به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۴۶۶۲۷

زیرسویه جدید اُمیکرون را بیشتر بشناسید

زیرسویه جدید اُمیکرون را بیشتر بشناسید
گروه علمی: نتایج اولیه حاکی از آن است که این زیر سویه های اومیکرون به سبب تغییرات ژنتیکی، می‌توانند راحت‌تر از آنتی‌بادی‌ها یا پادتنهای افراد بهبودیافته، و حتی واکسن‌زده فرار کنند. زیرمجموعه‌های 4BA. و واریانت BA.5 به این دلیل در سطح جهانی در حال افزایش هستند، چون می‌توانند سریع‌تر از سایر انواع، در چرخه گردش پخش شوند. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که جدیدترین نوع اومیکرون نسبت به گذشته، باعث مرگ و میر و بستری شدن کمتری در بیمارستان‌ها شده است!
 
واریانت BA.5 و BA.4 بیشتر شبیه BA.2  هستند تا سویه ،BA.1  که در اواخر سال گذشته با موج Omicron در اکثر کشور‌ها شیوع پیدا کرد. اما واریانت BA5 و BA.4 دارای جهش‌های منحصر به فرد خود هستند! این جهش‌ها شامل تغییراتی به نام L452R و F486V در پروتئین اسپایک ویروسی می‌شوند، که ممکن است توانایی آن را برای چسبیدن به سلول‌های میزبان تغییر دهد، و برخی از پاسخ‌های ایمنی را کاهش دهد.

بررسی اطلاعات نشان می‌دهد که واریانت BA5 و BA.4 منشأ مشترکی با سویه‌های Omicron قبلی دارند. اما یک تحلیل که هنوز منتشر نشده، و توسط ژنتیک‌دانان تکاملی در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو انجام شده است، نشان می‌دهد که این گونه‌ها احتمالاً شاخه‌هایی از واریانت BA.2 هستند.این دو دانشمند همچنین دریافتند که بسیاری از توالی‌های ژنومی که در پایگاه‌های داده عمومی به عنوان BA.2 طبقه‌بندی می‌شوند، در واقع واریانت BA5 و BA.4  هستند. همین ناشناخت بودن گونه ها باعث می‌شود تا محققان نسبت به جهش‌های جدید غافلگیر شوند.

این دو واریانت جدید از Omicron تکامل یافته، و کارشناسان می‌گویند حتی مسری‌تر از اومیکرون نیز هستند، و می‌تواند ایمنی ناشی از ابتلا قبلی به کرونا یا واکسیناسیون گذشته را دور بزند! این به این معنی است که افراد حتی اگر در ابتدای سال اومیکرون هم گرفته باشند، مجدداً ممکن است آلوده شوند!
برچسب ها: اومیکرون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها