به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۴۸۳۸۷

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش داد
گروه بین الملل: بانک مرکزی اروپا برای نخستین بار طی ۱۱ سال گذشته، نرخ بهره را افزایش داد تا بلکه از ادامه تورم پرشتاب در منطقه یورو جلوگیری کند.
این نهاد بانکی اصلی در اتحادیه اروپا با بالابردن نیم درصدی نرخ بهره، برای نخستین بار طی ۸ سال گذشته نرخ بهره خود را به صفر رساند. این نرخ از سال ۲۰۱۴ تاکنون منفی مانده بود تا به اقتصاد یورو کمک کند سریع‌تر از رکورد جهانی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود رهایی یابد.اما اکنون، پیامدهای همه‌گیری کرونا طی دو سال گذشته و همچنین حمله روسیه به اوکراین در ۱۲ ماه گذشته منطقه یورو را با تورم ۸.۶ درصدی روبرو کرده که بسیار بالاتر از پیش‌بینی بانک مرکزی این اتحادیه است که ۲ درصد برآورد شده بود.افزایش نرخ بهره بانکی در منطقه یورو همسو با افزایش بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی بریتانیا است.
آمریکا و بریتانیا هم شاهد تورم بی‌سابقه و رکود چشم‌گیر در بازار سهام‌اند.
تورم به میزان گران شدن اجناس و خدمات ضروری اطلاق می‌شود. برای مثال، اگر یک بطری شیر سال گذشته یک دلار بوده و اکنون یک دلار و۵ سنت شده، بهای شیر با ۵ درصد تورم روبرو بوده است.جنگ اوکراین و همچنین اختلالی که از زمان آغاز همه گیری کرونا در زنجیره عرضه و تولید اجناس در جهان پدید آمده، دو عامل اصلی بروز تورم جهانی طی چند ماه اخیر ارزیابی شده است. تورمی که بار مالی زندگی برای میلیاردها نفر در سراسر جهان را بالا برده است.این تورم در منطقه یورو از زمان حمله روسیه به اوکراین شدت مضاعفی گرفته است چون اروپا به شدت به واردات نفت و گاز از روسیه وابسته است.
در بعضی از نقاط اروپا از چند روز گذشته سهمیه‌بندی گاز آغاز شده است چرا که بیم آن می‌رود روسیه با متوقف کردن صادرات گاز باز هم قیمت‌ها بالاتر برود.
با این حال، افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا که به گفته خانم لاگارد در ماه سپتامبر دوباره درباره افزایش آن تصمیم‌گیری خواهد شد، کشورهایی چون ایتالیا و یونان که بدهی های بانکی بزرگی دارند را نسبت به رکود اقتصادی نگران‌تر خواهد کرد.

 
برچسب ها: اروپا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها