به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۴۶۴۱۵

خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
گروه اقتصادی:مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: پیامک واریز آورده طی سه مرحله به متقاضیان ارسال می‌شود؛ اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نشود افراد دیگری از فهرست ذخیره جایگزین آن‌ها می‌شوند. نهضت ملی مسکن طرحی است که با حمایت دولت برای تامین مسکن قشر کم برخوردار جامعه طراحی شده است . قبل از این یک مرحله از ثبت نام نهضت ملی مسکن انجام شده و متقاضیان پالایش شده اند. متقاضیان تایید شده برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن بایستی آورده اولیه ای را واریز کنند.همچنین مرحله دوم ثبت نام نهضت ملی مسکن در حال انجام است. حالا خبر رسیده ات که کسانی که تا سه مرحله پیامک دعوت برای واریز دریافت و آورده اولیه نهضت ملی مسکن را واریز نکنند، حذف خواهند شد. برای اطلاع از جزئیات با ما همراه باشید. جعفری افزود: البته با دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.


جعفری گفت: ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید در حال ساخت است که امیدواریم تا اوایل مرداد به ۲۰۰ هزار واحد برسانیم.مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: برای پیشرفت پروژه‌ها متقاضیان زودتر نقدینگی را واریز کنند تا بتوانیم کار را به شکل مطلوب پیش ببریم.جعفری گفت: از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهر‌های جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: مشکلی در خصوص تامین زمین شهر‌های این مرحله از ثبت نام وجود ندارد.(خبرگزاری صداو سیما)

تهرانی‌ها برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد، گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگ‌زنی، متقاضیان به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.خلیل محبت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد.وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام در شهرهای دارای ظرفیت در برخی استانها نام‌نویسی می‌شود که در استان تهران شهر جدید ایوانکی دارای ظرفیت خالی است. متقاضیان برای نام‌نویسی به سامانه طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در ایوانکی زمین به صورت خودمالکی واگذار می‌شود گفت: به متقاضیان در قالب گروههای دو نفره زمین واگذار می‌شود که می توانند اقدام به ویلاسازی کنند. در واقع ساخت به عهده خود متقاضیان است که این نوعی مزیت محسوب می‌شود. در ایوانکی نوع واحدهای مسکونی به صورت ویلایی است.به گفته محبت‌خواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که هنوز پیامک برای آنها واریز نشده است گفت: زمین در تمامی شهرهای استان تهران شامل پیشوا، قرچک، دماوند، فیروزکوه، پاکدشت و رباط کریم تامین شده است. پروسه الحاق به محدوده به اتمام رسیده مشاور انتخاب شده است. در حال حاضر با پیمانکاران و انبوه‌سازان قرارداد بسته‌ایم تا پروژه‌ها را شروع کنند. به محض کلنگ‌زنی، نفراتی که ثبت نام کرده‌اند به پروژه‌ها معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد در ۴۰ شهرستان از چهار استان گیلان، هرمزگان، بوشهر و سمنان آغاز شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژه‌ی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است. از این تعداد ۹۵۴ هزار و ۲۳۸ واحد در مراحل اجرایی ساخت قرار دارد و تعداد ۴۲۹ هزار و ۲۷۵ واحد کلنگ‌زنی شده است. برای ساخت یک میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۷۶ واحد تامین زمین صورت گرفته است. تعداد ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن‌‌ به مردم در شهریور امسال‌
در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل، در دست اجراست و‌ تا شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل مردم خواهد شد.
به گزارش فارس،‌ بررسی‌های آماری از بخش حمل و نقل و همچنین نهضت ملی مسکن،‌ حاکی از رشد آمارهای ترانزیت عبوری از کشور و‌ برنامه دولت برای اجرای به موقع نهضت ملی مسکن ‌است.

در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است.میزان ترانزیت توسط بخش جاده‌ای در ۲ ماهه سال‌ جاری ۵۰ درصد افزایش داشته است.در بخش ریلی و در زمینه جابه‌جایی مسافر شاهد ۶۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

در حوزه هوایی نیز، تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین‌المللی در ۲ ماهه سال جاری به ‌ترتیب ۱ درصد و ۱۸۳ درصد افزایش داشته است.به لحاظ میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱ درصد و ۳۷۸ درصد رشد را داشته‌ایم.

تعداد پروازهای عبوری از فراز کشور هم در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته است.به لحاظ جابه‌جایی مسافر (ورودی- خروجی)، تعداد مسافر ورودی و خروجی از بنادر در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ درصد افزایش داشته است.

طبق برنامه دولت ساخت ۴ میلیون واحد در دو مرحله و طی ۴ سال انجام می‌شود که به‌زودی آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مرحله اول، تکمیل می‌شود.تاکنون حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که حدود یک میلیون نفر از آنها حائز شرایط نبودند اما مابقی قطعا کسانی هستند که دولت برای آنها مسکن می‌سازد.امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی (با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل) در دست اجرا است و‌ تا شهریورماه امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل خواهد شد.

ثبت ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن‌ در بانک زمین
نزدیک به ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن (از کل ۴ میلیون) در بانک زمین ثبت شده است و آماده بارگذاری است. بقیه زمین‌های مورد نیاز هم در دست بررسی است. برنامه این است که زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون مسکن به‌زودی تعیین تکلیف شود.بانک مسکن با اعلام اینکه بیش از ۲۹۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن برای دریافت تسهیلات به آن بانک معرفی شدند از انعقاد قرارداد ۹۱ هزار واحد به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان خبر داده است.
آخرین آمار نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:
۱-پروژه های شروع شده طرح نهضت ملی مسکن - شهری: ۵۶۷ هزار واحد
۲-پروژه های شروع شده نهضت ملی مسکن- روستائی: ۱۵۸ هزار واحد
۳-پروژه های کلنگ زنی نهضت ملی مسکن-شهری: ۴۳۹ هزار واحد
۴-پروژه های شروع شده بخش خصوصی (خودمالکین): ۲۰۳ هزار واحد
مجموعا: ۱.۳۶۸.۰۰۰ واحد مسکونی در مرحله اخذ پروانه ساختمانی، تا فونداسیون، اسکلت و سقف، سفت کاری و نازک‌کاری است.

بنابراین گزارش بدیهی است که در شرایط بروز تورم دو رقمی همه زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت در یک بخش از اقتصاد مثل مسکن را داشت.پس از هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت قبل و نهضت مسکن‌ نسازی در آن دولت، اثر افزایش قیمت مسکن بر اجاره‌بهای دریافتی، چون نسبتی از قیمت ملک مورد اجاره است، با وقفه ظاهر شده است.

با وجود همه این موارد وزارت راه و شهرسازی اقدامات متعددی در راستای کنترل بازار اجاره و کمک به مستاجران انجام داده است؛ از آن جمله می‌توان به تدوین لایحه اجاره‌داری حرفه‌ای با هدف ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران که جهت تصویب و ابلاغ به دولت ارسال شده، اشاره کرد.همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ سود پایین (5 درصد از 18 درصد را دولت یارانه می‌دهد) به مستاجران پرداخت می‌شود.

همچنین محدودیت افزایش سقف اجاره‌بها اجرایی شده که برابر گزارشات واصله تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از افزایش بی‌رویه رقم افزایش تمدید قراردادهای اجاره داشته شده است.‌علاوه بر این تولید و عرضه مسکن در قالب طرح‌های حمایتی و کمک به کسب و کار بخش خصوصی در قالب قانون جهش تولید مسکن با جدیت در حال انجام است، این اقدام منجر به افزایش موجودی مسکن در کشور و به دنبال آن کنترل بهای مسکن و کنترل نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن خواهد شد.

اجرای همه این اقدامات مشروط به در اختیار بودن سامانه ملی املاک و اسکان است که در هشت سال گذشته تکمیل نشد.با این حال، سامانه اسکان املاک در دی‌ماه سال گذشته برای اولین بار توانست بیش از ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کند و اولین مالیات‌های خانه خالی بعد از ۴۰ که از اولین قانون می‌گذشت، در بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد، اخیرا هم مجددا ۱۲۰ هزار واحد خالی جدید که شناسایی شده، به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.
برچسب ها: مسکن ملی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها