به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۴۸۱۸۴

دولت چگونه سبب افزایش تورم شد؟

دولت چگونه سبب افزایش تورم شد؟
گروه اقتصادی:دیپلماسی اقتصادی به معنای مدیریت یا اداره روابط اقتصادی خارجی است، زیرا خود دیپلماسی به قول سیاسیون به معنای هر گونه ابزار، وسیله و هنری است که روابط خارجی را اداره می‌کند.گسترش بازارهای جهانی و ارتباط روزافزون بین کشورهای مختلف باعث شده است که محیط تجاری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی با تغییر و تحولات زیادی روبه رو شود. در این شرایط، مفاهیم دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونه‌ای که در دوران حاضر ایجاد فضای لازم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرایط الزامی بستر تعامل با اقتصاد جهانی را تشکیل داده است.

بدون تردید در عصر جهانی شدن اقتصاد متغیرهای امنیتی و سیاسی اهمیت گذشته خود را در تعریف جایگاه کشورها در سطح بین المللی‌ از دست داده‌اند و اهمیت متغیرهای اقتصادی‌ و فنی افزایش یافته است. در این‌ راستا بسیاری از کشورهای در حال توسعه که‌ هم‌اکنون از موفقیت قابل توجهی در عرصه‌ اقتصاد جهانی برخوردار هستند،دیپلماسی‌ اقتصادی توانمندی را در پیش گرفته‌اند. این‌ دیپلماسی دربردارنده ویژگیهای است از جمله تقدم ملاحظات اقتصادی بر ملاحظات‌ سیاسی،امنیتی و ایدئولوژیک دوران جنگ سرد در جهت تأمین منافع ملی؛ -درک و پذیرش تحولات اقتصاد جهانی و برنامه‌ریزی در جهت سازگاری بیشتر با آن؛ تبدیل چالش‌ها و بحران‌ها به فرصت‌ها؛ بهره‌گیری هرچه بیشتر از ابزارها و توانایی‌های‌ اقتصادی موجود در تعاملات دوجانبه و چند جانبه؛ برقراری ارتباط با واحدهای اقتصادی و مالی‌ بین المللی و بهره‌گیری از قدرت آنها در چانه‌زنی‌های بین المللی و تلاش برای ایجاد نهادهای اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و برقراری ارتباط با نهادهای‌ مشابه در مناطق دیگر؛بدون تردید کارآمدی‌ این رهیافت در مورد کشورهای مختلف یکسان‌ نیست. توجه به نیازها و امکانات بخش خصوصی‌ از آنجا که بخش اعظم روابط تجاری و اقتصادی‌ کشور بر دوش بخش‌های خصوصی و اصناف‌ گروه‌های نظیر اتاق بازرگانی صنایع و معادن‌ است از نکات مهم توجه به اقتصاد است. در همین راستا برآن شدیم که با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو بپردازیم.


معین الدین سعیدی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بنده رویکرد دولت در دیپلماسی اقتصادی را که بر مبنای ارتقای روابط با کشور همسایه گذاشته است را رویکردی مثبت ارزیابی می‌کنم. این امر سبب شده که تا تبادلات مرزی ما افزایش پیدا کند.

وی افزود: همچنین در روند دور زدن تحریم‌ها باعث خواهد شد که موفق عمل کنیم. لذا این اتفاقاتی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه رخ می‌دهد را امر مبارکی می‌‎دانیم.سعیدی در پاسخ به این سوال که برخی کشورها در کنار اختلافات سیاسی، مراودات اقتصادی‌شان با امریکا در جریان است، چرا ایران اینگونه سیاستی ندارد، اظهار کرد: این امریکا بود که به زیر میز زد. ما راضی به همان سه شرط عزت، حکمت و مصلحت بودیم. اما وقتی طرف امریکایی یک طرفه به زیر میز مذاکره زد، عملا نمی توان بازیگران دیپلماسی کشور را مقصر دانست. لذا باید به امریکا گفت که چرا بر خلاف تمام تعهدات بین‌المللی به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون مهمترین مسئله اقتصادی کشور تورم است یا خیر اظهار کرد: قطع به یقین مهمترین مشکل کشور تورم است که دولت برای کنترل آن دست به جراحی اقتصادی زد و ارز ۴۲۰۰ تومانی را از اقتصاد کشور حذف کرد که اصل پذیرفته‌ای بود، همگان معتقدیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی منبع رانت گسترده و فساد بود اما روشش ابدا مبتنی بر آنچه که می‌توانست باعث کنترل تورم شود، نشد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دولت بجای آنکه بیاید بر اساس مصوبه مجلس یعنی دادن کالاهای اساسی از طریق کالا برگ با قیمت شهریور اقدام کند، آمد یارانه هایی با ارزش ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به مردم داد که این کار سبب افزایش نقدینگی و سپس افزایش نرخ تورم شد. قطعا اگر دولت بنایی بر کنترل تورم دارد طبیعتا باید تغییراتی در این حوزه ایجاد کند.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: تورم دولت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها