به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۳۴۸۲۷

فروش جوجه‌های رنگی غیرقانونی است

گروه جامعه: با نزدیک شدن سال جدید عرضه جوجه‌های رنگی و اردک‌ در جعبه‌های مقوایی در خیابان و معابر برای کودکان بسیار جذاب است و کودکان با دیدن این حیوانات ظریف، والدین را مجبور به خرید می‌کنند.
فروش جوجه‌های رنگی غیرقانونی است
در واقع والدین با تهیه این حیوانات زیبا که به رنگ‌های مختلف درآمده‌اند برای خانواده و به ویژه کودکان خود بیماری خریداری می‌کنند و برای ایام نوروز به خانه می‌برند. سرگرمی با حیوانات از جمله بازی‌هایی است که کودکان با آن احساس شادی و نشاط می‌کنند اما در پس این شادی موقت، انواع بیماری‌های بهداشتی سلامت کودکان را به کمین نشسته است. اغلب جوجه‌هایی که در کنار خیابان و توسط دست فروشان عرضه می‌شوند، جوجه‌های نر مرغ‌های تخم‌گذاری هستند که چون نگهداری آنها برای صاحبان واحدهای مرغداری به صرفه نیست، آن‌ها را معدوم می‌کنند یا کارگران مرغداری یا دست فروشان به صورت غیرمجاز با رنگی کردن آنها، برای شب عید خود منبع درآمدی کسب می‌کنند.

این جوجه‌ها در شرایط غیربهداشتی و نامناسب به صورت متراکم و فشرده به دور از تهویه مناسب در کنار خیابان‌های آلوده به دود و انواع میکروب‌های بیماری‌زا نگهداری و عرضه می‌شوند و اغلب نیز عمر کوتاهی دارند و برخی هم با داشتن ظاهری سالم و مقاوم، ناقل میکروب‌های بیماری‌زا هستند.

فروش جوجه‌های رنگی غیرقانونی و غیربهداشتی است

مدیرکل دامپزشکی قم،  در این خصوص گفت: متاسفانه فروش جوجه‌های رنگی غیرقانونی و غیربهداشتی است. دکتر مهدی رفیعی با تاکید بر ضرورت جمع‌آوری این جوجه‌های رنگی از سطح شهر اظهار کرد: با توجه به این امر توسط شهرداری از فروش جوجه‌های رنگی جلوگیری می‌شود چرا‌که سلامت را به مخاطره می‌اندازد. مدیرکل دامپزشکی قم، همچنین تصریح کرد: در اثر آلوده شدن غذا یا لباس کودکان به مدفوع آلوده جوجه‌ها یا استنشاق غبار حاصل از مدفوع، ادرار یا غذای آلوده به این باکتری، احتمال انتقال این بیماری به کودک وجود دارد.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود خرید و فروش ماهی‌های قرمز را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: شهروندان باید این ماهی‌ها را از مراکز معتبر خریداری کنند. وی اضافه کرد: همچنین برای حفظ سلامت باید ظروف نگهداری از ماهی‌ها ضد عفونی شوند و شستشوی مرتب دستان با آب و صابون در جهت حفظ سلامتی مورد توجه قرارگیرد. حمید جعفری‌نژاد یکی از متخصصان پرندگان زینتی و طیور نیز در این خصوص هشدار داد: برخی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وجود دارد که باید در جهت حفظ سلامتی حد و مرز را حفظ کرد چراکه خطر ابتلاء به بیماری وجود دارد.

درآستانه شب عید، والدین برای سرگرم کردن کودکان دلبند خود، با خرید جوجه و اردک رنگی سلامت گل‌های زندگی خود را به خطر نیندازند. با توجه به اهمیت سلامتی به نظر می‌رسد جوجه‌های رنگی اگر چه زیبا و چشم‌نواز هستند اما بهتر است برای سلامت و جلوگیری از بیماری به خصوص در کودکان از خرید آنها خودداری کنیم!
مرجع : ايسنا