کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترور‌هایی که روند تاریخ را تغییر دادند

18 تير 1401 ساعت 18:42


گروه بین الملل: رهبران بسیاری در جهان به دلایل مختلفی ترور شدند، از جمله جان اف کندی در آمریکا، بی‌نظیر بوتو در پاکستان و اسحاق رابین در اسرائیل.
 شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق و سیاستمدار بانفوذ ژاپن پس از آنکه در یک کمپین انتخاباتی هدف شلیک گلوله فرد مهاجمی قرار گرفت، جان باخت.

جان اف کندی
او که سی و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس تگزاس ترور شد. لی هاروی اوسوالد، قاتل مظنون، به ضرب گلوله جک روبی، مالک یک کلوب شبانه در دالاس کشته شد. به رغم آنکه کندی ۵۹ ساله درگذشت، ترور او هنوز دست‌مایه بحث و مناظره گسترده است.

ملک فیصل
فیصل بن عبدالعزیز آل سعود که از سال ۱۹۶۴ تا زمان ترورش در ۲۵ مارس ۱۹۷۵ پادشاه عربستان بود، یک سری اصلاحات در کشورش به اجرا گذاشت.او اجازه حضور دختران در مدارس را داد و شبکه‌های تلویزیونی را راه‌اندازی کرد. او نقش مهمی در تحریم نفتی داشت که بحران نفت ۱۹۷۳ را به راه انداخت. فیصل ۶۸ ساله به ضرب گلوله برادرزاده ۳۰ ساله خود به نام شاهزاده فیصل بن مساعد بن عبدالعزیز آل سعود در کاخ سلطنتی در ریاض کشته شد.

پارک چونگ-هی
رئیس جمهور پارک چونگ-هی که در کودتای نظامی ۱۹۶۱ قدرت را در کره‌جنوبی به دست گرفت، در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۹ به دست دوستی به نام کیم جائه کیو که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی کره بود، در یک رستوران به ضرب گلوله کشته شد.براساس گزارش‌ها، چونگ-هی از زمانی که کنترل کره‌جنوبی را به دست گرفت، با مشتی آهنین حکومت کرد. کیم مدعی شد که این رئیس‌جمهوری را برای احیای دموکراسی در کشورش کشت.

محمد انور سادات
او که رئیس‌جمهوری مصر بود، در سال ۱۹۸۱ به دست اعضای جهاد اسلامی مصر، به دنبال امضای توافق صلح جنجالی با اسرائیل در ۱۹۷۹ ترور شد.در ۱۹۷۰ انور سادات پس از مرگ جمال عبد الناصر به قدرت رسید. او جنگ ۱۹۷۳علیه رژیم صهیونیستی را رهبری کرده بود.

ایندیرا گاندی
او اولین و تنها زن نخست‌وزیر در هند و جزو رهبرانی در جهان بود که ترور شد.گاندی در ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴ به دست دو تن از محافظان سیک خود، بابت اینکه دستور حمله‌ای نظامی به "معبد طلایی" که عبادتگاه مقدس سیک‌هاست، صادر کرد، به ضرب گلوله کشته شد. این قتل به شورش‌های ضد سیک ۱۹۸۴ که منجر به کشته شدن هزاران سیک در هند شد، انجامید.

اولاف پالمه
او که نخست‌وزیر سوئد بود، منتقد گاه و بیگاه سیاست خارجی آمریکا، شوروی و همچنین رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به شمار می‌رفت.پالمه در ۲۸ فوریه ۱۹۸۶ پس از آنکه به همراه همسرش از یک سالن تئاتر در استکلهم خارج شد، هدف اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.این پرونده ترور از بسیاری جهات مورد توجه قرار گرفت، از جمله اینکه سیاستمداران سوئدی بدون تدابیر امنیتی به اماکن عمومی می‌روند.پس از تیراندازی به پالمه، قاتل با سلاحش گریخت. جزئیات واقعی این پرونده با گذشت ۳۶ سال و با اینکه بیش از ۱۰ هزار تن تحت بازجویی قرار گرفته و بیش از ۱۳۰ تن مسوولیت آن را بر عهده گرفتند، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اسحاق رابین
این نخست‌وزیر اسرائیل در چهارم نوامبر ۱۹۹۵ به دنبال مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها ترور شد. او به دست فردی به نام ایگال عمیر که یک اسرائیلی رادیکال جناح راستی بود، کشته شد.
توافق‌های ۱۹۹۳ اسلو که رابین به امضا رسانده بود، قرار بود پایه و اساس مذاکرات صلح باشد. او بابت ایفای نقش در این مذاکرات، در کنار یاسر عرفات، رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین جایزه صلح نوبل گرفت. به دنبال ترور رابین، تحقق راهکار "دو کشوری" سخت‌تر هم شد.

رفیق حریری
ترور این نخست‌وزیر پیشین لبنان که معروف به سیاستمداری است که لبنان را بازسازی کرد، عمیقاً بر اوضاع این کشور اثر گذاشت.حریری که در سال ۱۹۹۲ پس از جنگ به قدرت رسید و بازسازی را برای پاک کردن آثار جنگ و همچنین کمک کردن به پایان دادن به جنگ داخلی ۱۵ ساله در این کشور انجام داد، در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد.لبنان پس از این ترور و بلاتکلیفی‌های سیاسی که عمیقاً بر این کشور تأثیر گذاشت، دو دسته شد. این کشور که تحت سلطه بی‌ثباتی سیاسی است، در حال حاضر یکی از بزرگترین بحران‌های اقتصادی در تاریخ خود را تجربه می‌کند.

بی‌نظیر بوتو
او که نخست‌وزیر پاکستان بود، در دسامبر ۲۰۰۷ اندکی پس از آنکه در یک گردهمایی سخنرانی کرد، هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و کشته شد. بوتو اولین زنی بود که به عنوان رئیس دولت در این کشور با اکثریت مسلمان در ۱۹۸۸ انتخاب شد.بوتو که دو سال بعد از دور اول نخست‌وزیری خود به اتهام فساد برکنار شد، در ۱۹۹۳ برای دومین بار به نخست‌وزیری رسید. او همچنین سه سال پس از دور دوم نخست‌وزیری خودش، با اتهامات مشابهی مواجه و برکنار شد. او داوطلبانه در ۱۹۹۹ کشورش را ترک کرد و تا ۲۰۰۷ که نهایتا ترور شد، دیگر به پاکستان نیامد.
حزب او سوار بر موج احساسات، توانست در انتخابات ۲۰۰۸ به پیروزی برسد و همسرش آصف علی زرداری و سید یوسف رضا گیلانی، معاون حزبش به ترتیب به ریاست جمهوری و نخست‌وزیری رسیدند.

ژوونل موئیس
این رئیس‌جمهوری ۵۳ ساله هائیتی، در هفتم ژوئیه ۲۰۲۱ در جریان حمله مردان مسلح به منزلش کشته و همسرش زخمی شد. دست‌کم ۴۰ تن در رابطه با این ترور که هنوز جزئیاتش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بازداشت شدند، اما هیچکس رسما متهم نشد.

تلاش برای ترور سیاستمداران ترکیه‌ای
بسیاری از رهبران ترکیه هم هدف تلاش‌هایی برای ترور قرار گرفتند.تلاش‌ها برای ترور بولنت اجویت، نخست‌وزیر پیشین ترکیه در ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۶ در آمریکا به قبرس یونانی نسبت داده می‌شود. اقدام دیگری علیه اجویت که از آن جان سالم به در برد، در ۲۹ مه ۱۹۹۷ در فرودگاه ازمیر رخ داد.در همین حال تورگوت اوزال، نخست‌وزیر وقت ترکیه در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۸ حین سخنرانی در کنگره حزبش در آنکارا هدف حمله قرار گرفت. او که از ناحیه دست مجروح شد، بعد از این حمله دوباره به صحنه بازگشت و به سخنرانی خودش ادامه داد.


 


کد مطلب: 346154

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/346154/ترور-هایی-روند-تاریخ-تغییر-دادند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir