به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۴۶۶۶۲

با فواید و مضرات فراورده‌های لبنی آشنا شوید

با  فواید و مضرات فراورده‌های لبنی آشنا شوید
گروه علمی: در برخی موارد حتی خوردن لبنیات توصیه نمی‌شود و باید از مصرف بیش از حد آن‌ها پرهیز کرد. در این مقاله می‌خواهیم فواید و مضرات لبنیات را برای شما بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

لبنیات چیست؟
لبنیات به دسته‌ای از مواد غذایی گفته می‌شود که مواد اولیه سازنده آن‌ها شیر شیر گاو است. برای تهیه انواع لبنیات بیشتر شیر گاو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای تهیه برخی دیگر از محصول لبنی از شیر بز و شیر میش هم استفاده می‌شود.

فواید مصرف شیر
شیر از حیوانات مختلفی گرفته می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای خواص متفاوتی هستند. شیر شتر یک ماده غذایی کامل برای انسان است و اکثر مواد مغذی در آن وجود دارد. ویتامین‌های مختلفی که در شیر شتر یافت می‌شود برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. کلسیم فسفر و اسید فولیک در شیر شتر به فراوانی وجود دارد. زنانی که باردار هستند باید حتماً در دوران بارداری خود شیر زیادی را مصرف کنند تا کودکان متولد شده از آن‌ها سلامت جسمی و استخوان‌های سالم داشته باشد. شیر گاو هم خواص زیادی دارد.شیر برای رشد بدن انسان بسیار مفید است و نوجوانان و کودکان باید حتما برای سلامت دندان و استخوان‌های خود، آن را به صورت روزانه مصرف کنند.

مضرات مصرف شیر
کربوهیدرات اصلی موجود در شیر، لاکتوز نام دارد. در بدن برخی از انسان‌ها آنزیمی برای هضم لاکتوز وجود ندارد و با مصرف شیر دچار عوارض مختلفی می‌شوند. در برخی افراد به دلیل مصرف شیر حساسیت‌های زیادی ایجاد می‌شود و دچار دل درد شدید می‌شوند. توصیه می‌شود که از شیر بدون لاکتوز برای جلوگیری از حساسیت استفاده شود.آلرژی به شیر می‌تواند یکی دیگر از مضرات شیر باشد. مصرف شیر برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند توصیه نمی‌شود. این افراد ممکن است دچار آسم، اگزما، خونریزی شدید و ذات‌الریه شوند.
یکی از پروتئین‌های موجود در شیر کازوئین نام دارد. اگر بدن انسان به این پروتئین حساسیت داشته باشد، التهاب شدیدی پیدا می‌کند. وجود جوش و آکنه‌های زیاد هم ممکن است در بدن رخ دهد. در سنین بالا نباید شیر به حد زیادی مصرف شود، زیرا لاکتوز موجود در آن ممکن است باعث پوکی استخوان در افراد بزرگسال شود.

فواید و مضرات مصرف ماست
از تخمیر شیر توسط باکتری‌ها می‌توان ماست را به وجود آورد. در این تخمیر لاکتوز شیر تبدیل به ماده‌ای به نام اسید لاکیتک می‌شود. ماست، کلسیم و پروتئین بالایی دارد و برای کلسترول و فشار خون بسیار مناسب است. استفاده مداوم از ماست می‌تواند برای جلوگیری از سرطان و مشکلات روده مفید باشد.از مضرات ماست می‌توان به وجود کازوئین موجود در آن اشاره کرد که برای افرادی که دارای حساسیت هستند مشکلات جدی را به وجود می‌آورد. مزاج ماست سرد است و ممکن است باعث سردرد‌های میگرنی در افراد شود. از مضرات دیگر آن می‌توان به التهاب روده و دل‌پیچه اشاره کرد. برخی از افرادی که ماست را بیش از حد مصرف می‌کنند ممکن است دچار سنگ کلیه شوند.

فواید و مضرات مصرف پنیر
یکی دیگر از فراورده‌های لبنی که از طریق اضافه کردن مایه پنیر به شیر به دست می‌آید، پنیر نام دارد. این ماده جایگاه ویژه‌ای در وعده صبحانه تمامی ما ایرانی‌ها دارد. این ماده از خواص مفیدی بهره‌مند است. وجود ویتامین آ و کلسیم در این ماده باعث می‌شود که سلامت انسان به خطر نیافتد. اسید لینولئیک موجود در پنیر باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های سرطانی در بدن انسان می‌شود. این ماده اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف پنیرغافل نشوید.از مضرات پنیر می‌توان به داشتن نمک و چربی اشباع اشاره کرد که منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون می‌شود؛ بنابراین نباید پنیر را بیش از حد مصرف کنید. در مصرف هر یک از انواع لبنیات باید حد اعتدال رعایت شود.

فواید و مضرات مصرف کره حیوانی
کره خواص زیادی دارد و حاوی ویتامین‌های A و K2 است. این ماده سرشار از کلسیم و منیزیم است و مصرف روزانه یک قاشق چایخوری کره می‌تواند حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه انسان را تامین کند. برای بیماران تیروئیدی توصیه می‌شود که حتما از کره حیوانی استفاده کنند. این ماده برای سلامت استخوان‌ها مفید است و به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. برای جلوگیری از لک افتادن دندان‌ها می‌توان از کره حیوانی استفاده کرد.
ممکن است پس از مصرف کره حیوانی دچار حساسیت شوید. اگر علائمی مانند دل درد و اسهال بعد از خوردن کره به شما دست داد به دلیل وجود لاکتوز در آن بوده و بهتر است آن را کمتر مصرف کنید.

فواید و مضرات مصرف دوغ
دوغ یکی از فراورده‌های لبنی بسیار پرطرفدار است که از ترکیب ماست و آب به وجود می‌آید. این ماده غذایی هم سرشار از کلسیم است و برای سلامت استخوان‌های بدن بسیار مفید است. با مصرف دوغ می‌توانید به هضم غذا کمک کنید و در درمان بیماری‌های گوارشی مانند اسهال و زخم معده هم موثر است.در تولید دوغ، لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود و برای افرادی که حساس به لاکتوز هستند مصرف دوغ مناسب است. برای سلامت و پاکسازی پوست انسان و سلامت دهان و لثه مفید است و افرادی که کلسترول بالا دارند می‌توانند از دو برای کاهش مشکلات قلبی خود از دوغ استفاده کنند.طبع این ماده سرد است و بهتر است در فصل گرما بیشتر مصرف شود. علاوه بر فوایدی که این ماده دارد ممکن است پس از خوردن آن به دلیل نمک بالای آن دچار فشارخون شوید. دوغ ماده ای خواب آور است و بهتر است در زمان رانندگی آن را مصرف نکنید بهترین زمان برای مصرف دوغ، هنگام شب است.

سخن پایانی
با توجه به گفته‌های بالا بهتر است در هنگام مصرف لبنیات دقت داشته باشید تا دچار عوارض پس از مصرف آن نشوید. این ماده غذایی فواید بسیار زیادی نسبت به مضرات آن دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که از مشاوره تغذیه کمک بگیرید و آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.
برچسب ها: لبنیات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها