به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۳۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۳۴۸۳۰۳

تنش در روابط عراق و ترکیه

تنش در روابط عراق و ترکیه
گروه بین الملل:  در پی حمله توپخانه ای ترکیه به شمال عراق هشت شهروند عراقی کشته شدند. عراق می گوید در این حمله ۲۳ گردشگر گردشگر نیز زخمی شدند.
در همین حال صدها تن از شهروندان عراقی در اعتراض به حملات ترکیه به خاک این کشور در مقابل سفارت ترکیه در بغداد تظاهرات کردند.گروه اطلاع رسانی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «روستای برخ در ناحیه درکار از توابع شهرستان زاخو در استان دهوک کردستان عراق در آماج حملات توپخانه‌ای شدید قرار گرفت که به کشته شدن هشت شهروند و زخمی شدن ۲۳ شهروند دیگر که همه آنها از گردشگران بودند، انجامید.»
گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق تاکید کرد که فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تحقیقات فوری درخصوص این رخداد و اعزام وزیر خارجه و معاون فرمانده عملیات مشترک و دبیر شخصی خود و فرمانده نیروهای گارد مرزی به محل این رخداد را جهت اطلاع از جزئیات رخداد و عیادت از مجروحان داده است.

واکنش تند نخست وزیر عراق
نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق  بیانیه شدید اللحنی را درخصوص حمله اخیر ترکیه صادر کرد.
مصطفی الکاظمی، ن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ترکیه‌ای مجدداً با حملات توپخانه‌ای نقض آشکاری را در حق حاکمیت عراق و جان شهروندان عراقی و امنیت آنها با هدف قرار دادن یکی از مناطق گردشگری در استان دهوک اقلیم کردستان عراق انجام دادند که این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن غیرنظامیان بی دفاع شد که بیشتر آنها از زنان و کودکان بودند. این تعدی ظالمانه ثابت می‌کند که طرف ترکیه‌ای هیچ اهمیتی به خواسته‌های مکرر عراق برای توقف نقض‌های نظامی خود به خاک عراق و جان عراقی‌ها نمی‌دهد.»
او افزود: «عراق در حالی که به اصول حسن هم جواری پایبند است، اما قاطعانه مخالف استفاده از اراضی خود از سوی هر طرفی برای تعدی به همسایگانش است وبه کارگیری بهانه‌های امنیتی برای تهدید کردن جان شهروندان عراقی و تعدی به خاک عراق را نمی‌پذیرد چراکه این اقدام به منزله شانه خالی کردن از اصول حسن همجواری و توافق‌های بین المللی و مناسبات و همکاری مشترک است.عراق کاملاً حق پاسخ به این تعدی‌ها را برای خود محفوظ می‌داند و تمامی تدابیر لازم را برای حفاظت از مردم خود انجام می‌دهد و طرف تجاوزگر را مسئول تمامی تبعات تشدید تنش‌های مکرر می‌داند.»
همچنین یک دیپلمات عراقی اعلام کرد که این کشور، درباره تجاوز ترکیه به استان دهوک شکایتی علیه آنکارا تنظیم و آن را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده است.

درخواست صدر برای كاهش روابط با ترکیه
رهبر جریان صدر عراق به حمله ترکیه واکنش نشان داد و چهار پاسخ را برای واکنش به این اقدام ترکیه عنوان کرد.
 مقتدی صدر،  در توئیتی عنوان کرد: ترکیه بر وقاحت خود افزوده است؛ چراکه گمان می‌کند عراق قادر به پاسخ نیست؛ جز با محکوم کردن ناچیز از سوی وزارت امور خارجه.صدر اعلام کرد: به عنوان گام نخست من پیشنهاد چند اقدام را می‌دهم:نخست: سطح نمایندگی دیپلماتیک با ترکیه کاسته شود.دوم: فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان عراق و ترکیه بسته شود.سوم: شکایتی به سازمان ملل به صورت رسمی و در اسرع وقت ارائه شود.چهارم: توافق امنیتی با ترکیه لغو شود.
صدر ادامه داد: این واکنش‌ها تا زمانی صورت بگیرد که ترکیه متعهد شود خاک عراق را هدف قرار ندهد مگر بعد از آنکه در صورت وجود تهدیدهایی در نزدیکی مرزهایش، به دولت عراق خبر دهد و از آن کمک بخواهد. چراکه حمله به استان‌های شمال کشور و اقلیم کردستان از سوی داخل و خارج دیگر قبل تحمل نیست.

 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها