به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۳۴۶۳۶۶

روشی‌نوین برای ازبین بردن‌سلول‌های‌سرطانی

روشی‌نوین برای ازبین بردن‌سلول‌های‌سرطانی
گروه علمی: دانشمندان ژاپنی برای درمان سرطان رویکرد نوآورانه و جدیدی را دنبال می‌کنند. آن‌ها کرم‌های بسیار کوچک را به غلافی از هیدروژل مجهز کرده‌اند که می‌تواند داروها و مواد ضد سرطانی را به سلول‌ها رسانده و آنها را از بین ببرند.محققان دانشگاه اوزاکا ژاپن، با انجام تحقیقات جدیدی موفق به تولید کرم‌های میکروسکوپی به نام «کرم‌های لوله‌ای» یا «نماتدها» شده‌اند که بدن آنها با غلاف‌های هیدروژلی پوشانده شده‌اند و از آنها برای حمل برخی محموله‌های کاربردی مانند داروهای ضد سرطان می‌توان استفاده کرد.
 
 
نحوه درمان سرطان با استفاده از این کرم
نماتدها، کرم‌های بسیار کوچکی هستند که معمولا در خاک زندگی می‌کنند و تحت شرایط خاصی ممکن است وارد بدن انسان‌ها شوند. با این حال، یک نمونه دریایی از آن‌ها که با نام Anisakis Simplex شناخته می‌شود، علاقه عجیبی به سلول‌های سرطانی نشان داده است.

«ویلدان موباروک»، یکی از محققان این پژوهش توضیح می‌دهد:    «گزارش شده است که Anisakis Simplex می‌تواند از طریق «بو» سرطان را حس کند و به بافت‌های سرطانی متصل می‌شود. این امر باعث شد تا به این فکر بیفتیم که آیا می‌توان از این روش برای ارائه مستقیم داروهای ضد سرطان به سلول‌های سرطانی بدن انسان استفاده کرد یا خیر.»

برای بررسی این احتمال، محققان ابتدا سیستمی را طراحی کردند که با استفاده از آن می‌توان پس از فرو بردن نماتدها در محلول‌های حاوی مواد شیمیایی، غلاف‌های هیدروژل را روی آن‌ها به کار گرفت. در این فرآیند، یک لایه با ضخامت حدود ۰.۰۱ میلی‌متر روی کرم ایجاد می‌شود که به اندازه ۲۰ دقیقه دوام خواهد داشت.سپس، محققان غلاف‌ها را با مولکول‌های کاربردی پر کردند و متوجه شدند که کرم‌ها در برابر نور ماورا بنفش یا هیدروژن پراکسید مقاومت خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، غلاف‌ها را می‌توان با مواد ضد سرطانی نیز پر کرد تا در شرایط آزمایشگاهی از این روش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده شود.
 
موباروک در نهایت اضافه می‌کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که در آینده می‌توان از نماتدها برای تحویل محموله‌های کاربردی به طیف وسیعی از اهداف خاص استفاده کرد.»با توجه به سازگاری غلاف‌های هیدروژل، این سیستم تحویل مبتنی بر کرم نه تنها برای ارائه داروهای ضد سرطان به بیماران سرطانی، بلکه در موارد بالقوه دیگری مانند انتقال باکتری‌های مفید به ریشه گیاهان نیز کاربرد خواهد داشت.
برچسب ها: درمان سرطان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها