به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۳۴۷۲۵۵

انتقال اجباری اوکراینی‌ها به روسیه

انتقال اجباری اوکراینی‌ها به روسیه
گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا، روسیه را متهم کرده که تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اتباع اوکراین را وادار به ترک این کشور و اقامت در روسیه کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر از "اخراج و اسکان غیرقانونی" انسان‌هایی که نیازمند حمایت هستند سخن گفته و مسکو را متهم به "جنایت جنگی" با هدف تخلیه اوکراین کرده است.
بلنیکن این سخنان را در حاشیه کنفرانسی که به منظور بررسی وقایع در اوکراین برگزار شده، بیان کرد. در این کنفرانس علاوه بر وزیر خارجه آمریکا، وزیر خارجه هلند و کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه و نیز کمیسر قضایی اتحادیه اروپا شرکت دارند.بلینکن در توییترش نوشته است: «روسیه باید بلافاصله "فیلترینگ" سیستماتیک در اوکراین را متوقف کند، گزارش شده تا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از اوکراینی‌های بی‌گناه ناپدید، بازداشت یا به اجبار از خانه‌هایشان بیرون رانده شده‌اند. در میان این افراد ۲۶۰ هزار کودک نیز وجود دارند.»
وزیر خارجه آمریکا به عنوان منبع این خبر بیش از هرچیز به منابعی از داخل دولت روسیه اشاره کرده که از بیرون راندن اجباری ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اوکراین به داخل روسیه خبر داده‌اند.برخی از این افراد به مناطق متروکه و ایزوله در دورترین نقاط شرقی روسیه منتقل شده‌اند. در میان افراد به اجبار از اوکراین رانده شده، ۲۶۰ هزار کودک وجود دارند که برخی از آنها به طور هدفمند از والدین‌شان جدا شده‌اند تا در روسیه به فرزندخواندگی سپرده شوند.
به گفته وزیر خارجه آمریکا برنامه بیرون راندن اجباری شهروندان اوکراین از خاک این کشور احتمالا از قبل برنامه‌ریزی شده است. این اتفاق درست همان چیزی است که پیشتر در سایر جنگ‌های روسیه مثل چچن نیز روی داده بود.
بلینکن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را متهم کرده که در حال "فیلترینگ" جمعیت اوکراین است و در کنار جدا کردن خانواده‌ها از یکدیگر، گذرنامه‌های اوکراینی آنها را نیز ضبط کرده و گذرنامه‌های روسی به آنها می‌دهد.وزیر خارجه آمریکا گفته ظاهرا هدف روسیه این است که ساختار جمعیتی بخشی از اوکراین را تغییر دهد. به گفته او مسکو باید به پاسخگویی "مجبور" شود.
روز دوشنبه ۱۱ ژوئیه، پوتین دستوری صادر کرد مبنی بر اینکه اعطای شهروندی روسیه به اتباع اوکراین راحت‌تر شود. سخنگوی دولت آلمان ، این دستور را "بخشی از پروپاگاندای روسیه" دانست.به گفته اشتفان هبشترایت، اوکراین یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت است و کشور دیگری نمی‌تواند به شهروندان اوکراین گذرنامه دیگری بدهد.
در پایان ماه مه، پوتین دستور داد تا به شهروندان خرسون و ساپوریشجیا در جنوب اوکراین که توسط روسیه اشغال شده‌اند، هرچه سریعتر شهروندی روسیه داده شود. ادارات روسیه در این مناطق همچنین از برگزاری رفراندوم در آنجا خبر داده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز اعطای شهروندی روسیه به جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس تسهیل شد. این مناطق از سال ۲۰۱۴ توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین، دونباس اداره می‌شوند.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها