به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۳۴۷۰۴۴

حمید نوری به حبس ابد محکوم شد

حمید نوری  به حبس ابد محکوم شد
گروه بین الملل: قاضی و هیئت منصفه دادگاه منطقه استکهلم ، پس از ۹ ماه بررسی، حکم حمید نوری متهم به دست داشتن در اعدام  زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ را اعلام کرد.
دادگاه  حکم حبس ابد را برای  نوری تایید کرد.دادستان سوئد پیشتر با متهم کردن نوری به «جنایت جنگی» و «قتل عمد» خواستار صدور حکم «حبس ابد» برای او شده بود.حمید نوری معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در سوئد به مدت ۹ ماه محاکمه شد.نخستین جلسه دادگاه محاکمه وی روز ۱۰ اوت سال ۲۰۲۱ آغاز و روز چهارم مِه ۲۰۲۲ به پایان رسید. دادگاه برای شنیدن سخنان شاکیان و دفاعیات متهم، ۹۳ جلسه برگزار کرد.
در این مدت، دست‌کم ۶۰ شاکی و شاهد و ۱۲ کارشناس در حوزه فقه اسلامی حقوق بین‌الملل درباره این پرونده صحبت کردند.این شدیدترین حکمی است که بر اساس قوانین سوئد، قضات می‌توانستند برای حمید نوری در نظر بگیرند.
قضات دادگاه  اعلام کردند که در جریان کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷، جرایم بزرگی رخ داده و اعدام‌ها به شکل ناعادلانه و برخلاف اصول پذیرفته‌شده قضایی صورت گرفته است.
ایران در آستانه صدور حکم نهایی در پرونده حمید نوری در سوئد، خواستار آزادی وی شده بود.
کاظم غریب‌آبادی، معاون قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در عین حال خواستار «جبران خسارات معنوی و مادی» وارده به او شده بود.


 
برچسب ها: حمید نوری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها