به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۳۴۶۱۲۶

مخالفت روسیه با تمدید کمک‌رسانی به سوریه!

مخالفت روسیه با تمدید کمک‌رسانی به سوریه!
گروه بین‌الملل: روسیه شامگاه جمعه، ۱۷ تیرماه، تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به سوریه به طور مستقل از حکومت بشار اسد را در نشست شورای امنیت وِتو کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه الجزیره، قرار بود در این نشست مجوز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای حدود چهار میلیون تن از ساکنان شمال غرب سوریه برای یک ‌سال دیگر تمدید شود. مجوز پیشین تا روز یک‌شنبه، ۱۹ تیر، معتبر است. ۱۳ عضو از ۱۵ کشور عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه تنظیم شده از سوی ایرلند و نروژ رای موافق دادند، رای چین ممتنع بود اما اقدام سفیر روسیه در وتوی این قطعنامه بخت تصویب آن را از بین برد. در پی اقدام روسیه به وتو نیز آمریکا، فرانسه و بریتانیا با پیش‌نویس قطعنامه متفاوتی مخالفت کردند که روسیه برای ارسال کمک‌ها به مدت شش ماه ارائه کرد، چین به آن رای موافق داده و ده عضو غیر دائم شورا رای ممتنع دادند.
سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۴ کمک‌های انسانی را از گذرگاه «باب الهوی» در مرز ترکیه با سوریه، وارد سوریه کرده و آن را عمدتا در میان ساکنان جنگ‌زده ادلب توزیع می‌کند. روسیه، متحد حکومت سوریه، اصرار دارد که این نوع کمک‌رسانی متوقف شود و در عوض، یاری‌های خارجی از طریق دولت مرکزی بشار اسد به دست مردم برسد. نهادهای بین‌المللی بر اساس اظهارات مخالفان حکومت سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند که ارسال کمک از طریق دولت دمشق باعث شود که حکومت مرکزی کمک‌ها را مصادره کرده و از آن برای منافع خود استفاده کند، نه کمک به مردم نیازمند.
بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل، از روند رویدادها در نشست جمعه شب شورای امنیت که سرنوشت ارسال کمک‌های ضروری برای مردم سوریه را با ابهام روبه‌رو کرده ابراز تاسف کرد. سوریه خواهان آن بود که پیشنهاد روسیه تصویب شود و عدم موفقیت آن را بر عهده آمریکا، فرانسه و بریتانیا دانست. سفیر سوریه مدعی شد که کشورهای غربی به «سیاست‌های اشتباه» خود در قبال سوریه و همچنین گمراه کردن‌ و «حیله‌گری» زیر پوشش کمک بشردوستانه ادامه داده‌اند.
در مقابل لیندا توماس- گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفت «یک روز سیاه و تاریک» در شورای امنیت رقم خورد. او افزود «غیر قابل درک» و «بی‌شرمانه» است که یک عضو شورای امنیت [روسیه] «منافع سیاسی خود را بالاتر از نیازهای انسانی مردم سوریه قرار می‌دهد». لوئی شاربونو، مدیر برنامه‌های سازمان ملل در دید‌بان حقوق بشر، به شبکه الجزیره گفت که میلیون‌ها نفر در سوریه وابسته به کمک‌هایی هستند که از گذرگاه باب‌الهوی وارد می‌شود. حدود ده هزار کامیون حامل کمک تنها در سال ۲۰۲۱ با عبور از باب‌الهوی وارد سوریه شد. این بخش تنها گذرگاهی است که می‌توان کمک‌ها را بدون نیاز به تردد از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه، به ادلب رساند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به تازگی تاکید کرد که ۱۱ سال بعد از جنگ سوریه ۹۰ درصد مردم آن کشور زیر خط فقر هستند، حدود ۱۵ میلیون تن به کمک نیاز دارند، ۱۲ میلیون تن در ناامنی غذایی هستند، زیرساخت‌ها فروپاشیده و میلیون‌ها تن به‌ویژه زنان و کودکان سوری کماکان در آوارگی و اردوگاه‌ها روزگار می‌گذرانند.
برچسب ها: جنگ داخلی سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها