به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۴۸۱۶
ادعاي يك روزنامه سویسی:

ایران میلیون‌هادلار خرج‌نفوذ در افغانستان کرد

گروه بين‌الملل: يك روزنامه سویسی در گزارشی با استناد به اظهارات یک مقام امنیتی بلندپایه افغانستان، از گسترش نفوذ ایران بر وزیران و نمایندگان مجلس افغانستان خبر می‌دهد.
ایران میلیون‌هادلار خرج‌نفوذ در افغانستان کرد
روزنامه "نویه تسورشر تسایتونگ" می‌نویسد: «به ‌استناد گزارش رسانه‌ها، طالبان در سال ۲۰۱۲ دفتر خود را در شهر زاهدان واقع در شرق ایران افتتاح کرد. در سال گذشته نیز نمایندگان رهبری طالبان که در پاکستان مخفی شده‌اند از تهران دیدار کردند.» "نویه تسورشر" در بخشی دیگر از گزارش خود، ضمن تاکید بر تلاش گسترده تهران برای گسترش نفوذ سیاسی در افغانستان، به نقل از یک مقام بلندپایه سرویس مخفی افغانستان (ان دی اس) خبر می‌دهد که در حال حاضر هیچ کشوری در منطقه و جهان به‌اندازه ایران در افغانستان نفوذ ندارد.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه اتریشی گفته است: «ایران امروز بیشترین نفوذ را بر وزیران دولت و نمایندگان مجلس افغانستان دارد. نفوذی که هیچ کشور دیگری از آن برخوردار نیست.  تهران به‌لحاظ ایدئولوژیک مشترکاتی با طالبان ندارد. در دوران تسلط این گروه بر افغانستان، در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ مناسبات دو کشور همسایه که به‌لحاظ فرهنگ و زبان رابطه تنگاتنگی داشتند، دوستانه نبود. اما نفرت از آمریکا به‌عنوان دشمن اصلی در سال‌های اخیر باعث نزدیکی طالبان و ایران شد.»

در ادامه این گزارش آمده است که هم طالبان و هم رهبری ایران پیمان استراتژیک میان کابل و واشینگتن را تهدیدی برای خود می‌شمارند، زیرا این پیمان ادامه استقرار سربازان آمریکایی را در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ ممکن می‌کند. تهران امیدوار است که در پایان این سال با خروج همه نیروهای ناتو از افغانستان بتواند دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

روزنامه سویسی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «بنیاد امام خمینی در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار در موسسه‌های مذهبی و برنامه‌های کمک اقتصادی افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است. جمهوری اسلامی همزمان کوشید دولت حامد کرزی را به نفع خود تحت نفوذ بگیرد. تعداد بی‌شماری از اعضای هیئت دولت کرزی و بیش از همه اعضای شاخه سیاسی "حزب اسلامی افغانستان" منافع ایران را نمایندگی می‌کنند و در مقابل با گشاده‌دستی پاداش می‌گیرند.»

در سال ۲۰۱۰ میلادی، در شرایطی که احمدی‌نژاد ریاست‌جمهوری را به‌عهده داشت، فاش شد که ده‌ها میلیون‌ها دلار پول نقد ایران در چمدان به دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان تحویل داده شده است. روزنامه سویسی اکنون با یادآوری این موضوع ادامه می‌دهد: «ایران و پاکستان هدف‌های متضادی را در افغانستان دنبال می‌کنند. تهران امیدوار است که در انتخابات آینده تاجیک‌ها قدرت را در دست بگیرند، اما اسلام‌آباد خواستار تقویت پشتون‌ها است. با این‌همه دو کشور سال‌ها است از قیام علیه نیروهای خارجی در افغانستان پشتیبانی می‌کنند.»

مقام بلندپایه سرویس مخفی افغانستان به روزنامه آلمانی زبان گفته است: «ارتباط میان تهران و طالبان از سال ۲۰۰۶ برقرار شده است. چنین ارتباطی بدون موافقت پاکستان ممکن نبود.» به‌نظر این مقام امنیتی، پاکستان روابط نزدیک تهران و طالبان را تحمل می‌کند، زیرا ایران تامین‌کننده پولی است که بدون آن منافع پاکستانی‌ها در افغانستان نیز به‌خطر خواهد افتاد.