به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۳۴۷۱۹۹
می‌خواهم کاپیتان تیم ملی برابر انگلیس باشم

اولین مصاحبه جهانبخش بعد از اتفاقات اخیر تیم ملی

گروه ورزشی: ستاره تیم ملی ایران در دو جام جهانی گذشته، معتقد است تیم ملی از استعداد و پتانسیل کافی برای موفقیت در جام جهانی برخوردار است اما نقش آماده‌سازی برای این تورنمنت، بسیار کلیدی است.
اولین مصاحبه جهانبخش بعد از اتفاقات اخیر تیم ملی
کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، در گفتگو با سایت دیلی‌استار از رویای نسل طلایی تیم ملی برای موفقیت در این دوره از جام جهانی صحبت کرده است.
علیرضا جهانبخش، وینگر 28 ساله تیم ملی که این روزها خودش را برای حضور در فصل جدید لیگ اردیویسه هلند به همراه فاینورد آماده می‌کند، در این گفتگو صحبت‌های جالبی مطرح کرده که در ادامه آن را می‌خوانید:
* گروه ایران در جام جهانی آرزوی من بود
علیرضا جهانبخش، وینگر سابق برایتون، مهدی طارمی ستاره پورتو و کریم انصاری فرد، مهاجم سابق ناتینگهام فارست، زمانی که انگلیس به عنوان هم‌گروه ایران در جام جهانی انتخاب شد، در کنار هم بودند. وقتی علیرضا لحظه مشخص شدن تکلیف ایران در قرعه‌کشی جام جهانی را در ذهنش تداعی می‌کند، به یاد می‌آورد که در آن لحظات نگرشی به دور از ترس نسبت به گروه ایران در سومین جام جهانی متوالی داشته است.
جهانبخش می‌گوید:"صادقانه بگویم، ما در حال تماشای قرعه کشی بودیم و قبل از اینکه آنها برای انتخاب تیم سوم برای گروه سوم بروند، گفتیم که اگر در گروه B قرار بگیریم فوق العاده هیجان انگیز است، بسیار خوب است."
آرزوی جهانبخش که حضور تیم ملی در گروهی جذاب شامل انگلیس، آمریکا و حالا ولز بود، محقق شد.
* عاشق تماشای بازی رشفورد و سانچو هستم
با این حال، هافبکی که در هر دو دوره مسابقات برزیل و روسیه به عنوان یک فوق ستاره آینده‌دار حضور داشت، چالش بزرگی را که در رویارویی با فینالیست یورو 2020 با آن روبرو هستند منکر نمی‌شود. او اعتراف کرد: "گروه بسیار بسیار سختی است. انگلیس، یکی از بهترین نسل هایی است که تا به حال داشته‌اند. آنها می توانند همزمان سه تیم بسیار قدرتمند را به میدان بفرستند. امثال هری کین کیفیت بسیار بالایی دارند. من عاشق تماشای بازی سایر بازیکنان هم‌پستی‌ام مانند مارکوس رشفورد و جیدون سانچو هستم.

علیرضا جهانبخش به رویای کاپیتانی ایران مقابل انگلیس در جام جهانی 2022 چشم دوخته است.
* بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی رویای بچگی من است
جهانبخش که به همراه طارمی از معدود بازیکنان ایرانی است که تجربه رقابت با رقیبانی بسیار قدر برای کسب جایزه پوشکاش را به خاطر گل‌هایشان به چلسی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2021 را داشته، با امیدهای بالای مردم کشوری که هرگز صعود به مرحله حذفی جام جهانی را تجربه نکرده‌اند، بیگانه نیست. چرا که در 25 سالگی، یکی از بازیکنان تیم ملی در جریان شکست یک بر صفر برابر اسپانیا در جام جهانی بود.
علیرغم اینکه هافبک پرورش‌یافته زمین‌های خاکی قزوین در طول دوره مقدماتی جام جهانی ایران بازوبند را بسته بود، همچنان که هم تیمی‌هایش را پیش می‌برد باید در هر زمان، یک تلنگر هم به خودش بزند. جهانبخش در مورد کاپیتانی این‌طور توضیح داد: "این باور کردنی نیست. چیزی است که از کودکی آرزویش را داشتم. هر زمان که فرصتی برای بستن بازوبند کاپیتانی داشته باشم، با تمام وجود این کار را انجام می دهم زیرا می دانم که فوتبال چقدر برای مردم ارزش دارد."
* احساسات مردم در بازگشت از روسیه غرورآفرین بود
ایران تحت هدایت کارلوس کی روش، سرمربی سابق رئال مادرید، با رویکردی تقریبا دفاعی، یکی از پکیج‌های شگفتی‌ساز جام جهانی گذشته بود که در گروهی شامل اسپانیا، پرتغال و مراکش چهار امتیازی شد. او در مورد احساس هواداران ایرانی حاضر در روسیه بعد از رقابت‌های جام جهانی در این کشور گفت:"ما می دانیم که مردم چقدر پرشور به خانه بازگشتند. وقتی شما کسی هستید که تیمی را به نمایندگی از 85 میلیون نفر در بازی ها هدایت می‌کنید، این احساس بسیار غرور آفرین است."

ایران علیرغم تلاش شجاعانه در جام جهانی 2018 به سختی از صعود به مرحله بعد باز ماند.
آنها در بازی ابتدایی یک بر صفر مراکش را شکست دادند اما با تساوی در بازی آخر خود مقابل پرتغال که با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو و از دست دادن یک موقعیت صد درصدی توسط طارمی همراه بود، به طرز دردناکی از صعود باز ماندند. با این حال، بعد از ترک نیمکت مربیگری ایران توسط کارلوس کی‌روش در سال 2019 وضعیت در تیم ملی این بار بسیار مخاطره آمیز به نظر می رسد.
دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم ملی، ایران را در یک فرآیند تقریبا بی عیب و نقص به قطر هدایت کرد اما شکست دوستانه 2-1 مقابل الجزایر در ماه ژوئن و یک اردوی تمرینی ضعیف در گرمای شدید دوحه، گزارش هایی مبنی بر دودستگی در رختکن را به همراه داشت.
* تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در این گروه دشوار سربلند شویم
آینده اسکوچیچ اکنون به عنوان سرمربی تیم ملی روی هوا است، زیرا طبق گزارش ها، فدراسیون فوتبال ایران در تلاش برای جایگزینی اوست و تنها یک اردوی آماده سازی تا پایان جام جهانی باقی مانده است. اما تمرکز جهانبخش روی زمین است و او تاکید می کند که بازیکنان مشتاق هستند یک بار دیگر خود را ثابت کنند:"در دو جام جهانی اخیر نشان دادیم حریف آسانی نیستیم. ما واکنش‌ها را دیدیم. همه در مورد ایران به عنوان یک "تیم ملی" صحبت می‌کردند. این به این دلیل است که ما سخت کار کردیم و بار این مسئولیت را به دوش کشیدیم. غیر قابل باور بود. ما به دور بعدی نرسیدیم، اما واکنش مردم... ما تمام تلاش خود را می کنیم تا ملت خود را سربلند کنیم. این تنها کاری است که می توانیم انجام دهیم، بهترین استفاده را از آن ببریم و سخت کار کنیم زیرا گروه بسیار دشواری است."
این قرعه‌کشی همچنین فرصتی برای ستاره‌های ایران فراهم می‌کند تا یکی از تاریخی‌ترین لحظات ورزشی کشور را تکرار کنند، "شکست دادن آمریکا در جام جهانی". «نسل طلایی» 1998 دقیقا همین کار را در فرانسه انجام داد و با جلوگیری از بازگشت دیرهنگام آمریکا، پیروزی دراماتیک 2-1 را به دست آورد، جایی که مهدی مهدوی کیا قاطعانه گل تعیین کننده را به ثمر رساند.

کار قهرمانانه‌ی مهدی مهدوی کیا در سال 98 برابر آمریکا خیلی زود او را به یک اسطوره در فوتبال ایران تبدیل کرد.
* یکی از بهترین نسل‌های تاریخ تیم ملی هستیم
جهانبخش به عنوان اولین مسابقه‌ای که با تماشای آن بزرگ شد، هنوز خاطرات سال 1377 را عزیز نگه داشته و حتی مهدوی کیا را بزرگترین الگوی خود می داند. او از صمیم قلب معتقد است که ایران یک نسل طلایی جدید را تنها بر اساس استعدادها در اختیار دارد، اما اصرار دارد که آماده‌سازی برای صعود از مرحله گروهی برای اولین بار کلیدی است:"این یکی از بهترین نسل‌هایی است که ایران تا به حال داشته است، با ترکیبی خوب از جوانان و بازیکنان باتجربه. این واقعیت که ما خط حمله‌ی بسیار خوبی داریم برای ما یک امتیاز بزرگ است. آینده بسیار درخشانی با تیم ملی داریم. این تیم به اندازه کافی قوی است و پتانسیل زیادی برای انجام کارهای بزرگ دارد، ما فقط به بهترین آماده‌سازی ممکن نیاز داریم."
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها