به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۴۶۶۳۵

سلیمان نژاد:سمندریان نسلی طلایی پرورش داد

گروه فرهنگ و هنر: بیست و دوم تیرماه دهمین سالگرد فوت استاد حمید سمندریان پدر كارگردانی تئاتر نوین ایران است؛ به این بهانه گفتگویی داریم با یكی از شاگردان این استاد كه ۳ سال به صورت آکادمیک تحت آموزش کلاسهای شادروان سمندریان بود و اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را زیر نظراین استاد فقید آموخت. اباصلت سلیمان نژاد مدیرعامل موسسه فرهنگی،هنری هفتمین شهرهنر ایرانیان،تهیه کننده،کارگردان،نویسنده،و مدرس بازیگری و فارغ التحصیل رشته کارشناسی حرفه ای فیلمسازی سینما و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است كه شاگردی استاد سمندریان هم در كارنامه حرفه‌ای او مشاهده می‌شود.
سلیمان نژاد:سمندریان نسلی طلایی پرورش داد
کارگردان نمایشنامه چرگ نویس در ابتدا گفت: تئاتر روح هنرهای نمایشی است،یک طور کارخانه شخصیت پردازی وشناخت خود است مثل زندگی می ماند اصلا خود زندگی است،شکسپیر نمایش نامه نویس مشهور هم در جایی گفته است(دنیا صحنه نمایش بیش نیست) که مردان و زنان بازیگران آن هستند گاهی به آدم سخت می‌گیرد و گاهی آرزوهایت را بر باد می دهد و گاهی در جدال با اراده قوی،مچش می خوابد به نظرم یکی از آن آدم هایی که توانست با اراده قوی و پیدا کردن راه خود،مچ زندگی را بخواباند بی شک استاد حمید سمندریان بود مردی که نهم اردیبهشت سال ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد و بیست و دوم تیر سال ۱۳۹۱ پا از میانه کشیدولی در این مدت شاگردان زیادی را تربیت و زیبایی و تفکر را به روح آنها ارزانی کرد.

سلیمان نژاد در خصوص ویژگی‌های استاد سمندریان گفت: استاد  مترجم و کارگردانی توانا بود که نسل طلایی تئاتر را تربیت کرد. استاد سمندریان بدون شک یکی از ارکان و شالوده های هنر تئاتر و تئاتر پیشرو در ایران بود.بسیاری از کارگردانان توانا و نام آشنای امروز و بازیگران معروف پرده نقره ای و حتی استادان دانشگاه در عرصه هنر نمایش و بازیگری به طور مستقیم یا غیر مستقیم شاگردان او بودند و سر کلاس او نشسته اند،برای من هم افتخاری بود که در تاریخ زندگیم رقم خورد چرا که بزرگترین آرزویم این بود که شاگرد استاد باشم و سر کلاس سمندریان از نزدیک ،تفکر،دانش،و زیبایی شناسی را از ایشان در حوزه نمایش بیاموزم که این افتخار نصیب من شد.

این مشاور  طرح تئاتر دروغ رستاخیز افزود: استاد سمندریان به تئاتر عشق می ورزید او در یادداشتی نوشته بود تئاتر تنها تصویر زندگی نیست،بلکه می تواند زندگی را زندگی کند،فشرده و گویاتر به نمایش بگذارد به تدریج دریافتم میتوانی آنچه از آرزوها که در واقعیت انجام نیافته را در خیال خلق کنی از صافی وجود عبور دهی و به باور بنشانی وبر صحنه به نمایش بگذاری آن گاه که دانستم بر روی چهار تکه الوار با ساده ترین ابزار و انسانی ایستاده در لکه نور می توانی دنیایی بسازی لبریز از مفاهیم پر رمز و راز آنگاه که دانستم تئاتر به معنای درست کلمه می تواند قدرتی باشد به حیرت انگیزی کائنات و بی پایان مثل کائنات......پس واقعا تئاتری شدم و این صحنه خانه من شد.

وی با تاكید بر اینكه نوگرایی تئاتر ایران مدیون حمید سمندریان است،خاطر نشان كرد:اگر استاد سمندریان در تئاتر ایران نبود،این نوگرایی و کنشگری در تئاتر ما گسترش پیدا نمی کرد به هر حال استاد حمید سمندریان پدر کارگردانی نوین ایران محسوب می شود،آثار او جریان هایی را ایجادکرده که هنوز تاثیر آن با توالی دو نسل همچنان پویا و زنده وجود دارد یکی از ویژگیهایی که کارگردانان صاحب نام آن مقطع ایجاد كردند شجاعت و نترسی در حوزه کارگردانی است که یکی از آنها شادروان استاد حمید سمندریان است.به شخصه باور دارم تئاتر با حمید سمندریان در مقطعی که او در این حیطه فعال بود شمولیت و اثر بخشی بیشتری پیدا کرد البته حمید سمندریان را نمی توان بدون بحث آموزش مطرح کنیم.وقتی از سمندریان حرف می زنیم حتما می گوییم استاد سمندریان ،زیرا معتقدیم او هم استاد بلاشک کارگردانی تئاتراست و هم استاد تدریس در حوزه هنرهای نمایشی و به طور مشخص کارگردانی،بازیگری،فن بیان، زیبایی شناسی در بازیگری،و شخصیت پردازی وغیره....

بازیگر وکارگردان نمایشنامه فاجعه درباره ویژگی‌های اخلاقی استاد سمندریان گفت:خلقیات،منش و جدی بودن استاد برایم جذاب و حتی آموزشی بود.به رغم این که استاد سمندریان در کار خود بسیار جدی و سرسخت بود اما در برخورد و رفتار وی با شاگردان،دوستی و عطوفتی خاص موج می زد.او هرگز از زاویه بالا و مغرورانه به کسی نگاه نمی‌کرد و همین خوش رویی،موجب شده بود که شاگردان وی با او احساس راحتی کنند و بدون نگرانی با او سخن بگویند مرحوم استاد سمندریان قانونی داشت به نام قانون پشت در  یعنی هرگاه شاگردی پا به کلاس می‌گذاشت باید تمام احساسات نامطلوب،اندوه،درگیری فکری و....را پشت در رها می‌کرد و سپس وارد کلاس می شد.

کارگردان نمایشنامه سه خواهر آنتوان چخوف در پایان تاكید كرد:این قانون ،محاسن زیادی هم داشت از جمله این که باعث نظم بیشتری می‌شد. دیگر این که شاگردان او می آموختند که فضاهای خود را تفکیک کنند و در فضا برخورد و رفتاری مناسب با آن داشته باشند و عادت های نادرست خود حتی برای ساعتی هم شده فراموش کنند.از خصوصیات بارز  استاد این بود که هرگز اندیشه فروشی نکرد در واقع اندیشه و تفکر وی در خدمت ارتقای هنر و فرهنگ ایران زمین بود و تحت هیچ شرایطی با اندیشه خود کاسبی نکرد افرادزیادی هستند که برای کسب موقعیت بهتر حاضرند فکر خود را بفروشند اما استاد سمندریان مناعت طبعی والا داشت و آزاداندیش و آزادمنش بود اگر چه بابت آن،تاوان زیادی داد نکته دیگر این که مرحوم سمندریان نبض اجتماع را خیلی خوب درک میکرد و کارهای هنری وی با آن هماهنگ بود،وی همیشه به شاگردان خود تاکید می‌کرد متنی را انتخاب کنند که متعهد و دغدغه‌مند باشد یعنی دردهای مردم را انعکاس بدهد.

كارنامه هنری و حرفه‌ای اباصلت سلیمان نژاد به شرح زیر است:
 مدیرعامل موسسه فرهنگی،هنری هفتمین شهرهنر ایرانیان
تهیه کننده ، کارگردان و  مجری طرح فیلم کوتاه آنارشی
تهیه کننده و مجری فیلم کوتاه رد و بدل
بازیگر فیلم کوتاه پلیسی سادیسم
تهیه کننده و کارگردان فیلم پلیسی سادیسم
مدیرتولید ، جانشین تهیه کننده و مجری طرح فیلم دوباره برقص
تهیه کننده کارگردان و مجری طرح فیلم کوتاه مادری
تهیه کننده ، کارگردان و نویسنده فیلم مستند گرو
بازیگر فیلم نیمه بلند بازنده
بازی در اپیزود قصه های تبیان
مشاور و مجری طرح تئاتر دروغ رستاخیز اجرا در سالن شهرزاد
مجری طرح فیلم کوتاه آخرین درخواست
بازیگردان فیلم کوتاه قضاوت پوشالی
بازیگردان فیلم کوتاه یک شاخه کتاب
مجری طرح فیلم خانه خانه است
اجرای نمایشنامه چرگ نویس برای نمایش 1 و 2 نوشته ساموئل بکت در آکادمی استاد سمندریان سال 1388
اجرای نمایشنامه فاجعه نوشته ساموئل بکت در آکادمی استاد سمندریان سال 1388
اجرای نمایشنامه زمستان 66 نوشته محمد یعقوبی در آکادمی استاد سمندریان 1389
اجرای نمایشنامه سه خواهر آنتوان چخوف در آکادمی استاد سمندریان 1389
اجرای نمایشنامه  مکبث  ویلیام شكسپیر در آکادمی استاد سمندریان 1390
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها