کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر کلسترول خونتان بالاست بخوانید

24 تير 1401 ساعت 13:34


گروه علمی: رعایت الگو‌های تغذیه‌ای سالم در مصرف میان‌وعده‌ها، مخصوصا برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل افراد مبتلا به کلسترول خون بالا ضروری است.به گزارش سلامت، خوردن میان‌وعده قطعا می‌تواند بر سلامت شما تاثیرگذار باشد، اما باید تلاش کنیم که این تاثیرگذاری در محدوده اثرات مثبت جای بگیرد. رعایت الگو‌های تغذیه‌ای سالم در مصرف میان‌وعده‌ها، مخصوصا برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل افراد مبتلا به کلسترول خون بالا ضروری است.اگر شما هم یکی از افراد مبتلا به کلسترول خون بالا هستید، حتما از عادت‌های تغذیه‌ای زیر در مصرف میان‌وعده‌هایتان دوری کنید.

۱. فیبر‌ها را فراموش می‌کنید
انواع خوراکی‌ها و تنقلات تصفیه‌شده دارای فیبر بسیار کمی هستند یا اصلا فیبر ندارند و در نتیجه هیچ کاری برای کنترل کلسترول خون شما انجام نمی‌دهند.فیبر‌ها در دستگاه گوارش به کلسترول می‌چسبند و از همین طریق سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر برای افراد مبتلا به کلسترول خون بالا ضرورت دارد.

۲. از قبل برنامه‌ریزی ندارید
اگر می‌خواهید که میان‌وعده‌های سالمی را انتخاب کنید و از خوراکی‌های ناسالم دور بمانید، باید از قبل برای مصرف میان‌وعده‌ها برنامه داشته باشید و همیشه طبق برنامه عمل کنید.به‌گفته متخصصان تغذیه، همان‌طور که باید برای وعده‌های غذایی اصلی برنامه داشته باشیم، برنامه‌ریزی برای مصرف میان‌وعده‌ها نیز ضروری است، زیرا از تصمیمات هیجانی در انتخاب خوراکی‌های ناسالم جلوگیری می‌کند. میان‌وعده‌های انتخاب‌شده حتما باید حاوی فیبر باشند، زیرا فیبر به‌عنوان یک ماده مغذی مهم برای دفع کلسترول عمل می‌کند.

۳. میان‌وعده‌های رنگارنگ و متنوع را انتخاب نمی‌کنید
میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، هم فیبر زیاد و هم حجم مطلوبی دارند، درحالی که کالری کمی به بدن می‌رسانند؛ بنابراین با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات مختلف می‌توانیم حجم کلی میان‌وعده‌ها را افزایش دهیم و مدت‌زمان احساس سیری را طولانی‌تر کنیم.یکی از ویژگی‌های مهم میوه‌ها و سبزیجات این است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. درواقع، این مواد غذایی در گروه بهترین منابع حاوی فیبر قرار می‌گیرند و درنتیجه کلسترول خون را کاهش می‌دهند، درحالی که به متعادل‌سازی باکتری‌های روده هم کمک می‌رسانند و تنوع باکتری‌های روده را بیشتر می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که حفظ تنوع باکتریایی روده با حفظ کلسترول خون در محدوده عادی مرتبط است.

۴. از میان‌وعده‌های سالم، اما حاوی کالری دوری می‌کنید
بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که از میان‌وعده‌های سرشار از کالری دور بمانند، حتی اگر این میان‌وعده‌ها واقعا در گروه مواد غذایی سالم قرار بگیرند. با این‌حال، تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که اگر در طول روز به‌خوبی تغذیه نکنیم و کالری مناسبی را از طریق صبحانه، ناهار و میان‌وعده‌ها دریافت نکنیم، در اواخر شب با احساس گرسنگی شدید مواجه می‌شویم.

خوردن شبانه اغلب با اضافه‌وزن و افزایش خطر ابتلا به کلسترول خون بالا مرتبط است. با این‌حال، گنجاندن میان‌وعده‌های سالم و متعادل در رژیم غذایی می‌تواند اشتها را پایدار نگه دارد و مانع پُرخوری در اواخر شب شود.
زیاده‌روی در مصرف چربی‌ها می‌تواند به معنای دریافت کالری زیاد و افزایش وزن ناخواسته باشد، اما فراموش نکنید که وجود چربی‌های سالم در رژیم غذایی هم ضروری است و هم به حفظ کلسترول خون در محدوده سالم کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از مغز‌ها و دانه‌های خام را در کنار غلات سبوس‌دار جدی بگیرید.


کد مطلب: 347150

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/347150/اگر-کلسترول-خونتان-بالاست-بخوانید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir