به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۳۴۷۵۳۹

ثبت شرکت دانش بنیان با ثبت ونک

گروه کسب و کار:
آیا از نحوه ثبت شرکت دانش بنیان و مدارک لازم برای ثبت و مزایای آن مطلع هستید؟
برای پاسخ به این سوال باید تا پایان این مقاله همراه ما باشید در ابتدا لازم است متذکر شوم ،برای ثبت شرکت دانش بنیان ، ابتدا باید یک شرکت در قالب یکی از انواع شرکت ها را به ثبت برسانید با ثبت شرکت مانند ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، ثبت شرکت سهامی خاص ، موسسات غیرتجاری و یا انواع دیگر شرکت ها  به ثبت رسانده و سپس برای دانش بنیان نمودن این شرکت اقدامات لازم را گام به گام انجام دهید.
نیاز به مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان دارید ؟ همین الان با شماره زیر تماس بگیرید.
02187790
اگر دارای یکی از شرکت های ثبت شده هستید میتوانید با ثبت تغییرات شرکت موضوع فعالیت خود را متناسب با شرکت های دانش بنیان نمایید.

استقبال از این نوع شرکت به دلیل مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و اصفهان و شیراز با سرعت روز افزونی در حال افزایش است و کارآفرینان این شهر ها گویی استقبال بسیار بیشتری در مورد ثبت این نوع شرکت داشته اند .
از آنجا که فر آیند ثبت این نوع شرکت دارای پیچیدگی های زیادی است و اغلب کارآفرینان و فعالین اقتصادی با مفاهیم آن مانوس نیستند بر آن شدیم تا به زبانی ساده در مورد مفاهیم ثبت شرکت دانش بنیان مقاله ای را تهیه و در اختیار خوانندگان و علاقه مندان محترم مطالب سایت قراردهیم.

ثبت شرکت دانش بنیان

در همین ابتدا لازم میدانم که اشاره کنم موسسه حقوقی ثبت ونک با بیش از دویست ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و اصفهان و شیراز  و دیگر اقصی نقاط کشور رکورد دار ثبت و تغییرات شرکت در این نوع شرکت ها در میان موسسات حقوقی ثبتی ایران است برای مشاوره رایگان و رفع هرگونه ابهام میتوانید با شماره های 02187790 تماس و از مشاوره بیش از یکصد و چهل کارشناس زبده موسسه بزرگ ونک بهره مند شوید.
در ادامه برای آنکه بدانید چطور شرکت ثبت شده را به شرکت دانش بنیان تبدیل کنید ، باید با تعریف شرکت دانش بنیان و نوع خدمات و محصولات و انواع شرکت های دانش بنیان بیشتر آشنا شوید.

شرکت دانش بنیان چیست؟
شرکت ها و موسساتی که هدفشان ترکیب و بازدهی علم و ثروت ، پیشرفت اقتصادی بر پایه دانش ، تجاری سازی و تبدیل ایده ها و اختراعات حاصل از تحقیق و توسعه ، به خدمات قابل عرضه در بازار و ایجاد شغل و تولید ثروت به شرط اینکه در زمینه فناور ی‌ بر تر باشد را شرکت دانش بنیان می گویند که دانش و فناوری جزء جدایی ناپذیری از دارایی های آنها می باشد.
این نوع شرکت در حقیقت شرکتی است که علاوه بر تولید و فروش محصولات در بستر فناو ری  برتر ، سرمایه گذاری زیادی در بخش منابع انسانی و تحقیق و پژوهش مجموعه خود نموده و با جذب متخصصین اقدام به تولید و یا ارتقای کالا و خدمات این گروه محصولات می گردد . حال نکته اینجاست که چه زمینه فعالیت شرکتی در حوزه فعالیت فناورانه بادرجه بالا قرار دارد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شرکتی که محصولات و خدمات آن جزو فهرست کارگروه دانش بنیان کشور باشد که در ادامه مقاله به آن به تفضیل خواهیم پرداخت.

محصولات شرکت های دانش بنیان چیست ؟
برای ثبت شرکت دانش بنیان همانگونه در ابتدای مقاله اشاره گردید محصولات تولیدی و کالا ها و خدمت شرکت بر خلاف دیگر شرکت های تجاری، بایستی در بستر ایده های نوآورانه و اختراعات و کاربردی نمودن دانش فنی زایش نماید و با خلق ایده های نوآورانه و اختراعات، و تولید محصولات در بستر فناورانه با ارزش افزوده  زیاد و پیچیدگی تخصصی و فنی والا بتوان ارزش افزوده ی زیادی را نصیب اقتصاد کشور نمود و از میزان وابستگی آن به کشورهای دیگر کاست.
از اینرو در واقع شرکتی دانش بنیان خواهد بود که محصولات و خدمات تولیدی آن در بستر فناورانه و با ارزش افزوده فراوان باشد.
هر چه میزان نیاز عمومی کشور و زمینه کمبود تکنولوزیکی بومی کشور برای محصول یا خدماتی بیشتر باشد ، نتیجتا شرکت های پیشرو در پژوهش میزان تحقیق و توسعه خود را بیشتر خواهند نمود و در این میان کالاها و محصولاتی با ارزش افزوده والا خلق شده که باعث اشتغال زایی پایدار در کشور و قطع وابستگی این مرز و بوم به بیگانگان می گردد.
حال در ادامه به معرفی کالا ها و خدمات دانش بنیان می پردازیم.

محصولات و خدمات دانش‌بنیان را میتوان به دو سطح کلی تقسیم بندی نمود:
کالا های دانش بنیان را میتوان در دو دسته تفکیک نمود و برای ثبت شرکت دانش بنیان بایستی کالاهای  متقاضی دانش بنیان شدن، در یکی از دسته های زیر قرار داشته باشد . این تقسیم بندی در دو سطح به شرح زیر معرفی میگردد:
1- دسته اول شامل كالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح یک می باشد.
منظور از کالا های این دسته ، کالا و محصولاتی است که در حوزه فناور ی های والا و با ارزش افزوده زیاد و پیچیدگی و دانش فنی والا به تایید و تصویب « كارگروه دانش بنیان » می رسد. در واقع محصولاتی که در حوزه فناوری های والا بالاترین میزان پیچیدگی تخصصی، تکنولوژیکی و فنی را دارند  مشمول همه حمایت های قانونی در این حوزه میگردند.

2- دسته دوم شامل كالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح دو می باشند.
منظور از کالا های دسته دوم به محصولاتی اطلاق میگردد که نسبت به محصولات گروه اول از از نظر دانش فنی، تخصصی و تکنولوژیکی در رسته پایین تری قراردارند ولیکن همچنان ارزش افزوده والایی داشته و در بستر فناورانه برتر قرارداشته باشد . در واقع قانون گذار برای محصولات با دانش فنی ، تخصصی کمتر امتیازات و مزایای کمتری در نظر خواهد گرفت و این دسته شامع معافیت مالیاتی نخواهند شد.
لازم به ذکر است که صرف اینکه محصولات یا خدمات یک شرکت در سطح یک یا دو قرار بگیرد، موجب تایید شدن محصولات شرکت و ثبت شرکت دانش بنیان نخواهد شد، بلکه شرکت باید ثابت کند دانش فنی طراحی محصول را نیز دارد.

انواع شرکت های دانش بنیان
برای ثبت شرکت های دانش بنیان ابتدا بایستی با انواع شرکت های آن آشنا شوید . برای تقسیم بندی مناسب انواع این نوع شرکت ها ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر اساس میزان ابهامات و پیچیدگی های فنی، سطح فناوری محصولات و صنایع را به چهار دسته تقسیم کرده، همچنین به طور کلی بر اساس سطح نوآوری و ابتکار در تولید محصولات و خدمات، اظهارنامه های مالیاتی شرکت و میزان درآمد حاصله از فروش محصولات دانش بنیان، انواع شرکت های دانش بنیان به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:
1.    شرکت هایی با محصولات  بالاترین میزان تحقیق و توسعه که به آن نوپا نوع 1 می گویند.
2.    شرکت هایی با محصولات  فناوری سطح متوسط به بالا که به آن نوپا نوع 2 می گویند.
3.    شرکت هایی با محصولات  فناوری سطح متوسط به پایین که به آن تولیدی نوع 1 می گویند.
4.    شرکت هایی با محصولات  فناوری سطح پایین که به آن تولیدی نوع 2 می گویند.

انواع شرکت های تولیدی و نوپا دانش بنیان
حال که با مفهوم ثبت شرکت دانش بنیان بیشتر آشنا شدید به توضیح بیشتر انواع شرکت های آن می پردازیم:

ثبت شرکت

شرکت دانش بنیان نوپا نوع 1 :
اگر شرکتی کارکرد عملیاتی ای نداشته باشد که منجر به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای سال قبل شود یا اساسا درآمد عملیاتی نداشته باشد، بتواند محصولاتی که در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا در سطح یک را در حد نمونه آزمایشگاهی ارائه نماید، در زمان ثبت شرکت دانش بنیان نوپا نوع یک محسوب می شود.

دانش بنیان نوپا نوع 2
اگر شرکتی کارکرد عملیاتی ای نداشته باشد که منجر به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای سال قبل شود یا اساسا درآمد عملیاتی نداشته باشد، بتواند محصولاتی که در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا در سطح دو را در حد نمونه آزمایشگاهی ارائه نماید، شرکت دانش بنیان نوپا نوع دو محسوب می شود.

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع یک
اگر شرکتی حداقل 25 درصد از درآمد عملیاتی سال مالی قبل را طبق اظهارنامه مالیاتی از محل فروش کالاها یا خدمات کالاهای سطح یک به دست آورده باشد، شرکت تولیدی نوع یک محسوب می شود.

شرکت دانش بنیان تولیدی نوع دو
اگر شرکت صنعتی که طبق اظهارنامه مالی خود دارای درآمد عملیاتی بوده اند، بخواهند در حوزه فناوری های برتر فعالیت داشته باشند، در صورت داشتن یکی از دو شرط زیر، شرکت تولیدی نوع دو محسوب خواند شد:
1- اگر بتوانند کالاها یا خدمات سطح یک یا دو را حداقل در نمونه آزمایشگاهی ساخته و ارائه کند.
2- شرکت مجری دست کم یک پروژه « مهندسی، پیمانکاری و ساخت» باشد به شرط اینکه ده درصد قیمت قرارداد پروژه ناشی از معیارهای کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید باشد.

خدمات یا کالاها باید دارای چه شرایطی باشند تا در زمره محصولات انواع شرکت های دانش بنیان قرار بگیرند:
خدمات یا کالاهای تولیدی شرکت ها بایستی از نظر سطح فناوری دارای  سه شرط زیر باشند:
1-  قابل کپی کردن نباشد به طوریکه به دست آوردن اطلاعات برای ساخت مشابه آن بسیار سخت برای دیگر شرکت ها باشد.
2-  برای به دست آوردن محصول، مطالعه و تحقیق علمی زیادی توسط اعضای علمی همان شرکت انجام گرفته باشد.
3-  باعث داشتن ویژگی های خاص و کارکردهای پیجیده ای در محصول شده باشد.
در بخش تولید، کالاهای ارایه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.

طراحی در شرکت های متقاضی دانش بنیان بر اساس تحقیق و توسعه یک محصول شامل سه مورد می شود:
یک: حالت طراحی از پایه و مبنا مبنی بر ایده و فعالیت­های تحقیق و توسعه توسط شرکت،
دو : طراحی از طریق مهندسی معکوس روی محصولی که توسط سایر شرکت ها یا اشخاص تولید شده باشد.
سه : طراحی از طریق انتقال فناوری از بیرون شرکت و با تغییر بنیادی که از طریق تحقیق و توسعه و طراحی انجام می دهد،منجر به تولید محصول پیچیده تر شود.
مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان :
1.    کپی آگهی تاسیس و  روزنامه ی رسمی شرکت
2.    کپی شناسنامه و همچنین کارت شناسایی ملی تمامی هیات مدیره فعلی شرکت
3.    لیست بیمه تامین اجتماعی شرکت و لیست حقوق دستمزد و مزایا پرسنل
4.    آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
5.    کپی مدارک تحصیلی اعضاء و مؤسسین
6.    کپی اظهارنامه یا شرکت نامه شرکت
7.    تصویراساسنامه شرکت
8.    رزومه شرکت
9.    ارائه طرح توجیهی محصول دانش بنیان
 ثبت ونک
 
در پایان اگر هرگونه سوالی در مورد ثبت شرکت دانش بنیان و انواع آن و مدارک لازم برای ثبت و هرگونه سوال دیگری در این خصوص داشتید می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی ثبت ونک به شماره 02187790 تماس گرفته و از مشاوره بیش از یکصد و چهل کارشناس خبره ثبتی به رایگان و به صورت تلفنی بهره مند گردید .
منبع : ثبت ونک
ثبت شرکت,ثبت شرکت دانش بنیان,ثبت شرکت در تهران,ثبت ونک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها