به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۴۸۵۵۲

کبوتر، نوجوان ۱۳ساله را تا یک قدمی مرگ برد

کبوتر، نوجوان ۱۳ساله را تا یک قدمی مرگ برد
گروه حوادث: نوجوان ۱۳ساله که برای آوردن کبوترش وارد یک زمین کشاورزی متروکه شده بود در تاریکی شب به عمق چاهی ۳۰متری سقوط کرد اما آتش‌نشانان موفق شدند او را زنده از اعماق چاه بیرون بکشند.حدود ساعت ۱۰جمعه شب، به آتش‌نشانی شیراز خبر رسید که پسربچه‌ای ۱۳ساله به عمق چاهی عمیق سقوط کرده است. این حادثه در روستای داریون از توابع شیراز رخ داده بود و تیمی از متخصصان چاه‌نوردی آتش‌نشانی شیراز به سرعت راهی محل حادثه شدند. چاهی که پسر نوجوان به داخل آن سقوط کرده بود در یک زمین کشاورزی قرار داشت. زمین خشکی که از مدتی قبل به‌صورت متروکه رها شده و روی دهانه چاه نیز هیچ حفاظی وجود نداشت.

بررسی‌ها نشان می‌داد که آن شب، پسربچه 13ساله سرگرم بازی با کبوترش بوده که ناگهان کبوتر شروع به پرواز کرده و وارد زمین بایر شده بود. پسربچه نیز در تاریکی هوا برای برگرداندن کبوتر وارد این زمین شده و کمی جلوتر که رفته، ناگهان صدای فریاد او به هوا بلند شده و وقتی اطرافیانش به‌دنبال او وارد زمین کشاورزی شده بودند، متوجه شدند که وی به داخل چاه سقوط کرده است.

با این اطلاعات عملیات نجات پسربچه آغاز شد. با توجه به عمق زیاد چاه، زمان حکم طلا را داشت و هر لحظه تأخیر ممکن بود به قیمت جان پسربچه تمام شود. آتش‌نشان‌ها در ابتدا و با صدا کردن پسربچه مطمئن شدند که او زنده است اما هنوز معلوم نبود شدت صدماتی که دیده چقدر است. در این شرایط به سرعت کارگاهی در دهانه چاه برپا کردند و پس از ایمن کردن محل حادثه وارد آن شده و موفق شدند پسر نوجوان را زنده از داخل چاه بیرون بکشند.

به‌گفته محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز، علت اصلی این حادثه عدم‌وجود حفاظ و درپورش در دهانه چاه بود اما خوشبختانه پسر نوجوان با سرعت عمل آتش‌نشانان در یک عملیات نفسگیر درحالی‌که دچار صدماتی شده، از چاه خارج شد و از خطر مرگ نجات پیدا کرد. توسط نیروهای اورژانس برای درمان به بیمارستان منتقل شد. آتش‌نشانان نیز بعد از عملیات نجات، علائم هشدار‌دهنده در محدوده این چاه نصب و آنجا را ترک کردند.

خطر چاه‌های بی‌حفاظ
چاه‌های بی‌حفاظ در زمین‌های کشاورزی بایر یا باغ‌ها تا‌کنون باعث بروز حوادث مختلفی شده‌اند؛ حوادثی که گاهی به قیمت جان افراد بی‌گناه تمام می‌شود. 18خردادماه بود که آتش‌نشانان شیراز در جریان حادثه‌ای در یکی از باغ‌های اطراف شهر قرار گرفتند. پس از حضور تیم‌های نجات در محل حادثه معلوم شد که خانواده‌ای برای تفریح راهی این باغ شده بودند و بی‌خبر از وجود چاهی بدون حفاظ در این باغ، اجازه داده بودند که پسربچه 10ساله‌‌شان برای بازی از آنها دور شود.

اما این پسربچه زمانی که به کنار استخر رفته بود، ناگهان به داخل چاهی بی‌حفاظ که کنار استخر بود، سقوط کرد و آتش‌نشانان وقتی پیکر او را از چاه بیرون کشیدند که جانش را از دست داده بود. در همان روزها حادثه‌ای دیگر باز هم در یک زمین بایر رخ داد. ماجرا از این قرار بود که اعضای خانواده‌ای که برای سفر راهی شیراز شده بودند، در مسیر توقف کردند تا پدربزرگ 70ساله خانواده برای استراحت و قدم زدن از ماشین پیاده شود. او اما در تاریکی هوا وارد زمین بایری در کنار جاده شد و ناگهان به عمق چاهی 10متری که بدون حفاظ در آنجا رها شده بود سقوط کرد.

با گزارش این حادثه به آتش‌نشانی شیراز، تیم نجات و چاه‌نوردی راهی آنجا شدند و موفق شدند مرد سالخورده را زنده از داخل چاه خارج کنند. همچنین در حادثه‌ای مشابه که ماه گذشته در شهر بیضا از توابع شیراز رخ داد، 2برادر اقدام به اجاره یک زمین کشاورزی کردند اما یک روز که برای لایروبی چاه راهی آنجا شده بودند و سرگرم گذاشتن حفاظ روی دهانه چاه بودند، به‌دلیل سستی خاک و بی‌احتیاطی، یکی از برادرها به داخل چاه سقوط کرد و متأسفانه در این حادثه جانش را از دست داد.این حوادث در حالی رخ می‌دهند که کارشناسان آتش‌نشانی و ایمنی بارها به مردم و مالکان باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی هشدار داده‌اند که نسبت به ایمن‌سازی چاه‌ها دهانه آنها اقدام کنند و هرگز چاه‌ها را بدون قرار دادن حفاظ مناسب در دهانه آن رها نکنند تا شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: حوادث ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها