به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۳۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۳۴۷۰۴۵

افزایش قیمت دارو در راه است؟

افزایش قیمت دارو در راه است؟
گروه جامعه:  اعلام اجرای «طرح دارویار» از سوی وزیر بهداشت باعث شد تا موضوع افزایش قیمت دارو بار دیگر سر زبان‌ها بیفتد. اما مقامات وزارت بهداشت این موضوع را رده کرده و می‌گویند که هدف طرح دارویارکه از روز ۲۳ تیر ماه آغاز شده، افزایش قیمت دارو‌ها نیست.
 در گام نخست بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در رابطه با اجرای طرح دارویار اعلام کرد که هدف از این طرح افزایش تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه است و باید هزینه‌های مربوط به بیماران (به نوعی پرداخت از جیب مردم) کاهش یابد.او اشاره کرد که مبلغ پرداختی بیماران ثابت می‌ماند و دولت مخارج مربوط به داروی بیماران  را تامین می‌کند. اما جزئیات دقیقی از نحوه اجرای این طرح اعلام نکرد.
این موضوع باعث شد تا مردم از اجرای طرح دارویار این گونه برداشت کنند، که افزایش قیمت دارو در راه است. برخی رسانه‌ها هم مدعی شدند که نشستی در روز پنج شنبه در ‎سازمان غذا و دارو برگزار می‌شود و شرکت‌های دارویی می‌توانند از ۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند.
در نهایت، اما پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت در صفحه توئیتر این موضوع را رد کرد و گفت که سیاست وزارت بهداشت، تکمیل پوشش بیمه‌ای دارو و بهبود دسترسی مردم به آن است. با این سیاست قیمت دارو برای مصرف‌کننده همچنان ثابت می‌ماند.محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در باره سرنوشت افزایش قیمت دارو و اجرای طرح دارویار گفته که تا پیش از این یارانه دارو و ارز به تولید و واردات تخصیص می‌یافت که این شرایط همواره مورد توجه افراد سود جو و قاچاق معکوس بود. اما در این طرح طبق گفته او، ارز ترجیحی دارو به جای پرداخت به تولید کننده‌ها و وارد کننده ها، به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت می‌شود.
به عبارت دیگر و به زبان ساده تر، طرح به این شکل اجرا می‌شود که وقتی فرد به داروخانه مراجعه می‌کند تا دارو دریافت کند، فقط سهم و درصد خود را پرداخت می‌کند. باقی مبلغ را شرکت بیمه‌ها به داروخانه دار‌ها می‌پردازند.البته مسئولان وزارت بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم می‌گویند که قرار است سهم بیماران از قیمت دارو زیاد نشود، اما دارو با قیمت معمول بازار (قیمت آزاد) خریداری شود و شرکت بیمه مابه التفاوت ارز را روی دارو اعمال می‌کند و به داروخانه پرداخت خواهد کرد.
با اجرای چنین طرحی وزیر بهداشت معتقد است که هدف اصلی این طرح یعنی افزایش پوشش بیمه‌ای داروها محقق می‌شود. دیگر مسئولان وزارت بهداشت نیز می‌گویند که این طرح از قاچاق دارو و هدر رفت ارز ترجیحی دارو جلوگیری می‌کند و به صورت مستقیم به دست مردم می‌رسد.



 
برچسب ها: قیمت دارو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها