کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای دریافت وام مسکن چقدر باید هزینه کرد؟

28 تير 1401 ساعت 10:11


گروه اقتصادی: تا همین چند سال پیش، تسهیلات مسکن برای برخی واحدهای مسکونی تا ۸۰درصد قیمت آن را پوشش می‌داد اما اکنون این اختلاف به کمتر از ۳۰درصد در همان خانه‌ها رسیده است.قبلا بانک‌ها واحد ارزیابی داشتند و پس از قیمت‌گذاری تعیین می‌شد برای این واحد مسکونی چقدر وام پرداخت خواهد شد تا از میزان ۸۰درصد قیمت کل بیشتر نشود اما اکنون قیمت مسکن آن‌قدر زیاد شده که بخش اندکی از نرخ کل آن را تشکیل می‌دهد.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ هر مترمربع مسکن در تهران به ۴۰میلیون تومان رسیده که این موضوع به افزایش تقاضای تسهیلات برای خرید ملک منجر می‌شود. اکنون اعداد و ارقامی برای تسهیلات مسکن اعلام می‌شود اما باید توجه داشت هر وام مسکن هزینه‌هایی دارد.هزینه تسهیلات مسکن نسبت به حدود ۱۰روز قبل با یک شیب ملایم روندی صعودی گرفته است، به طوری که متاهل‌های ساکن پایتخت باید برای اخذ این وام بیش از ۱۳۵میلیون تومان پرداخت کنند. همچنین باید در نظر داشت مصوبات دولت برای خرید خانه متاهلان و مجردان متفاوت است.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ پس برای دریافت ۲۰۰میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن بخرند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۴۵هزار تومانی، ۵۸میلیون تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ورق به مبلغ ۲۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌رسد.

هزینه وام در تهران و شهرهای دیگر
زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰میلیون تومان شامل ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن بخرند که هزینه آن ۱۱۶میلیون تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۳میلیون و ۲۰۰هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۳۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان بپردازند. سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۴۴میلیون و ۸۹۶  و متاهل‌ها نیز باید ۹۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان‌بپردازند.

دریافت تسهیلات از بانک‌های دیگر
مواردی که گفته شد مربوط به تسهیلات بانک مسکن است اما بانک‌های دیگر نیز اقدام به ارائه تسهیلات مسکن می‌کنند، با این تفاوت نرخ سود تسهیلات آنها که یک درصد از بانک مسکن بیشتر است و به ۱۸درصد می‌رسد. سری به بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی زدیم تا شرایط تسهیلات‌دهی آنها را جویا شویم. باید سند را همراه دو ضامن به شعبه بیاورید تا وام را دریافت کنید. ضامن باید کسر از حقوق داشته باشد و حداقل سه ماه طول می‌کشد. مدت زمان بازپرداخت وام هم نهایتا پنج‌سال است.

برخی از این موارد مانند ضامن با کسر از حقوق در بانک مسکن هم اجرا می‌شود و متاسفانه این موضوع بهانه‌ای شده برای وام ندادن بانک‌ها. در شرایطی که سند در دفاتر اسناد رسمی در رهن بانک قرار می‌گیرد و در صورت پرداخت نشدن آن بانک به نوعی مالک واحد مسکونی می‌شود اما با این حال شرایط ضامن همچنان وجود دارد. از سوی دیگر، مدت بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن با نرخ ۱۷درصد تا ۱۲سال نیز امکان‌پذیر است که این شرایط در بانک‌های دیگر ۷سال کمتر است.

در بانک‌های دولتی و خصوصی بین ۲۰تا ۳۵میلیون تومان از مبلغ وام در بانک بلوکه می‌شود که این اقدام خلاف قانون است. حتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این باره چندین بار هشدار داده اما برخی از بانک‌ها توجهی نمی‌کنند. حالا باید دید دولت اقدامی اساسی در این زمینه می‌کند یا خیر. یکی از مواردی که مجموعه تصمیم‌گیران دولت باید در نظر داشته باشند این است که تقاضا برای تسهیلات مسکن وجود دارد اما نحوه دریافت تسهیلات آن‌قدر سخت است که برخی افراد عطای دریافت آن را به لقایش می‌بخشند.


کد مطلب: 347917

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/347917/دریافت-وام-مسکن-چقدر-باید-هزینه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir