به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۴۸۴۳۴

واکسن‌برکت و سینوفارم را به‌عنوان دوز‌یادآور نزنید

واکسن‌برکت و سینوفارم را به‌عنوان دوز‌یادآور نزنید
گروه جامعه: چندروزی می‌شود که کرونا دوباره اوج گرفته و تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرده است. در حالیکه حتی در مواقعی تعداد جان باختگان به صفر هم رسیده بود، اما از چند هفته گذشته بار دیگر آمار فوتی‌ها دو رقمی شده است؛ آنچنانکه فقط در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در کشور جان خود را از دست دادند.
آمار فوتی‌ها در حالی افزایش یافته که این تصور وجود داشت که دوران همه‌گیری کرونا دیگر تمام شده و نیازی به رعایت پروتکل‌های سخت گذشته نیست. با این حال متخصصان معتقدند همچنان باید پروتکل‌ها رعایت شود زیرا علائمی شبیه به سرماخوردگی که بسیاری از مردم هم این روزها به آن مبتلا شده‌اند، همان علائم کروناست؛ موضوعی که دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی نیز به آن تاکید می‌کند و می‌گوید این علائم، علائم کرونا است و باید جدی گرفته شود.

مردانی می‌گوید: زمانی که موارد ابتلا افزایش پیدا می‌کند، مرگ و میر هم افزایش پیدا می‌کند و براساس شرایط، در دو تا چهار هفته آینده این وضعیت ادامه خواهد داشت. دو هفته طول می‌کشد تا بیمارستان‌ها پر شود و تا چهار هفته زمان می‌برد تا مرگ و میر گسترش پیدا کند. این موارد ابتلا از دو هفته قبل شروع شده است.او می‌گوید: ۳۰ درصد موارد کرونا در دو هفته اخیر در دنیا گسترش پیدا کرده است و بیشتر هم b۴ و b۵ بوده است و طبق مطالعاتی که انجام شده، عمده مبتلایان در ایران در دسته b۴ قرار دارند که خوشبختانه زیاد در کشور‌های دیگر به طول نینجامید، اما در ایران، چون به تازگی آمده و ابتدای کار است، باید تمهیدات ویژه‌ای داشته باشیم و مراقبت‌ها را بیشتر کنیم.

دکتر مردانی تاکید می‌کند که کرونا نرفته است و می‌گوید: تا سه هفته قبل مراکز واکسیناسیون پرنده پر نمی‌زد، اما حالا ازدحام جمعیت در مراکز را شاهد هستیم، اما باز هم اغلب مردم این را نمی‌دانند که تزریق واکسن چقدر اهمیت دارد. ما جسله کمیته علمی ستاد ملی کرونا را برگزار کردیم که در آن جلسه درباره تجدید نظر در خصوص تمهیدات و محدودیت‌ها بحث شد.

عضو ستاد علمی کرونا می‌گوید: سویه جدید خوشبختانه مرگ و میر بالایی ندارد و موارد بستری آن هم کمتر است و حتی درگیری ریه آن هم کمتر است. مهمترین علائم آن درد‌های استخوانی و عضلانی، بدن درد، خستگی، ضعف، تب در برخی از موارد، گلو درد، سرفه در برخی موارد و گاهی هم ممکن است با علائم اسهال و استفراغ مراجعه کنند. الان فصل تابستان است مردم فکر می‌کنند چون زیر کولر هستند سرما خورده‌اند و به اصطلاح چاییدن! اما بدانند چاییدن اولین نشانه کرونا است.

مردانی تاکید می‌کند که مردم همچنان باید ماسک بزنند، پروتکل‌ها را رعایت کنند، از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنند و واکسیناسیون خودشان را کامل کنند و دوز سوم و چهارم را حتما بزنند. اگر کسی مبتلا شد و خفیف بود، بهتر است که دارو بخورند، اتاق خود را جدا کنند، ۵ روز تا ۸ روز قرنطینه باشند و اگر علائمی که داشتند تشدید شد، حتما به دکتر مراجعه کنند اما در اغلب موارد خود به خود بعد از چند روز خوب می‌شوند.

او با اشاره به اینکه دوز سوم و چهارم چه واکسنی برای تزریق بهتر است، گفت: اغلب مردم ایران واکسن‌هایی که زدند، ویروس ضعیف شده بود مانند برکت و سینوفارم، بهتر است برای دوز‌های یادآور واکسن ویروس ضعیف شده استفاده نکنند و واکسن‌هایی مانند آسترازنکا یا پاستوکووک بزنند. چرا که واکسن‌هایی با ویژگی «پروتئین بیس» آنتی‌بادی بیشتری در بدن تولید می‌کند و بدن انسان را در مقابل بیماری و مرگ ناشی از کرونا ایمن‌تر می‌کند. 
مردانی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است کرونا هم به سرانجامی مانند آنفلوآنزا تبدیل شود یا نه، گفت: نمی‌توان فعلا در این باره نظر داد. در دوسال گذشته آمار فوتی های آنفلوآنزا نسبت به فوتی‌های کرونا کمتر بوده است. نمی‌‎دانیم آیا قرار است کرونا هم مانند آنفلوآنزا  و سرما خوردگی همیشه باقی بماند یا خیر و پیش‌بینی آن فعلا سخت است. البته اگر کرونا از شرایط پاندمیک به آندمیک تغییر رویه دهد، احتمال این موضوع وجود دارد.
مرجع : رویداد24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها