به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۴۷۰۰۶

غرامت بی‌سابقه برای فاجعه فوکوشیما

غرامت بی‌سابقه برای فاجعه فوکوشیما
گروه بین الملل: دادگاهی در ژاپن روسای سابق شرکتی را که اداره نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را بر عهده داشت، به پرداخت ۹۷ میلیارد دلار غرامت محکوم کرد.
چهار نفر از مدیران سابق شرکت برق توکیو (تپکو) در پرونده مربوط به فاجعه هسته‌ای سال ۲۰۱۱ در فوکوشیما، به دلیل ناکامی در پیشگیری از این حادثه، مقصر شناخته شدند.فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما که بعد از وقوع سونامی در سواحل شرقی ژاپن در سال ۲۰۱۱ رخ داد، به عنوان بدترین حادثه نشت مواد هسته‌ای در جهان بعد از فاجعه چرنوبیل  شناخته می‌شود.حکم دادگاه در پرونده‌ای که شاکیان آن سهام‌داران تپکو بودند، اولین حکمی است که علیه مدیران این شرکت صادر می‌شود و آنان را مسئول این حادثه می‌داند.دادگاه گفت که روسای این شرکت در صورت رعایت جوانب احتیاط، می‌توانستند مانع از وقوع فاجعه شوند.
در سال ۲۰۱۹ دادگاه جزایی توکیو بعد از بررسی پرونده قضایی علیه سه نفر از مدیران شرکت تپکو، آنها را در اتهام قصور حرفه‎‌ای بی‌گناه دانست و گفت آنها نمی‌توانستند وقوع سونامی منجر به حادثه در نیروگاه را پیش‌بینی کنند.این حکم با درخواست تجدید نظر در دادگاه عالی توکیو بررسی می‌شود و انتظار می‌رود حکم این دادگاه سال آینده میلادی  صادر شود.شکایت سهامداران تپکو در سال ۲۰۱۲ در دادگاه مدنی ثبت شد. آنها خواهان پرداخت ۲۲ تریلیون ین (۱۶۰ میلیارد دلار) غرامت از سوی مدیران سابق شرکت به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای مربوط به سونامی احتمالی در آن زمان بودند.مدیران شرکت گفته بودند که هشدارهایی که در آن زمان به دست آنها رسیده بود معتبر نبود و امکان پیش‌بینی مخاطرات سونامی وجود نداشت.
حکم این دادگاه مدنی  صادر شد و مدیران تپکو به پرداخت ۱۳/۳۲ تریلیون ین (۹۷ میلیون دلار) محکوم شدند. به گزارش رسانه‌های ژاپن این بیشترین مبلغ غرامتی است که در یک دادگاه مدنی تعیین شده است.یکی از وکلای سهامداران تپکو، تصمیم دادگاه را «تاریخی» خواند، هر چند که پذیرفت پرداخت چنین جریمه‌ای از سوی مدیران سابق شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود.
۱۱ مارس سال ۲۰۱۱، زلزله‌ای به بزرگی ۹ باعث پدید آمدن سونامی عظیمی شد که سواحل شمال شرقی ژاپن را در هم کوبید و به سه رآکتور فعال از شش رآکتور نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب زد.در این حادثه از کار افتادن سیستم خنک‌کننده رآکتورها باعث ذوب هسته آنها و نشت مواد رادیواکتیو به دریا و منطقه اطراف نیروگاه شد.بعد از دستور تخلیه مناطق اطراف نیروگاه، بیش از صد هزار نفر آواره شدند و دو میلیون نفر دیگر از اهالی فوکوشیما که مجبور به ترک محل سکونت خود نشدند، باید تا سال‌ها مرتب معاینه و آزمایش شوند.
دولت ژاپن در سال ۲۰۱۵ اولین مورد سرطان مرتبط با سانحه نیروگاه اتمی فوکوشیما را تایید کرد.
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ دولت ژاپن برآورد خود را از هزینه پاکسازی و تخریب نیروگاه فوکوشیما را دو برابر کرد و پیش‌بینی کرد که این کار معادل ۱۹۲ میلیارد دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت.


 
برچسب ها: ژاپن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها