به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۴۷۴۵۷

لاتاری و قرعه کشی دوای بازار خودرو نیست

لاتاری و قرعه کشی دوای بازار خودرو نیست
گروه اقتصادی:عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس، عرضه خودرودر بورس کالا را موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی و تعدیل قیمت‌ها عنوان کرد. محسن علیزاده در خصوص مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، اظهارداشت: شورای‌عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالاها از این طریق عرضه شوند، ولی علی‌رغم این که پیش پرداختی از سوی برخی سهام‌داران دریافت شد، وزارت صمت با عرضه مخالفت کرد.

وی افزود: درجلسه اخیر شورای عالی بورس، وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرد.عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با بیان این‌که شیوه‌نامه‌ها توسط بورس کالا تدوین خواهد شد، تصریح کرد: دراین بین وزارت صمت در پی تعدیل قیمت‌هاست، اما اگر جلوی عرضه خودرو در بورس گرفته شود، چنین مقصودی حاصل نخواهد شد.علیزاده این را هم گفت:شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و با عرضه بیشتر خودرو در بازاراگر واسطه از بین برود و تقاضا کاهش یابد، با تعدیل قیمت خودرو در بازار مواجه خواهیم شد. البته نه تعدیل قیمتِ خودروی کارخانه‌ای!

وی همچنین در خصوص رویه عرضه خودرو در بورس به تعیین کف قیمتی اشاره و تأکید کرد ازآن‌پس عرضه و تقاضاست که نرخ خودروی بورسی را مشخص می‌کند.عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس اصلی‌ترین دلیل برای تعدیل قیمت را، جلوگیری از رانت و فساد در عرضه خودرو دانست و افزود: در این صورت می‌توان همه واسطه‌ها را حذف کرد. معضلات این روزهای خودروسازی مدت‌زمان زیادی است که باید صرف شود تا خودرو به دست مشتری برسد. از دیگر سو نوعی لاتاری ایجاد شده و مردم با شرکت در قرعه‌کشی، با هزینه‌هایی بالاتر خودرو را به فروش می‌رسانند. درحالی‌که خودروساز باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بیشتر، خطوط تولید خود را ارتقا دهد و واحدهای تولیدی پویا و فعال‌تر شوند و حتی شاید بتوان بازارهای خارجی را به دست آورد.

علیزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه در بورس موجب کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود یا خیر، گفت: تلاش داریم این مسئله حل‌وفصل شود و عرضه خودرو در بورس کالا به حذف دلالی کمک کند، ولی اختلاف قیمت کنونی به دلیل رانتی است که برای عده‌ای خاص ایجاد کرده‌ایم.
مرجع : بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها