به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۴۷۷۰۴

چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟

چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟
گروه اقتصادی:با حرکت فدرال رزرو و بانک مرکزی ترکیه در جهت های مختلف، نرخ تبدیل دلار به لیر افزایش یافت.
 فدرال رزرو در سال ۲۰۲۱ در حالی که با تورم فزاینده مبارزه می‌کرد نرخ بهره را ۱۵۰ واحد افزایش داد و همچنان روند افزایشی را ادامه داده است.
 
از سوی دیگر بانک مرکزی ترکیه در سال جاری روند غیرعادی تری را پیش گرفته است. حتی با افزایش تورم، نرخ بهره را در ۱۴ درصد حفظ کرده است. داده های منتشر شده در اوایل این ماه نشان داد که نرخ تورم ترکیه به بیش از ۷۸ درصد افزایش یافته است که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.کاتالیزور کلیدی بعدی برای دلار و لیر داده های تورم آتی ایالات متحده خواهد بود؛ اقتصاددانان انتظار دارند که داده ها نشان دهد که تورم این کشور به ۸.۸ درصد رسیده است که بالاترین سطح در بیش از دهه ها خواهد بود. بنابراین تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

در این بین اقدامات بانک مرکزی ترکیه برای حفظ سپرده‌ها به لیر بی نتیجه بوده است؛ در سال ۲۰۲۱، دولت ترکیه اعلام کرد که به دارندگان لیر بابت تورم غرامت می دهد و اخیراً اعلام کرده است که شرکت هایی را که دارای ارزهای خارجی هنگفت هستند را از گرفتن وام مسدود می کند.نمودار روزانه نشان می دهد که ارزش دلار به لیر در چند ماه گذشته همچنان در حال افزایش بوده است و اندکی پایین تر از سطح مقاومت مهم در ۱۸.۳۳ ایستاده است.
مقاومت کلید بعدی ۱۸.۳۳ خواهد بود و سقوط به زیر سطح حمایت در ۱۶.۸۵ نمای صعودی را باطل می کند.
 
برچسب ها: لیر تركیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها