک به "استقامت" برای جستجوی این نشانگرهای زیستی باستانی و مکان‌هایی که ممکن است در آن مخفی شده باشند، این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودرو است، به 23 دوربین مختلف و ابزارهای متنوعی از جمله طیف‌سنج فلورسانس اشعه ایکس، سیستم رادار نفوذ به زمین و ابزاری موسوم به "SuperCam" که سنگ‌ها را با لیزر می‌شکافد و سپس ترکیب بخار شیمیایی حاصل را بررسی می‌کند، تجهیز شده است. همچنین در انتهای بازوی رباتیک این مریخ‌نورد یک مته تعبیه شده است که می‌تواند تا پنج درجه آزادی عمل داشته باشد و حرکت کند.

"استقامت" دارای دو میکروفون داخلی نیز هست که به این مریخ نورد اجازه می‌دهد تا صداهای مریخ را ضبط کند.
جدا از نمونه‌های سنگی زیادی که "استقامت" جمع‌آوری کرده است، این مریخ‌نورد با به کارگیری بالگرد "نبوغ"(Ingenuity) که یک بالگرد رباتیک کوچک که نخستین وسیله پروازی فرازمینی لقب گرفته و به جستجوی مکان‌ها و اشیای مورد علاقه‌ی مریخ نورد کمک می‌کند، امکان جدیدی را فراهم کرده است.بالگرد "نبوغ" تا به امروز 29 ماموریت پروازی موفقیت آمیز انجام داده که طولانی‌ترین آنها 169.5 ثانیه به طول انجامیده است.اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک ماموریت مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا، نمونه‌های جمع‌اوری شده توسط "استقامت" را احتمالا در اوایل سال 2033 به زمین خواهد آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها