به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۴۷۵۲۱
دخالت های ناتمام سفیر روسیه در امور داخلی ایران

یکه تازی سفیر گستاخ روس ها

یکه تازی سفیر گستاخ روس ها
گروه سیاسی:  درحالی که روابط ایران و روسیه ، به دلایل مختلف با حساسیت خاصی از سوی افکارعمومی ، پیگیری و رصد می شود و برخی منتقدان ، به روا یا ناروا ، گسترش نفوذ روس ها به ویژه در حوزه دیپلماسی و برجام را مورد اعتراض های تند قرار داده اند، سفیر روسیه در تهران ، با مواضع دخالتی آشکار و اقدامات تحریک کننده و سخنان توهین آمیز خود ، بنزین بر آتش خشم ایرانیان منتقد می پاشد.
ایرانی ها ضرب المثلی دارند که می گوید «اول جلو خانه خودت را جارو کن بعد خانه همسایه». حالا حکایت دخالت های سفیر روسیه در امور داخلی ایران است که به امری عادی برای دولت رئیسی تبدیل شده است. هر از چندگاهی تصویر، نطق یا نوشته یا مصاحبه ای از حضرت جنابشان برای ملت ایران صادر شده و سکوت دیپلماتیک، فضای پاستور را در بر می گیرد تا مبادا ، رنجش احتمالی روس ها ، اتحاد راهبردی تهران _ واشنگتن را خدشه دار کند اما در این میان ، تکلیف غرور ملی ایرانیان چیست ؟
در تازه ترین مورد از دخالت های سفیر روسیه در ایران به روزنامه شرق گفته بود «غربی ها می خواهند همجنس‌بازی و چیزهای کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم». این در حالی است که لوان جاگاریان، قبلا گفته بود حجاب و مشروب مانع توسعه گردشگری در ایران است.لوان جاگاریان، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه ایزوستیا روسیه ضمن تعریف از جاذبه‌های گردشگری و باستانی ایران، در توضیح دلیل اینکه چرا روس‌ها سفر به امارات، ترکیه، تایلند و ... را ترجیح می‌دهند، گفته بود: «من بارها و با صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ام که دو مسئله عمده مانع ورود شهروندان روس و گردشگران به ایران می‌شود.
یکی مسئله دستورالعمل پوشش زنان است که امروزه حجاب حتی در گرما در همه جای این کشور، اجباری است و دیگری اینکه مشروبات الکلی ممنوع است.» او در این مصاحبه تلویحا به نبود آزادی‌های اجتماعی در ایران انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد که «گردشگران روسی به کشورهای غیردوست سفر نکنند و در آنجا ارز خرج نکنند و به جای آن این کار را منحصرا در کشورهای دوست روسیه انجام دهند». این موضع با واکنش تند علی مطهری رو به رو شد.
پیام تبریک نوروزی بایدن به ایرانیان هم که بازتاب های مثبت و منفی داخلی داشت ، از دایره دخالت های جاگاریان ، بیرون نماند و صفحه رسمی اینستاگرام سفارت در اقدامی مداخله جویانه و غیردیپلماتیک ضمن عکسی از بایدن و همسرش در کنار سفره هفت سین نوشت:«کسانی که در طول مدت طولانی تحریم های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران اعمال می کنند و به این کشور فشار اقتصادی وارد می آورند، عید نوروز را تبریک عرض می کنند. دوروی سنتی امریکا!».
این مداخله آشکار در امور داخلی ایران با انتقادهای کسترده ا به خصوص در فضای مجازی مواجه شد و ازجمله ، یکی از خبرنگاران مطرح حوزه سیاست خارجی نوشت : «سفارت فخیمه روسیه در تهران پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا به مردم ایران را اوج نفاق نامیده‌اند. حضرات روس، ما خودمان زبان داریم و لازم باشد پاسخ می‌دهیم. وکیل و وصی نمی‌خواهیم».
جاگاریان، قبل از این سخن مداخله‌جویانه، در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد برای رسانه‌های ایرانی بویژه صداوسیما خط‌مشی تعیین کند بطوری که به آنها توصیه کرد در مورد جنگ اوکراین از واژه حمله نظامی استفاده نکنند و به جای آن عنوان «عملیات ویژه» را بکار ببرند!اگرچه صداوسیما در روزهای نخست از این دستورالعمل پیروی کرده بود اما این موضوع، با اعتراض شدید اصحاب رسانه و افکارعمومی مواجه شد و او را وادار به عقب‌نشینی کرد.
قبل از آن نیز جاگاریان، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به کنار بنای یادبود «الکساندر گری‌بایدوف» سفیر منفور روسیه در تهران، که به دلیل مفاسد و مداخلات گستاخانه‌اش در سال ۱۲۰۷ هجری شمسی توسط مردم تهران به قتل رسید، رفت و فیلم و خبر آن را در فضای مجازی منتشر کرد که نوعی دهن‌کجی به مردم ایران بود.این اقدام خلاف سفیر روسیه نیز با اعتراض شدید رسانه‌های کشورمان مواجه شد و البته وزارت امور خارجه نیز به وی تذکر داد. در جریان مذاکرات برجامی طی ماه‌های گذشته نیز روس‌ها و ازجمله سفیرشان در تهران دخالت‌هائی کردند که نشان‌دهنده تمایلشان به دخالت در امور کشورمان است.در آخرین مورد، روسیه بعد از آغاز جنگ اوکراین و تحریم های امریکا علیه روسیه، احیای برجام را منوط به تضمین غرب برای تامین منافع حاصل از رابطه با ایران کرده بود.
در اقدامی دیگر، سفیر روسیه در اقدامی ناشایست و غیر دیپلماتیک با انتشار تصویری از خود و سفیر جدید انگلیس و یک صندلی خالی، خواسته یا ناخواسته روزهای اشغال و تحقیر ملت ایران را یادآوری کرده بود. این عکس معنادار درست در روزی گرفته و منتشر شد که جواد ظریف جای خود را به حسین امیرعبداللهیان در دولت رئیسی داد.
انتشار این عکس در توئیتر سفیر روسیه، از نظر تاریخی و همچنین مکان و زمان دقیق آن و همچنین وجود صندلی خالی وسطی بین دو سفیر بسیار معنادار است. در توییت سفارت روسیه آمده است که این عکس از دو سفیر بریتانیا و روسیه دقیقا بر روی پله های تاریخی گرفته شده است که در سال ١٩٤۳ میلادی (آذر ماه ١۳٢٢) عکس معروف “کنفرانس تاریخی تهران” (از وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا، فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا و ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق) گرفته شده بود.
در آن عکس تاریخی  دوران اشغال نظامی ایران توسط متفقین، وینستون چرچیل بر روی صندلی دست راست، ژوزف استالین روی صندلی دست چپ، و فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا بر روی صندلی وسط نشسته بودند.
عکس جدید روز چهارشنبه ٢٠ مرداد از سفیر بریتانیا (نشسته در صندلی دست راست) و سفیر روسیه (نشسته در صندلی دست چپ) دقیقا بر روی همان پله های تاریخی گرفته شده. اما علیرغم اینکه فقط دو سفیر در عکس هستند، ولی با دقت معناداری صندلی خالی در بین دو صندلی اشغال شده وجود دارد که حکایت از جای خالی آمریکاست. در عکس تاریخی دوران اشغال کشور، فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا بر روی صندلی وسطی نشسته بود.پس از آنکه این اقدام با واکنش گسترده افکار عمومی، رسانه‌ها و مقامات رسمی کشورمان مواجه شد، حساب توئیتری سفارت روسیه در تهران با انتشار مطلبی مدعی شده که از این عکس سوء برداشت شده و به نوعی این خبط بزرگ را توجیه کرد.
در اتفاقی شگفت انگیز که به باور کاربران شبکه های اجتماعی نمونه آن را در دوره قاجار هم مشاهده نمی کنیم، مراسم روز ملی روسیه (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به میزبانی «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران و با حضور «جواد اوجی» وزیر نفت دولت رئیسی و سفرای برخی کشورها در سفارت روسیه در تهران برگزار شد.
تصاویر جواد اوجی و نحوه ایستادن او در برابر سفیر روسیه به سوژه رسانه ها و کاربران در شبکه های اجتماعی تبدیل شد و مورد انتقاد قرار گرفت. در این مراسم جواد اوجی خطابه ای را قرائت می کند در حالی که سفیرروسیه لباس نظامی به تن دارد و وزیر دولت سیزدهم در حالت ایستاده، متن خطابه را قرائت می کند. جاگاریان با چشم بستن به هزینه های گزاف تحمیلی به ایران بابت همسویی دیپلماتیک با روسیه ، با انتخاب لحنی غیردیپلماتیک و کلماتی توهین آمیز مدعی است : «بعضی چیزهاست که من نمی‌خواهم افشایش کنم ولی آنچه واضح و روشن است، این است که ایران چند صد میلیون یورو بدهکار ماست و پرداخت هم نمی‌کند. چطور می‌شود شما اطلاع نداشته باشید؟» او سپس به نیروگاه اتمی بوشهر اشاره می کند که بیشتر روزها با تعطیلی و خاموشی روبه رو است و می گوید «با وجود این اتفاق‌ها و طبق قرارداد، ما می‌توانستیم از ایران برویم ولی نرفتیم و ماندیم.»
ادامه و تشدید روند دخالت ها و توهین های سفیر وسیه در تهران از سویی و انفعال و سکوت دولت رئیسی از سوی دیگر ، افکارعمومی را به شدت جریحه دار کرده و مطالبه برای دفاع از استقلال و غرورملی ایرانیان از طریق سرجای خود نشاندن این سفیر گستاخ را تقویت کرده است . حال باید دید دولت رئیسی بازهم نظاره گر اقدامات و سخنان ضدایرانی جاگاریان خواهد بود یا اقدامی جدی برای اعتراض به نماینده روسیه در کشرمان انجام خواهد داد؟

 
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۶
حاکم ایالت و ولایت ایران (390822)
۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۲:۳۷
هشت سال جنگیدیم زیر بار هیچ مرد و نامردی چه غر ب نه شرق نرفتیم حال منت کسانی را می کشیم که نه دین دارند نه مروت ونه انسانیت . صدام با سلاح شوروی غرب کشور را ویران کرد . شیر مردان غیور هشت سال دفاع مقدس کجایید که صورت یاوه گویان بی دین کمونیست را به خاک بمالید جایتان خالی شهدای عزیز روحشان شاد مردا ن بی ادعا دلمان برای اخلاصها وپاکدستی وشجاعت و مردانگی تان تنگ شده است راست گفت شهید بزرگوار که بعد از پایان جنگ عدهای از غصه دق خواهند کرد (390825)
۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۱۷:۲۳
بهار: هر از چندگاهی تصویر، نطق یا نوشته یا مصاحبه ای از حضرت سفیر .......... تا مبادا ، رنجش احتمالی روس ها ، اتحاد راهبردی تهران _ واشنگتن را خدشه دار کند،...
تذکر: بهار عزیز اتحاد راهبردی تهران - واشنگتن یا تهران - مسکو؟؟
تذکره: یادمون باشه اگر جنگ اکراین تا انتخابات امریکا ادامه پیدا کنه و با پیروزی احتمالی ترامپ همراه بشه و تحریمهای فعلی امریکا و اروپا نتونه روسیه را مجبور به عقب نشینی کنه، با خارج شدن احتمالی امریکای ترامپ از ناتو، اروپا تبدیل به گوسفند شب عروسی پوتین خواهد شد. (390832)
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۷:۵۸
قرار دادن تمام تخم مرغها در یک سبد، به امید اینکه این سبد تا ابد امن و امان خواهد بود. اما اگر اوضاع بر وفق مراد برخی افراد خوش خیال پیش نرفت، چه کسی قرار است تاوان آن را پس بدهد؟ کدامیک از آموزه های دینی مجوز همراهی و همکاری با ظالمان و متجاوزان را به این قبیل مدعیان میدهد؟ (390862)
۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۲۱:۰۷
گر صاحب‌خانه کاهل بود تقصیر گدا چیست؟ (390834)
a a
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ۲۱:۰۹
سلام من مهندس صنایعم بی شغل و بی پولم .خیلی خیلی هم تو زندگیم سختی کشیدم.یه سر سئزن ذوق شعری دارم.میشه شعرهای منو تو سایتون بذارید؟ثواب داره 74........... (390835)
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۰۹:۴۶
سفارت شوروی مأموری داشت به نام کوزیچکین که فرار کرد و به انگلیس پناهنده شد. در آن جا پرونده ای بر علیه قوی ترین حزب کمونیست خاور میانه ساختند و این پرونده را در پاکستان به مأموران خود در ایران تحویل دادند. بقیه ماجرا را همه می دانند. ظاهراً این بار نفوذی انگلیس در سفارت روسیه مقام خیلی بالاتری دارد. (390841)
۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۸:۵۵
یک موجود تخیلی و مرموز و خطرناکی وجود دارد که آدمها در دوران بچگی، آنرا لولو و در سنین کهنسالی آنرا انگلیس می نامند. این موجود موهوم مسئول تمام اشتباهاتی است که مقامات خودشیفته مرتکب می شوند ولی نمی خواهند گناه آنرا به گردن بگیرند. (390867)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها