به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۳۴۸۵۴۹

پایان عمر سیاسی نوری مالکی فرا رسید؟

پایان عمر سیاسی نوری مالکی فرا رسید؟
گروه بین الملل: طارق الحمید روزنامه نگار سعودی و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط در مقاله‌ای نوشت: دفتر نوری مالکی صحت فایل صوتی تازه منتشر شده با صدای او را تکذیب کرده و نسبت به دستکاری صدای او با استفاده از "فناوری های پیشرفته ای که می توانند حقایق و صداها را جعل کند" هشدار داده است. این موضع گیری نشان می دهد مالکی یک شبه نظامی است نه یک رهبر سیاسی او مردی جزم اندیش (دُگم) است نه یک دولتمرد.
"یحیی الکبیسی" پژوهشگر عراقی می گوید:"این فایل هیچ چیز جدیدی از مالکی ارائه نمی دهد زیرا او همیشه چنین سخنانی را در برابر مهمانان خود گفته است. این تنها نشان دهنده طرز تفکر غیر وطن پرستانه او و مردی است که خواهان قدرت به هر قیمتی است حتی به قیمت به آتش کشیدن کل عراق".
در این فایل صدای مالکی شنیده می شود که می گوید:" مرحله پیش رو مرحله جنگ است. این را دیروز به نخست وزیر مصطفی کاظمی گفتم. من به او گفتم که من به تو، ارتش و پلیس اعتماد ندارم. کاری نخواهند کرد. عراق در حال نزدیک شدن به یک جنگ وحشیانه است که هیچ کس سالم از آن خارج نخواهد شد مگر این که بتوانیم جلوی صدر، "محمد الحلبوسی" رئیس مجلس و "مسعود بارزانی" را بگیریم".
این یک جمله خطرناک است. این فایل به همین جا ختم نمی شود. مالکی در سخنان اش از تسلیح 10 تا 15 گروه "به منظور آمادگی برای مرحله حساس" صحبت کرد. او گفت که در صورت حمله صدر، به نجف حمله خواهد کرد و از مرجعیت شیعه و مردم محافظت خواهد نمود. تصور این که مالکی به دنبال شعله ور ساختن جنگ شیعه علیه شیعه است و این که او از نیروهای حشد الشعبی به عنوان "بزدلان ملت" یاد می کند عمیقا ناامید کننده است.
موضوع بسیار بزرگتر و خطرناک تر است زیرا ما با درگیری های فرقه ای بزرگ و برنامه ای برای نابودی عراق واقعی مواجه هستیم. اظهاراتی که مالکی به زبان می آورد نمی تواند از زبان یک دولتمرد باشد. یک دولتمرد نمی تواند از تضعیف سازمان های امنیتی حکومت و "سرنگونی" قدرت های سنی، شیعه و کرد عراق صحبت کند.
این پرسش مطرح می شود: گفتمان مالکی چه تفاوتی با گفتمان داعش دارد که عراق و مردم آن را هدف قرار داده و می دهد؟ صدای فایل صوتی فاش شده پایان کار سیاسی مالکی را نشان می دهد حتی اگر او تلاش کند به قدرت بچسبد زیرا جزم اندیشی و افراط گرایی او نمی تواند عراق را به امنیت برساند.
صدای او در فایل صوتی دستور العمل برای فاجعه ای است که جرقه درگیری بزرگی را در عراق بین همه احزاب نه تنها میان شیعیان ایجاد می کند. باید به هر طریق ممکن با این امر مقابله کرد زیرا در صورت وقوع، جنگ از هیچ چیز در مسیر خود فروگذار نخواهد کرد. در سطح منطقه کسانی که با نوری مالکی برخورد سیاسی داشته اند می دانند که او هیچ اعتبار سیاسی ای ندارد. من شخصا شنیدم که "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه اسبق عربستان سعودی خود این موضوع را بیان کرده بود.
آن روز پادشاه وقت عربستان سعودی با خبرنگاران سعودی دیدار داشت. از او در مورد روابط اش با عراق سوال شد و ملک عبدالله پاسخ داد که پس از میانجی گری با "جورج دبلیو بوش" رئیس جمهور وقت ایالات متحده از مالکی خواسته شد تا یک تعهد ده ماده ای را برای تضمین روابط بهتر با عربستان سعودی امضا کند. ملک عبدالله گفت که مالکی حتی به یک ماده از آن تعهدنامه نیز متعهد نبود و بنابراین، او تصمیم گرفت دیگر هرگز با مالکی کار نکند. این موضوع با تحولات منطقه و اکنون با فایل صوتی فاش شده به عراقی ها و نه تنها به یک طرف یا جریان و کشور خاص ثابت شد.


 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها