به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۴۷۷۳۷

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در مرداد ماه

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در مرداد ماه
گروه اقتصادی: قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته همپای قیمت دلار و ورود آن به کانال بالاتر، رشد نکرد. پس از آنکه روند افزایش قیمت نرخ ارز متوقف شد (دلار به سطح پیشین بازگشت)، طلا حتی به یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان هم رسید. سکه طرح جدید نیز از آن زمان، به کانال ۱۴ میلیونی وارد شده است.

در لحظه تنظیم این گزارش، آخرین قیمت‌ اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران برای طلا یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان و برای سکه طرح جدید، ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در حالی که این دو فلز گرانبها هفته گذشته را با نرخ‌های یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان به پایان رسانده بودند.با وجود این، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، نشان‌ می‌دهد که احتمالا قیمت‌‌ها در مرداد، هم در بازار طلا و سکه و هم برای نرخ ارز، رشد داشته باشد.

حباب طلا و سکه یا حباب دلار؟
او  توضیح می‌دهد: اصطلاح معروفی وجود دارد که گفته می‌شود، طلا و سکه حباب دارند. اما در حقیقت این حباب مربوط به دلار است. حرکت افزایشی نرخ ارز در ماه‌های اخیر نیز این موضوع را نشان می‌دهد.حق‌شناس می‌افزاید: طلا و سکه، بازار هوشمندی دارند و حباب در این بازارها در واقع قیمت دلار را نشان می‌دهد. بازارساز اکنون این دو فلز گرانبها را زیر ارزش ذاتی خود نگه داشته است. در واقع بنا بر سیاست‌هایی که در پیش گرفته، جلوی رشد قیمت آنها را گرفته است.به اعتقاد او، بازارساز (بانک مرکزی)، اکنون ابزار لازم را هم برای کنترل قیمت دلار در اختیار دارد. چرا که بخشی از منابع ارزی کشور آزاد شده است. حق‌شناس می‌گوید: این نهاد اجازه نمی‌دهد دلار به قیمت ذاتی خود برسد. نرخ طلا و سکه نیز به تبع آن کنترل می‌شود.

بازارها رشد می‌کنند
اما بانک مرکزی امکان ادامه چنین روندی را دارد؟ او پاسخ می‌دهد: این موضوع به شرایط مذاکرات هسته ای وابسته است. اگر اخبار مثبتی در مورد برجام به گوش برسد، بازارساز می‌تواند به سیاست خود برای کنترل نرخ ارز ادامه دهد و قیمت دلار را زیر ارزش ذاتی آن نگه دارد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: در غیر این صورت، احتمالا در ماه آینده روند قیمت‌ها در بازار ارز و طلا صعودی باشد. البته شیب این روند در مورد قیمت دلار احتمالا تندتر خواهد بود. چرا که با توجه به داده‌های فعلی از وضعیت تورم و چشم‌انداز آن در کشور، نرخ ارز عقب‌ماندگی قابل توجهی نسبت به ارزش ذاتی خود دارد.

بازی بانک مرکزی با آمارها
حق‌شناس در این مورد توضیح می‌دهد: برخلاف آمارهایی که بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ رشد نقدینگی در فروردین منتشر کرده است، داده‌های اردیبهشت واقعیت دیگری را نشان می‌دهند.او می‌افزاید: ضمن اینکه در ماه نخست امسال، این نهاد اقداماتی را انجام داده است که اثرات تورمی آن در آینده بروز می‌کند. از جمله اینکه شرکت‌های دولتی با موافقت بانک مرکزی، وام‌های کلانی را از شبکه بانکی گرفته‌اند.

حق‌شناس می‌گوید: در واقع این نهاد برای اینکه نرخ رشد نقدینگی را کاهشی نشان دهد با آمار بازی می‌کند. هنگامی که شرکت‌های ‌دولتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند، در واقع بانک مرکزی با تاخیر اقدام به چاپ پول کرده است. به عبارت دیگر دولت در ظاهر دست در جیب این نهاد نمی‌کند اما در واقعیت شرکت‌های خود را به شبکه بانکی مقروض کرده است.این کارشناس بازارهای مالی، پرداخت یارانه‌های نقدی را نیز نشانه دیگری از احتمال افزایش تورم می‌داند. او توضیح می‌دهد: از ابتدای سال، حجم زیادی یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است و مشخص نیست منابع مالی آن از کجا تامین شده است. اگر این موضوع نیز دولت را به بانک‌ها بدهکار کرده باشد، آثار منفی خود را در آینده از جمله در بازار دلار، طلا و سکه نشان می‌دهد.

احتمال افزایش قیمت دلار، طلا و اونس
حق‌شناس می‌گوید: در چنین شرایطی، چه مذاکرات برجام به نتیجه برسد و چه نرسد، احتمالا قیمت دلار و طلا افزایشی باشد. اگر این اتفاق رخ دهد روند صعودی قیمت‌ها به تاخیر می‌افتد. اما اگر تحولات این حوزه امیدوارکننده نباشند، در کوتاه‌مدت انتظار رشد قیمت‌ها را دارم.او در مورد نرخ جهانی طلا نیز توضیح می‌دهد: قیمت انس در مدت اخیر، تحت تاثیر شوکی که از افزایش نرخ بهره در آمریکا تحمل کرد، روند کاهشی داشته است اما به نظر می‌رسد این شرایط تغییر می‌کند. احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ یا ۳ ماهه نخست ۲۰۲۳، طلای جهانی به کانال ۱۹۰۰ تا دو هزار دلاری بازگردد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: سکه و طلا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها