به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۴۷۰۱۳

ارزش دلار از یورو پیشی گرفت

ارزش دلار از یورو پیشی گرفت
گروه اقتصادی: در معاملات بازارهای جهانی، ارزش دلار از یورو سبقت گرفت که این اتفاق در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.
افت ادامه دار ارزش یورو، نرخ برابری این ارز را در برابر دلار آمریکا به بیش از ۹۹ سنت و کمتر از یک دلار رساند که اتفاق بی‌سابقه‌ای را طی دو دهه اخیر رقم زده است. از جمله دلایل افت ارزش یورو نگرانی از محدود شدن بیشتر یا قطع کامل عرضه گاز روسیه است که احتمال بروز رکود در کشورهای حوزه یورو را افزایش خواهد داد. طی ماه‌های اخیر و پس از آغاز حمله اوکراین ارزش دلاربشدت تقویت شده است؛ که علت آن نگاه سرمایه‌گذاران به این ارز بعنوان محل مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری در بحبوبه بحران اقتصادی در جهان است.
طی این مدت سرمایه زیادی از بازارهای دیگر از جمله رمزارزها خارج شده و وارد بازارهای مطمئن‌تری شده است. افت یورو هزینه واردات برای کشورهای حوزه یورو را افزایش خواهد داد؛ بویژه اقلامی مانند نفت که نرخ محاسبه آنها به دلار است. ادامه چنین روندی می‌تواند به افزایش تورم به کشورهای حوزه یورو منتهی شود که نرخ آن در ژوئن ۸/۶ درصد اعلام شده است. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون یورو حدود ۱۲ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. واحد پولی حوزه یورو از زمان آغاز به کار اکثرا ارزشی بیشتر از دلار داشته؛ البته مدتی بعد از تولد این ارز در سال ۱۹۹۹ میلادی ارزش آن به کمتر از یک دلار هم رسید. آخرین باری که ارزش یورو به کمتر از یک دلار رسیده بود در آخرین ماه سال ۲۰۰۲ میلادی(دسامبر) بود؛ یک سال بعد از آنکه اسکناس و سکه‌های یورو برای اولین بار به بازار آمد.
افت ارزش یورو در برابر یورو در حالیست که نرخ تورم آمریکا در ماه ژوئن، که  رسما اعلام شده، به ۹/۱ درصد رسیده که بالاترین جهش سالانه تورم طی ۴۰ سال اخیر در این کشور بوده است. بحران انرژی و مواد غذایی در جهان، وضعیت را برای بسیاری از کشورها و بوِیژه اروپا سخت کرده است. دو روز پیش انتقال گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله «نورداستریم یک» که از دریای بالتیک می‌گذرد برای ۱۰ روز متوقف شد که مجریان روسی این خط لوله، علت این توقف را «تعمیرات سالانه» اعلام کرده‌اند اما دولت آلمان نگران است انتقال گاز به این کشور محدود یا به کلی متوقف شود. خط لوله نورداستریم-١ حدود ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز را سالانه از روسیه به آلمان منتقل می‌کند؛ این نگرانی البته محدود به آلمان نیست. بعد از حمله روسیه به اوکراین قیمت سوخت خودرو، حامل‌های انرژی و مواد غذایی در جهان بالا رفت و چندین کشور نرخ سود بانکی را بالا بردند. مجموعه‌ای از این عوامل هزینه زندگی را برای شهروندان بسیاری از کشورهای جهان بالا برده است.


 
برچسب ها: دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها