کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اسکوچیچ: من هم یک اژدهای درون دارم!

ورزش سه , 31 تير 1401 ساعت 14:06


گروه ورزشی: دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که طی چند هفته اخیر، حرف و حدیث بسیاری در مورد آینده کاری او مطرح شد، میهمان تصویری برنامه ورزشگاه بود. او در این برنامه پاسخگوی سوالات بسیاری بود. سرمربی تیم ملی از تصمیم کمیته فنی تا حریفان تیم ملی در جام جهانی و هر موضوع و شایعه دیگری که در این مدت مطرح شد، صحبت کرد.

 

قبل از فیفادی دوم، پیش اردو خواهیم داشت
الان می بینم که صحبت هایی در مورد تعداد بازیکنان در اردوهای قبلی می شود. این موضوعی بود که به صورت استثنا پیش آمد و به خاطر اختلاف با سازمان لیگ و برنامه ریزی آنها بود. به خاطر همین مجبور شدم تعداد بازیکنان بیشتر از حالت عادی دعوت کنم. در اردوی جدید هم مثل همیشه تعداد استانداردی خواهیم داشت که بیشتر از آن نمی شود.

ولی احتمالا قبلا از اردوی شهریور یک پیش اردو داشته باشیم. در این اردو بازیکنان لیگ برتری حضور خواهند داشت و تعداد از این نظر شاید در ابتدای اردو بیشتر باشد. شرایط امسال خیلی با سال های قبل فرق دارد. ما فقط بازیکنان بین المللی را در فیفا دی می توانیم داشته باشیم. البته بازیکنان داخلی را می توانیم در یک پیش اردو داشته باشیم و خواسته های خود را با آنها مطرح کنیم. دلم می خواهد که بتوانم زمان بیشتری را با بازیکنانی که مخصوصا در لیگ ایران هستند در اردوی خارج از فیفا دی بگذرانم.بازی دوستانه دیگر از مشکلات خود ما هم هست. مردم خیلی وقت می گویند چرا بازی دوستانه بیشتری انجام برگزار نکردید ولی این را بارها گفتم که دیگر شرایط مثل قبل نیست که بتوانیم خارج از فیفا دی بازی دوستانه و اردو برگزار کنیم. فقط در فیفا دی ها بازیکنان لژیونر ما می توانند به تیم ملی ملحق شوند، خارج از آن امکانپذیر نیست.

دو سال و نیم است که لیگ را زیر نظر داریم
آیا باید منتظر بازیکنان جدید خواهیم بود یا ترجیح می دهید با توجه به زمان کم با بازیکنان قبلی ادامه دهید؟
تا قبل از اردویی که در پیش داریم، زمان هست و برنامه این است که آنجا بازی تیم هایی مثل استقلال، گل گهر و سپاهان و ... که در ترکیه اردو زده اند را ببینم. فکر می کنم پرسپولیس هم آنجا اردو داشته باشد. من همیشه با آغوش باز برخورد کردم و همیشه گزینه ها را بررسی می کنم تا بهترین ها به تیم ملی دعوت شوند.

اگر بازیکنی که در همان یک ماه اول لیگ بدرخشد، شانس دعوت شدن را دارد؟ جواب اسکو به این سوال چنین بود: ما کار خود را از صفر شروع نکردیم. دو سال و نیم است که لیگ را زیر نظر داریم و می دانیم که کدام بازیکنان می تواند به تیم ملی کمک کند و کدام بازیکن نه. امیدوارم تعامل ما با مربیان باشگاهی بیشتر شود. مسلما اگر بازیکن جدیدی، عملکرد فوق العاده ای داشته باشد دعوت می شود.

انتخاب هر بازیکنی یک دلیل دارد
چرا تعداد بازیکنانی که اردو دعوت می شوند بعضا زیاد است؟ در مورد این موضوع و با عنوان مختلف از شما انتقاد می شود. چه توضیحی دارید؟اول از همه خیلی خوشحال می شوم که مورد انتقاد واقع شوم تا اینکه نادیده گرفته شوم. بازیکنان زیادی دعوت شدند ولی خیلی ها نتوانستند به ترکیب تیم راه یابند. باید بازیکنانی که حس می کنم می توانند کمک کنند را به اردو دعوت کنم تا ببینم در آن شرایط خواسته های مرا درک کرده و می توانند چیزی را که انتظار دارم را در زمین پیاده کنند یا خیر. خیلی جهات دیگر از جمله موارد رفتاری را باید بررسی کنم تا این که اجازه بدهم یک بازیکن پیراهن تیم ملی را بپوشد.

با توجه به محدودیت اردوها شاید این موضوع به شاکله اصلی تیم ملی صدمه بزند. اسکوچیچ با رد این ادعا گفت: فکر نمی کنم این موضوع ضربه ای به هماهنگی تیم بزند. در شغلی که دارم، بازیکنان را به خوبی می شناسم و می دانم که در این دو سال چگونه کار کردیم و چه انتظاراتی دارم. هر بازیکنی که دعوت شده، دلیلی پشتش بوده است. این حوزه وظایف من است و این که چه بازیکنی را دعوت کنم یا نکنم انتخاب خودم است. هر کسی که حس کنم استحقاق و پتانسیل کمک به تیم را داشته باشد دعوت می شود.

من هم یک اژدهای درون دارم
او در مورد علت چهره گرفته و کم خنده خود گفت: این طور نیست که بگویم ناامید یا حال خوبی ندارم ولی یکی از دلایلی که نسبت به گذشته خوشحال نیستم، همه شایعاتی است که می شنوم. همه عمرم را در فوتبال گذرانده ام و عاشق فوتبال هستم. سعی می کنم روحیه مثبت و لبخندم را همیشه حفظ کنم. خیلی از گروه ها بودند که بخاطر منافع خود می خواستند ما را زمین بزنند ولی من هم یک اژدهای درون دارم که شاید خیلی دیده نشده ولی درون تیم خیلی ها با آن سر و کار داشته اند! زمانی که به تیم ملی آمدم تا الان ببینید چند بار مدیریت فدراسیون تغییر کرده است. مشکلات و بی ثباتی های زیادی به وجود آمد. این شرایط آشفته را وقتی با نتایج درخشان تیم کنار هم می گذارید متوجه می شوید که من هم یک بعدی دارم که احتمالا آنجا کار کرده و اقداماتی صورت گرفته که به این نتایج ختم شده است. مطمئن باشید در آینده انرژی و انگیزه من چند برابر خواهد شد.

مسئولیت همه نتایج با من است
من جلسه ای با کمیته فنی نداشتم. این موضوع برای من قابل پذیرش نیست. مسلما گر مشکل فنی دیده شده باید از من خواسته شود که بیایم و به ابهامات و سوالات پاسخ دهم. اینکه یکطرفه قضاوت کنند، صحیح نیست.
"مسئولیت نتایج جام جهانی با هیئت رئیسه است." این ادهای هیئت رئیسه فشار را از روی شما برداشت یا اختیار را گرفت؟ اسکوچیچ در پاسخ به این سوال گفت:من مسئولیت این تیم را به عهده دارم. تمام نتایج و فشارها را به جان می خرم. همه عمرم را در فشار فوتبال گذراندم و به آن عادت دارم. همان طور که نتایج قبلی را می توانید به اسم من بدانید، نتایج آینده هم به همین شکل خواهد بود.

مطمئن باشید که کار بچگانه ای از من سر نمی زند. قطعا ما به زمین می رویم که در هر بازی نتیجه بگیریم. قرار نیست فوتبال صد در صد تهاجمی، بدون توجه به دفاع داشته باشیم. برقراری تعادل در تیم، خواسته ماست. به دنبال این هستیم که در چهار لحظه حمله، دفاع، انتقال به حمله و انتقال به دفاع بهترین عملکرد را داشته باشیم. چیزی که دلم می خواهد این است که بتوانیم مقابل هر سه حریف حمله و موقعیت سازی کنیم و صرفا تیم مدافع نباشیم.

دنبال این نیستم که چه کسی حمایت و چه کسی انتقاد می کند
من هم انسان هستم و وقتی مورد حمایت قرار می گیرم، حس خوبی است. این را هم قبول می کنم که آدم ها دیدگاه های متفاوتی دارم. تلاش می کنم خودم و تیمم را مدام بهتر کند. می خواهم این فشار را برای رقم زدن بهترین اتفاقات برای تیم ملی ایران، تحمل کنم. موضوع این نیست که من بخواهم تمرکز کنم روی اینکه چه کسی از من حمایت و چه کسی انتقاد می کند. ولی می بینم بعضی بدون شناخت از من و بدون هیچ مدرکی شروع به ایجاد شایعاتی هستند. از کسانی که حمایت می کنند هم تشکر می کنم. مطمئن باشید اگر این تعداد بیشتر شود و اعتماد جمعی بالا باشد می توانیم نتایج شگفت انگیزی رقم بزنیم.

انتخاب کاپیتان تیم ملی در جام جهانی
ما باید مدام در مورد شایعات حرف بزنیم. می دانیم که سنت این بوده که بازیکن باسابقه کاپیتان باشد ولی این گونه نیست که کاپیتان یک نفر است. هر کدام از بازیکنان که پیراهن تیم ملی را به تن می کنند باید حس کاپیتانی داشته باشند چون نماینده یک ملت هستند.قطعا بازیکنان تیم ملی این ذهنیت را داشته باشند. مخصوصا بازیکنان کم تجربه تر باید بدانند که انتظار و توقع جمعیت 85 میلیونی پشت آنهاست و باید بهترین عملکرد را داشته باشند.
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که پس با این حساب این انتظار را هر بازیکنی می تواند داشته باشد؟ گفت: قطعا هر بازیکنی نه! معمولا بازیکن باتجربه در تیم کاپیتان است. بازیکن باتجربه تر از این نظر کاپیتانی می کند که راه را به بازیکنان جوان تر نشان دهد. من هم در آینده قصد ندارم بازیکن جوانی را به عنوان کاپیتان انتخاب کنم.

باید واقع بین باشیم و به خودمان یادوری کنیم که مقابل چه تیم هایی بازی می کنیم. منظورم این نیست که سقف آرزوها را کوتاه کنیم. ولی هدف و انتظارات در جام جهانی مشخص است. نباید فشار مضاعفی روی خودمان آورده و این توقع را ایجاد کنیم که قرار است نتایج فوق العاده ای کسب کنیم. انتظارات نامعقول، می تواند مخرب باشد. من خودم اولین کسی هستم که انتظاراتم را از بازیکنان را می گویم و هدفم را برای آنها مشخص کرده ام. انتظارات بالایی هم از آنها دارم ولی باز می گویم این انتظارات نباید مخرب باشد.


کد مطلب: 348486

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/348486/اسکوچیچ-هم-یک-اژدهای-درون-دارم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir