به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۳۴۷۲۱۸

افزایش چشمگیر کشت خشخاش در افغانستان

افزایش چشمگیر کشت خشخاش در افغانستان
گروه جامعه:براساس گزارش بازرسی ویژه آمریکا در افغانستان (سیگار) کشت این محصول در ولایت‌های جنوبی از جمله هلمند و قندهار طی سال جاری میلادی افزایش یافته است. به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان، کشت این محصول در ولایت‌های جنوبی از جمله هلمند و قندهار طی سال جاری میلادی افزایش یافته است.
این نهاد آمریکایی اضافه کرد: مواد مخدر به راحتی در بازار‌های محلی هلمند و قندهار دادو ستد شده و کشاورزان این منطقه چاره‌ای جز کشت این محصول در اوضاع اقتصادی کنونی افغانستان ندارند.

این در حالی است که رهبری طالبان طی فرمانی در سراسر افغاستان استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ممنوع کرده است.«عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر طالبان با حضور در کنفرانسی اعلام کرد که ملاهبت الله آخندزاده، رهبری این گروه کشت هر گونه مواد مخدر در سرتاسر افغانستان را ممنوع کرده است.

به نوشته سیگار، طالبان در چندین ولایت افغانستان از جمله هرات و فراه در غرب افغانستان اقداماتی را در خصوص تخریب مزارع کشت خشخاش انجام داده است.اما ممنوعیت مواد مخدر در افغانستان در شرایطی است که «عبدالحق همکار»، معاون وزارت کشور افغانستان در امور مبارزه با مواد مخدر پیش از این گفته بود که در حال حاضر ۳.۵ میلیون نفر معادل ۱۰ درصد جمعیت در این کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند.وی افزود: تاکنون ۲۰ هزار معتاد به مواد مخدر تنها در کابل و سایر ولایات جمع‌آوری و برای مداوا به مراکز ترک اعتیاد فرستاده شدند.

به گزارش سیگار هر چند سازمان ملل بار‌ها نگرانی خود از کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان اعلام کرده، اما در خصوص مبارزه طالبان با این مواد سکوت کرده است.از طرف دیگر، طالبان نیز تاکنون در خصوص سیاست‌های خود برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اطلاع رسانی نکرده و مشخص نیست آیا این گروه قابلیت مبارزه با مواد مخدر را داشته باشد.

سیگار گفته است که اگرچه هنوز سیاست طالبان در خصوص کشت سال آینده مواد مخدر اعلام نشده، اما با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و گرانی مواد غذایی و همچنین نداشتن جایگزین برای کشت از سوی کشاورزان بعید بنظر م رسد که طالبان کشت مواد مخدر را در ولایات جنوبی ممنوع کند.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی کانال ۴ انگلیس گزارش داده بودکه اگرچه طالبان اعلام کرده است که این گروه به دنبال قطع وابستگی درآمد افغانستان به تولید و کشت مواد مخدر است، اما با توجه به درآمد هنگفت تولید این مواد با مشکلات بسیاری زیادی مواجه خواهد بود.

به نوشته این رسانه انگیسی در ادامه گزارش خود نوشت: هرچند طالبان در دوران حکومت گذشته خود به موفقیت‌های در زمینه ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان دست یافت، اما در حال حاضر به دلیل ادامه تحریم‌ها و عدم وجود جایگزین و نیاز طالبان به پول این گروه با دشواری‌های زیادی در این زمینه مواجه است.

به نوشته این رسانه، کشت مواد مخدر طی ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت و حتی با وجود ممنوعیت از سوی طالبان و وضع مالیات بیشتر، افزایش چشم‌گیری داشته است.
مرجع : دیده‌بان ایران
برچسب ها: افغانستان خشخاش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها