به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۳۴۷۹۸۰

توصیه‌هایی برای مراقبت از بدن در هوای گرم

توصیه‌هایی برای مراقبت از بدن در هوای گرم
گروه علمی: یک پزشک آمریکایی گفت: افزایش قابل توجه دما خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما را در طول فعالیت‌های معمول تابستانی افزایش می‌دهد.به گزارش ایسنا، دکتر ماریا مجیا (Maria Mejia)، دانشیار پزشکی خانواده در کالج پزشکی بیلور در هیوستون آمریکا، گفت: کم آبی اولین علامت بیشتر بیماری‌های مرتبط با گرماست و علائم شایع آن بر اساس سن متفاوت است. در کودکان و نوزادانی که دچار کم آبی هستند معمولا علائمی همچون دهان و زبان خشک، چشم‌ها و گونه‌های فرورفته، تحریک‌پذیری، خارج نشدن اشک هنگام گریه کردن یا خشک بودن پوشک به مدت سه ساعت مشاهده میشود.در بزرگسالان نیز کم آبی بدن با علائمی همچون تشنگی شدید، ادرار تیره رنگ، خستگی، سرگیجه و احساس گیجی همراه است.
 
وی با بیان اینکه بخشی از مشکل این است که بسیاری از افراد تا زمانیکه آب بدنشان کم نشده باشد، احساس تشنگی نمی‌کنند، تاکید کرد: به همین دلیل افزایش مصرف آب در هوای گرم یا زمانی که بیمار هستید بسیار مهم است. افرادی که در هوای گرم آب بدن خود را به درستی تامین نمی‌کنند، بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند.
گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بدن بیش از حد گرم می شود و نمی تواند خود را خنک کند. علائم شایع عبارتند از افزایش تعریق، ضربان قلب بالا، فشار خون پایین و احساس سبکی سر. اگر این عارضه درمان نشود، گرمازدگی می‌تواند به حالت تهوع، استفراغ و اسهال تبدیل شود که کم آبی بدن را تسریع و درمان این بیماری را سخت تر می‌کند.

به گفته این پزشک، گرمازدگی در مناطق مرطوب بیشتر است زیرا رطوبت بالا باعث کاهش یا حتی توقف تبخیرعرق از روی پوست و خنک شدن بدن می‌شود. گرمازدگی در افرادی رخ می دهد که پس از شروع علائم خستگی گرمایی در دمای بالا بیرون می مانند. به طور خاص، گرمازدگی زمانی رخ می دهد که دمای مرکزی بدن یک فرد به 40 درجه سانتیگراد برسد.

این دما به مغز و سیستم عصبی آسیب می رساند و باعث احساس گیجی، تغییرات رفتاری، نوسانات خلقی و تغییر وضعیت ذهنی می شود. در موارد جدی، ممکن است تشنج یا کما رخ دهد. اندام های حیاتی مانند مغز، کبد و کلیه ها نیز ممکن است در اثر گرمازدگی آسیب ببینند.

این پزشک تاکید کرد: اگرچه هرکسی ممکن است به بیماری‌های مرتبط با گرما دچار شود، گروه های خاصی بیشتر در معرض خطر هستند. نوزادان و کودکان تا چهار سال، افراد 65 ساله و بالاتر، افراد دارای اضافه وزن و افرادی که بیمار هستند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، از جمله این گروه‌ها هستند. همچنین افرادی که در فضای باز کار می کنند و در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرند در معرض خطر فزاینده‌ای قرار دارند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، بهترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر گرمازدگی عبارتند از:
محدود کردن حضور در فضای باز در طول روزهای گرم، به ویژه بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر
وجود تهویه مطبوع
نوشیدن آب کافی
جایگزینی نمک از دست رفته در اثر تعریق با آب میوه یا نوشیدنی های ورزشی
استفاده از ضد آفتاب
برچسب ها: گرمازدگي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها