به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۳۴۷۵۹۴

توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه مواجهه با آلودگی هوا

توصیه‌های تغذیه‌ای ویژه مواجهه با آلودگی هوا
گروه سلامت:رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به افزایش مواجهه شهرها با شرایط آلودگی هوا و گرد و غبار، توجه به تغذیه در این شرایط را با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از این شرایط، مورد تاکید قرار داد و توصیه‌هایی را مطرح کرد.

مریم مهارت گفت: یافته‌های مطالعاتی حاکیست که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، طیف وسیعی از اثرات بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر همراه را به دنبال دارد.این کارشناس ارشد تغذیه خاطرنشان کرد: بسیاری از اجزای ریزگردها تحریک کننده بوده و زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن نظیر آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی و در موارد شدید؛ سرطان ریه، محسوب می شود.

او ادامه داد: ریزگردها حین تنفس وارد دستگاه تنفس شده و با چسیدن به دیواره‌ها و جدار ریه‌ها، موجب بروز التهاب و کاهش آنتی اکسیدان‌ها به ویژه آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شود و در صورت تداوم حضور در شرایط هوایی آلوده و محیط غبارآلود، سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند.
 
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: دریافت غذا و مواد مغذی موثر بر کاهش التهاب، در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های غذایی می تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند.مریم مهارت، یکی از موادغذایی موثر در حفظ سلامت ریه‌ها را انوع سبزی‌های زرد و نارنجی دانست و گفت: مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه در چنین مواقعی توصیه می شود زیرا این میوه و سبزی‌ها به دلیل داشتن بتاکاروتن بالا و تبدیل این ماده به ویتامین A، پس از مصرف، به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.

این کارشناس تغذیه، مصرف انواع میوه و سبزی دارای ویتامین C را توصیه و اضافه کرد: مصرف بیشتر پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل و پیاز، می‌تواند به مقاومت بدن در برابر مضرات آلودگی هوا، کمک کند.او همچنین مصرف جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا اثرگذار دانست و گفت: انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامینE بالا است که می تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

مهارت در ادامه توصیه کرد که مصرف ماهی، خرفه و گردو را هم در روزهای آلوده بیشتر کنیم و توضیح داد: این موادغذایی منابع خوب امگا ۳ بوده و مصرف آنها می تواند در حفظ سلامت ریه ها موثر باشد.او البته با تاکید بر لزوم استفاده از سبزی‌های خانواده کلم، گفت: انواع کلم بروکلی، گل و برگ کلم، می تواند بر روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان موثر باشد؛ یافته های تحقیقاتی حاکی از آن است که مصرف این سبزی ها اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه، قرارگرفتن هندوانه، پیاز، تخم مرغ و سیر در رژیم غذایی روزانه را اثرگذار ارزیابی و خاطرنشان کرد که اینها دارای ماده موثری برای تقویت ریه و کاهش خلط است.مصرف مکمل ویتامین D نیز از دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای او بود و در خصوص علت این توصیه گفت: ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. بنابراین توصیه می شود از وضعیت ویتامینD بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شویم و در صورت کمبود این ویتامین، با مشورت با کارشناسان یا متخصصان تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنیم.

مهارت با اشاره به اهمیت استفاده از زردچوبه در زمان تهیه انواع غذا، گفت: زردچوبه حاوی ماده "کورکومین" است که عملکرد ریوی انسان را بهبود می‌بخشد و مصرف آن در هر شرایطی بسیار مفید است.رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی شیراز، اضافه وزن را عامل موثری بر ایجاد التهاب و فشار بر ارگان‌های داخلی بدن دانست و گفت: چاقی مفرط می‌تواند منجر به ضعف عملکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا شود، بنابراین، کاهش وزن تحت نظر کارشناسان و متخصصان، به افراد مواجه با مشکل چاقی، اکیدا توصیه می‌شود.
برچسب ها: تغذیه آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها