به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۳۴۶۵۳

چاپ سیزدهم سمفونی‌مردگان به بازار آمد

گروه فرهنگي: عباس معروفی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک با انتشار مطلبی از دریافت مجوز چاپ سمفونی مردگان خبرداد و از دوستدارنش خواست از این پس نسخه قاچاق این کتاب را خریداری نکنند.
چاپ سیزدهم سمفونی‌مردگان به بازار آمد
به گزارش ایرنا، براساس این نوشته سمفونی مردگان اثر معروفی که در میان نویسندگان ممنوع القلم دولت گذشته قرار داشت مجوز تجدید چاپ دریافت کرده است. به گفته معروفی خبر بازنشر سمفونی مردگان او را به اندازه روزی که نخستین داستانش با عنوان عشق پاینده در تابستان سال 54 در روزنامه کیهان منتشر شده بود خوشحال کرد. احمد تهوری مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس هم این موضوع را تایید کرد و گفت: چاپ سیزدهم سمفونی مردگان به چاپ رسیده و هم اکنون در حال توزیع در کتابفروشی هاست.

وی خاطرنشان کرد: کتاب عشق زمان ، نوشته گابریل گارسیا مارکز و ترجمه بهمن فرزانه نیز که چند سالی مجوز چاپ دریافت نمی کرد به تازگی از سوی دفتر کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار دریافت کرده است. چاپ هفتم این کتاب نیز درحال آماده سازی است و تا پایان اسفند در کتابفروشی ها توزیع می‌شود.

تهوری گفت: مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده بودند که در دولت جدید نویسنده ممنوع القلم وجود نداشته باشیم و مجوز انتشار کتاب هایی که پیش از این مجوز چاپ داشته اند نیز صادر شود. صدور مجوز این دو کتاب نشان داد که مسئولین به وعده خود عمل کرده و این روند ادامه پیدا می‌کند. سمفونی مردگان که به زعم بسیاری از منتقدان و نشریات ادبی بین المللی یک رمان شاهکار محسوب می‌شود جوایز متعددی نیز از آن خود کرده و به زبان های انگلیسی و آلمانی نیز ترجمه شده است. این کتاب برای نخستین بار سال 69 در ایران منتشر شد اما دولت گذشته از سال 89 اجازه انتشار هیچ کدام از آثار عباس معروفی را صادر نکرد.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران پیش از این اعلام کرده بود در دولت جدید نویسنده ممنوع القلم وجود نخواهد داشت. عباس معروفی که یکی از نویسندگان ممنوع القلم دولت گذشته بود رمان های ذوب شده، سال بلوا، پیکر فرهاد، فریدون سه پسر داشت و تماما مخصوص، مجموعه داستان های پیش روی آفتاب، آخرین نسل برتر، عطر یاس، دریاروندگان جزیره آبی تر و آن شصت هزار، آن شصت نفر و نمایشنامه های تا کجا با منی، ورگ، دلی بای و آهو و آونگ خاطره های ما را در کارنامه دارد اما هیچ کدام از این کتاب های در چند سال گذشته مجوز انتشار در ایران را دریافت نکرده اند.