به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۴۷۳۴۵

ضعف ارتش روسیه مانعی برای پیشروی

ضعف ارتش روسیه مانعی برای پیشروی
گروه بین الملل: یک مقام بلندپایه سابق ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید ضعف نیروهای روسی باعث شده است تا این کشور نتواند «پیشروی معناداری» در جبهه‌های جنگ اوکراین داشته باشد.
 فرمانده سابق عملیات ارتش ایالات متحده در اروپا، گفت: روسیه «فاقد منابع و قابلیت‌های لازم» برای پیشروی‌های قابل توجه در منطقه دونباس شرقی اوکراین است.
ژنرال بن هاجس گفت در حال حاضر زرادخانه توپخانه و موشکی روسیه «تنها مزیت» نیروهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به حساب می آید. او افزود کلید موفقیت اوکراین در جنگ، خنثی کردن این تسلیحات خواهد بود و بدون آن‌ها پیروزی روسیه در نبردها دشوار خواهد شد.
هاجس گفت: «همه چیز بسته به قدرت آتش است. توانایی تخریب یا قدرت آتش روسیه چیزی است که تفاوت ایجاد می‌کند. با این حال حتی با وجود مزیت بزرگی که روس‌ها از این نظر دارند در چند هفته گذشته نتوانسته‌اند پیشرفت معناداری داشته باشند چرا که مسکو نتوانسته است «عملیات هوایی را با عملیات زمینی به گونه‌ای موثر ادغام کند.»حملات توپخانه ای و موشکی روسیه علیه مواضع دفاعی اوکراین و همچنین مناطق غیرنظامی در طول هفته‌های اخیر باعث تلفات زیادی شده است.
مشکل دیگری که روسیه با آن مواجه است کمبود پرسنل نظامی است. بر اساس گزارش اخیر نهاد اطلاعاتی ارتش بریتانیا، این موضوع ممکن است کرملین را مجبور به استخدام زندانیان کند تا از آن‌ها در جنگ بهره بگیرد.
به گفته این مقام سابق نظامی آمریکا در چند هفته گذشته ضعف کلی روس‌ها را می‌توان از طریق ناتوانی آنان در شکستن خطوط مقدم در شرق اوکراین و پیشروی به سمت غرب به سمت شهرهای بزرگی مانند اودسا، میکولایف یا کی‌یف مشاهده کرد. در واقع پس از ماه‌ها ادامه جنگ در اوکراین، روسیه تنها فقط در همین هفته‌های اخیر بوده که توانسته موفقیت‌های نظامی کوچکی کسب کند.
در حالی که کرملین و حتی سازمان‌های اطلاعاتی غربی پیش‌بینی می‌کردند اوکراین به فاصله چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه به تصرف این کشور درآید، با این حال مقاومت کی‌یف سرانجام باعث شد تا روسیه نیروهایش را از حومه پایتخت عقب بکشد. از آن به بعد اما جنگ به روندی خونین ولی فرسایشی در منطقه دونباس تبدیل شده است. خطوط مقدم پیوسته تغییر می‌کنند و مواضع طرفین علیرغم تبادل آتش توپخانه ها مرتبا دست‌به دست می‌شوند.
در این میان اوکراین با ورود  سیستم های راکتی دوربرد نظیر هیمارس، که توسط غرب تامین شده، توانسته است از مغلوبه شدن جنگ جلوگری کند.
نهاد اطلاعاتی ارتش بریتانیا در برآورده تازه خود از وضعیت جنگ گفته است با ادامه روند موجود محتمل است که نیروهای روسی فشار نظامی خود را بر نیروهای اوکراینی حفظ ‌کنند و در عین حال سازماندهی مجدد و بازسازی واحدهای ارتش خود را برای حملات بیشتر در آینده در دستور کار قرار دهند.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها